ה' ניסן התשפ"ד, 13/04/2024

מאזני צדק

במקרים מסויימים ניתן לפטר אדם מבלי לשלם לו פיצויי פיטורין

על הפרק 2 סוגיות: האם חובה לתת פיצויי פיטורין לעובד, שנעדר מהעבודה, נהג לאחר והתחצף? והאם חברות פרטיות יכולות עפ״י חוק להלוות כספים ללא ערבים?
פיצויי פיטורין
האם לעובד שמאחר לעבודתו באופן קבוע, ושנעדר מהעבודה למספר ימים מבלי להביא אישור מחלה, תוך שהוא מתחצף ומרים את הקול במהלך העבודה, חובה לתת פיצויי פיטורין לאחר 11 חודשי עבודה?
תשובה
מעסיקים רבים שלא רצו שעובדיהם יצברו זכויות, היו נוהגים לפטרם כשעברו 11 חודשי עבודה, וכך האמינו שלא יחויבו בתשלום פיצויי פיטורין. כדי למנוע פגיעה בזכויות העובד, נקבע בסעיף 3 לחוק, כי אמנם צבירת פיצויים תהיה כעבור 12 חודשי עבודה, אך אם העובד מפוטר כעבור 11 חודשי עבודה ללא סיבה או הצדקה, יקבל העובד פיצויי פיטורין. אם יצליח המעסיק להראות שהפיטורין היו מוצדקים, לא ישולמו פיצויים לעובד.
במקרה שלפנינו, כדי שהמעביד לא יחויב בתשלום פיצויי פיטורין, יש להוכיח מעבר לכל ספק, כי העובד אכן איחר לעבודה באופן קבוע, נעדר למשך מספר ימים מבלי להביא אישור מחלה, ובימים שהוא כבר עבד, נהג להתחצף לעובדים ולהרים את קולו. אם הדבר לא יוכח באופן חד-משמעי, עלול בית הדין לעבודה לקבוע, כי מדובר בטענות שווא של המעביד, כדי להתחמק מתשלום פיצויי פיטורין.
הלוואות כספים
אחד מחבריי נקלע באחרונה למצוקה כספית. הבנק בו הוא עובד מסרב להגדיל לו את קו האשראי. כיוון שכך, בכוונתו לקחת הלוואה חוץ בנקאית, מחברות אשר מפרסמות מודעות בעיתונים על הלוואות ללא ערבים. איך אפשר לוודא שהחברות הללו אינן “שוק אפור״? האם זה בכלל חוקי, שחברות פרטיות מפרסמות מודעות בדבר הלוואות ללא ערבים?
תשובה
חברך, שנקלע לקשיים כספיים, עומד להיכנס להרפתקה של מתן תשלומים עבור מי שייתכן שקיבלו באופן כשר היתר למתן הלוואות, אך כלל לא בטוח שמדובר בפעולה חכמה. מצוקה כלכלית מניעה אנשים לקחת עוד ועוד הלוואות כדי לשרוד. ישנן חברות רבות שמנצלות מצוקה זו ומעניקות הלוואה ללא ערבים, אך יש לזכור, שבמקרה זה עלולה הריבית להתנפח למימדים מפלצתיים. קשה לעקוב ולהתחקות אחר כל חברה ומי האנשים שמפעילים אותה, גם אם הן פועלות כחוק. אם חברך נאלץ לקבל הלוואה חוץ בנקאית, עדיף לו לפנות אל חברות האשראי שהוא קשור אליהן, ולא לגשת לחברות שונות, בהן הסיכון הינו גבוה.

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments