י"ז ניסן התשפ"ד, 25/04/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

יום עיון משותף לאחיות טיפות חלב

יום עיון משותף לאחיות כללית וטיפות חלב, בנושא בריאות הנפש של האישה והתינוק. צילום: דוברות כללית
Sunday August 7, 2022

טיפול צמוד: יום עיון משותף התקיים לאחיות טיפת חלב של משרד הבריאות ואחיות מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית, בנושא בריאות הנפש של האם והתינוק.

רצף הטיפול, החל מהמפגשים עם אחות ליווי הריון ועד למפגשים עם אחות טיפת חלב לאחר הלידה, הינו קריטי לאיתור מצבי דיכאון, אשר דורשים התערבות מקצועית.

איתור נשים בסיכון לדיכאון בהיריון ולאחר הלידה, נעשה במרכזי בריאות האישה ובטיפות חלב, באמצעות שאלון אדינבורו. בהתאם לממצאים העולים מהשאלון נקבע, אם יש צורך בתוכנית התערבות כוללת אשר נבנית בהתאמה אישית לכל אחת. התוכנית החלה לפני כעשור, בעקבות נוהל משרד הבריאות, בשיתוף פעולה של צוות הכללית וצוות משרד הבריאות, שם נבנתה תוכנית משותפת במחוז והוטמעה בכל שירותי בריאות הציבור.

“הריון ולידה הן תקופות משמעותיות ורגישות בחיי האישה והמשפחה, המאופיינות בשינויים גופניים, רגשיים והתנהגותיים. לעיתים שינויים רגשיים אלו מלווים בקשיים של האם ומשפיעים על האינטראקציה שלה עם התינוק, ועלולים להוות גורם סיכון להתקשרות לא בטוחה עימו. דיכאון סביב לידה נמצא כגורם מעכב בתהליך ההתקשרות בין האם לתינוק, וכמחצית מהיולדות הסובלות מדיכאון לאחר לידה, עלולות לחוות הפרעה משמעותית בתפקוד גם שנה לאחר הופעתה. מצב זה שהוא לא מטופל עלול להפוך לכרוני. כמו כן, נמצא כי לדיכאון סביב לידה יש השלכות רבות על התפתחותו של התינוק, גם לטווח ארוך, מעבר לסיכון המידי בקושי שחווה האם, מכאן שאיתור מוקדם והפניה לגורם מקצועי לקבלת טיפול חיוני לבריאות האם והילוד כאחד”, מסבירה מיכל אידלמן, רכזת תחום הפסיכיאטריה במחוז.

אלישבע כהן ארזי, רכזת טיפות חלב מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית מוסיפה: “תפקיד האחות בחיי האישה הוא חשוב וקריטי, היא מלווה את האם והתינוק במספר צמתים חשובים בחיים. על האחיות בקהילה ובטיפת חלב, להיות בעלות ידע נרחב בבריאות הנפשית והתפתחותית של האם והתינוק, לדעת לאתר דיכאון בקרב נשים בהריון ולאחר לידה, לנהל את הטיפול וללוות את האישה והמשפחה בעת המשבר”.

יום העיון אורגן ע”י מיכל אידלמן אוחנה, רכזת פסיכיאטריה בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי, מרים לאון אבו שקארה, אחות מפקחת אזורית אם וילד משרד הבריאות, ורונית אברך, אחות ופסיכותרפיסטית במרפאה לטיפול פסיכולוגי התפתחותי משרד הבריאות. מטרתו של היום הייתה היכרות אישית בין הגורמים המטפלים במשרד הבריאות ובכללית, וכן הרחבת הידע המקצועי בנושאים מגוונים כמו: גנטיקה, יחסי הורה ילד, בריאות הנפש במהלך הריון והכרת מערכי טיפול שונים. בנוסף הוצגו שיתופי פעולה בין הקהילה למשרד הבריאות בטיפול באם ובילוד.

מדי שנה מפרסם משרד הבריאות את תוצאות התוכנית הלאומית למדדי איכות, שבוחנת עמידה ביעדים רפואיים בתחנות טיפות החלב. מהדו”ח לשנת 2021 עולה, כי טיפות החלב של כללית מדורגות מעל הממוצע הארצי בכל המדדים שנבדקו. עוד עולה, כי טיפות החלב של כללית מדורגות בצמרת במדדים הבאים: בדיקות התפתחות לגילאי 4-6, ביקור ראשון בטיפת חלב, ביצוע חיסונים לחצבת ושעלת, מתן תוסף ברזל, מדידות היקף ראש, איתור דיכאון לאחר לידה, ותשאול לאלימות.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments