י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

אושר סופית: השב”כ יוסמך לבצע איכון סלולרי במתכונת מוגבלת לשלושה שבועות

נגד חוק השב"כ. משה בוגי יעלון. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
Thursday July 2, 2020

לאחר דיון ממושך אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, את הצעת החוק הקובעת הסדר זמני למשך כשלושה שבועות, המסמיך באופן מוגבל את השב”כ לבצע איכון סלולרי. בקריאה השלישית תמכו 51 בהצעה לעומת 38 שהתנגדו. 

הצעת החוק מהווה הסדר זמני, למשך כשלושה שבועות (עד ליום 22.07.20) , לתת סיוע למשרד הבריאות במלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה ובלימת שרשראות ההדבקה. ההסדר הזמני פוצל מהסדר כולל שידון בוועדת חוץ וביטחון במהלך שלושת השבועות הקרובים, מתוך כוונה להסדיר חקיקה ראשית בנושא.

ניצן הורוביץ בעת הדיון על החוק. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

הצעת החוק מסמיכה את השב”כ, לסייע במהלך תקופה זו במקרים פרטניים וייחודיים בהם לא ניתן להשלים את החקירה האפידמיולוגית בשיטות אחרות. כמו כן ניתנה הסמכה למשרד הבריאות, למשך תקופה זו, להסתייע בשב”כ בביצוע החקירות ביום בו היו יותר מ-200 חולים ביום שקדם לו, ככל שהמשרד רואה בכך צורך, לפי שיקול דעתו. בנוסף, מוצע כי ראש הממשלה רשאי בצו, לאחר שהונחה בפניו המלצת צוות השרים, לבקש את אישור ועדת החוץ והביטחון, להוסיף נסיבות חריגות נוספות, בהן יהיה השב”כ מוסמך לסייע.

הצעת החוק מבהירה, כי השב”כ לא יעמוד בקשר עם חולה או עם אנשים שבאו במגע קרוב עם חולה וכן לא יעסוק בפעילות פיקוח ואכיפה על הפרת חובת בידוד, ואף לאן יסייע להן.

אלי אבידר. גניבה באישון לילה. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

הצעת החוק קובעת, כי אדם שקיבל הודעה על כך, שהיה במגע קרוב עם חולה, ומשום כך חייב להיכנס לבידוד, יהיה רשאי לפנות למשרד הבריאות בבקשה לבחינה חוזרת של הנתונים שעל בסיסם התקבלה ההודעה, ונקבע כי משרד הבריאות ישיב להשגה בהקדם האפשרי ולא יאוחר משלושה ימים מהגשתה.

יו”ר ועדת חוץ וביטחון, ח”כ צבי האוזר, הציג את ההצעה ואמר: “לצערי, על פי התרשמות הוועדה, אין עדיין חלופה אזרחית בשלה שמסוגלת לתת מענה ברמת יעילות, כפי שאותו כלי איכון נותן. אני סבור שהשב”כ הוא כלי העזר היחידי הקיים כיום, שמסייע לחקירות האפידמיולוגיות, וזה כלי שצריך להעמיד לרשות משרד הבריאות באופן מידי, לאור העלייה המשמעותית בהיקף הנדבקים במדינת ישראל”.

ח”כ משה בוגי יעלון: “כאשר מתמודדים עם משבר, הדבר החשוב ביותר הוא אמון הציבור בהנהגתו. נתניהו זיהם את ניהול משבר הקורונה בשיקולים פוליטיים, ואת התוצאות כולנו ראינו, בתי האבות, ריבוי המתים ומשבר כלכלי חריף, שאיתו עוד נתמודד זמן רב. מי שחושב שאיכוני השב”כ יכסו על המחדלים, טועה ומטעה. תרבות השקר מדאיגה אותי יותר מכל. תרבות השקר היא בעיה קיומית”.

צבי האוזר. עדיין אין חלופה אזרחית. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ח”כ אלי אבידר: “מסעו של החוק להכנסת השב”כ לטלפונים שלנו, החל כמסע גניבה באישון לילה. בתחילה כתקנה לשעת חירום בעוד הכנסת טרם החלה בעבודתה. מיומה הראשון של התקנה התנגדתי לה התנגדות מוחלטת, שכן הבנתי את הסכנה שיש בה לחירות האזרחים. טכנולוגיית השב”כ נועדה לסייע לשב”כ לשמור על ביטחוננו בפני טרור ובשום פנים ואופן לא כנגד חולים או משברים אחרים בחברה. רק חברות דיקטטוריות משתמשות בכל הכלים שעומדים לרשותם כדי להשליט חוק סדר ציות ועבדות, ואנחנו לא רוצים להיות כאלה, למרות שנתניהו מאוד היה רוצה”.

ח”כ ניצן הורוביץ: “משבר הקורונה הוא לא מסוג הסכנות שעונות למבחן המחמיר שנקבע. הממשלה מאפשרת למשק להמשיך ולתפקד חרף סכנות המגיפה, מדובר במגיפה שהיא לא זמנית ולא חולפת, היא דורשת היערכות ארוכת טווח וקיום שיגרת חיים לצד המגיפה לאורך זמן, ויש פיתרונות רבים וחלופיים לצמצם את מהירות התפשטותה. הראייה היא, שאף מדינה דמוקרטית אחרת, כולל כאלו שאצלם הקורונה מתפשטת הרבה יותר מאצלנו ולמרות שלהם יש עשרות אלפים של מתים, למרות זאת הם אינם מפעילים את שירות הביטחון שלהם לצורך הזה”.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments