י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

“בחירות נוספות הן אסון גדול”

כך משוכנע ח"כ יואב קיש, שמקווה כי תימצא סוף סוף הדרך להקים ממשלת אחדות.
ח"כ קיש (51), סא"ל (במיל'), בעל תואר שני במינהל עסקים, שימש במשך שנים טייס בשירות קבע. בשירות המילואים הוא היה טייס קרב במטוסי F-16, וכמו כן היה טייס "אל-על". לאחר הבחירות לכנסת ה-20, הוא נבחר לכנסת, ובין השאר שימש יו"ר וועדת הכנסת, ולאחר מכן יו"ר וועדת הפנים ואיכות הסביבה.
בריאיון ל"חדשות הקריות", מגלה ח"כ קיש, כי בסביבת ראש הממשלה פעלו נגד בחירתו ליו"ר סיעת "הליכוד" בכנסת, תפקיד בו זכה בסופו של דבר ח"כ מיקי זוהר, מודיע שהוא בעד פריימריס לראשות המפלגה, יוצא נגד המפלגות הערביות ומשוכנע, שיימצא פיתרון שימנע בחירות נוספות

ח"כ קיש: סבו היה מנהיג ציוני ואביו היה קצין הנדסה של פיקוד דרום. לפני שהגיע לכנסת, היה ממובילי מחאת המילואימניקים לשוויון בנטל השירות, ואף שימש נציג הציבור בוועדה לקידום השוויון בנטל. תומך בפריימריס לראשות "הליכוד", אך טרם הודיע במי יתמוך (צילום: יח"צ)
Sunday December 1, 2019
בן מרדכי

שעות ספורות לאחר שהתפרסמו תוצאות המדגמים הראשונים, אחרי סבב הבחירות האחרון, בספטמבר 2019, צוטט ח”כ יואב קיש מ”הליכוד”, באחד מאתרי האינטרנט, כי “או שנתניהו יהיה ראש ממשלה, או שנלך לסיבוב בחירות שלישי”. פחות מ-3 חודשים לאחר אותה הכרזה, נראה כי הנבואה של ח”כ קיש הולכת להתממש. על רקע הגשת כתב האישום נגד נתניהו, התמעטו מאוד הסיכויים, כי הוא ירכיב את הממשלה הבאה, וכפי שהדברים נראים כרגע, אנו הולכים לקראת מערכת בחירות שלישית תוך שנה. “באותה תקופה אמרתי, כי בקונסטלציה שנוצרה, האופציה היחידה היא ממשלת אחדות. לא היתה שום אופציה אחרת, וכך גם היום. עכשיו ברור יותר מבעבר, כי אם לא תהיה ממשלת אחדות, נלך שוב לבחירות. לפני הבחירות הקודמות רצינו ממשלת ימין, עם השותפים שלנו, אבל הבנתי שאין לכך רוב. היום אנו עדיין נמצאים בערפל, ואני מקווה שלא נגיע למערכת בחירות פעם נוספת”.
ח”כ קיש (51), שנולד והתחנך בת”א, הוא נכדו של בריגדיר גנרל פרדריק קיש, מנהיג ציוני ומפקד כוחות ההנדסה הבריטיים בצפון אפריקה במלחמת העולם השנייה. אביו של קיש, סא”ל במילואים מיכאל (מייק) קיש, שירת במלחמת יום הכיפורים כקצין ההנדסה של פיקוד דרום.
ח”כ קיש למד בבית הספר להנדסאים ברמת אביב ובתום לימודיו התגייס לצה”ל. בשנת 88′ סיים קורס טיס במגמת קרב בחיל האוויר. מאז שירת כטייס בקבע עד שנת 2016, אז שוחרר מהשירות עקב כהונתו בכנסת. כמו כן, הוא שירת במילואים כטייס קרב במטוסי F-16, ובמסגרת שירות זה הגיע עד לדרגת סא”ל. ח”כ קיש, בעל תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת INSEAD שבפונטנבלו, צרפת, שימש במשך כמה שנים כטייס בצי מטוסי בואינג 777 בחברת “אל-על”, עד שנבחר לכנסת.
עוד בצעירותו הצטרף ל”ליכוד”, וטרם בחירתו לכנסת היה ממובילי מחאת המילואימניקים לשוויון בנטל השירות הצבאי והאזרחי, ואף שימש נציג הציבור בוועדה לקידום השוויון בנטל. לקראת הבחירות לכנסת ה-19 התמודד על מקום ברשימת ה”ליכוד” במשבצת מחוז דן, אך משנבחר רק למקום השני במחוז, הוצב במקום לא ריאלי. לקראת הבחירות לכנסת ה-20, התמודד שוב על משבצת מחוז דן, נבחר למקום ה-19 ברשימת ה”ליכוד” לכנסת ונכנס בראשונה למשכן.
הצעת החוק הראשונה שהגיש תמכה בהעלאת העסקתם של אנשים עם מוגבלויות בשירות הציבורי, לשיעור של כ-5 אחוזים מכלל העובדים. בנוסף פעל בכנסת לטובת ביטול חוקים ורגולציה, כגון ביטול חוק הספרים, שעבר בקריאה שנייה ושלישית במאי 2016 ופקע בסוף אוגוסט 2016. במהלך כהונתו בכנסת, יזם ח”כ קיש גם הצעת חוק המבקשת לבטל את חזקת הגיל הרך, ובכך למנוע מצב בו עובר הילד לחזקת האם באופן אוטומטי לאחר הגירושין. ח”כ קיש יזם גם את הצעת חוק “השתולים”, המבקשת ליצור מנגנון המגדיר אירגון שזוכה למימונה של ישות זרה, כ”שתול” של אותה ישות.
החל מינואר 2018 עומד קיש בראש הוועדה המשותפת לוועדות הכלכלה והכנסת, שעוסקת בהסדרת שוק התקשורת ובמתן רישיון לערוצים הייעודיים. בדצמבר 2018 נבחר לאחד מאנשי השנה של האתר “מידה”. במאי 2016 התמנה ליו”ר וועדת הכנסת, ובדצמבר 2017 מונה ליו”ר וועדת הפנים של הכנסת במקום ח”כ דודי אמסלם, שמונה ליו”ר הקואליציה. קיש, תושב רמת גן, הינו גרוש ואב ל-4 ילדים. אחד מילדיו, מתן, נפטר בשנתו בעת שהיה בן 13.
באחרונה הודיע ח”כ קיש, כי הוא תומך בעריכת פריימריס לראשות “הליכוד”, בעוד נתניהו סירב לכך. “מדובר במפלגה דמוקרטית”, הדגיש ח”כ קיש, שסירב לומר באיזה מועמד יתמוך לראשות המפלגה. ב”ליכוד” מעריכים, כי בכך מנסה ח”כ קיש לנקום בנתניהו, שהעדיף את ח”כ מיקי זוהר, על פניו, לתפקיד יו”ר סיעת “הליכוד” בכנסת. “כל סביבת ראש הממשלה פעלה נגד בחירתי ליו”ר הסיעה”, מגלה ח”כ קיש בריאיון ל”חדשות הקריות”. “ברגע שגיליתי, כי הם פועלים נגדי, התחלתי להבין שכנראה לא אנצח במירוץ. לו הייתי יודע מראש את כל העובדות, ייתכן שהייתי פועל אחרת. יחד עם זאת, לא חשתי אכזבה מכך שלא נבחרתי”.

בחברת נתניהו: כבר לפני כ-3 חודשים, התריע בפני בחירות נוספות. קיווה להקמת ממשלת ימין צרה, ומשהדבר לא יצא לפועל, העדיף שתוקם ממשלת אחדות (צילום: פייסבוק)

בני גנץ קורא להקמת ממשלת אחדות, ואם זה לא ייצא לפועל, ככל הנראה ייערכו בחירות נוספות?
אני רואה בעריכת בחירות נוספות אסון גדול. תהיה בכך גם פגיעה באמון הציבור בנבחריו, שלא מצליחים להגיע לפשרות שיאפשרו הקמת ממשלה. יחד עם זאת, צריך לומר את האמת, שיש פערים גדולים בין “כחול לבן” וה”ליכוד”, בעיקר בגלל שהם פוסלים את השותפים שלנו. זו לא דרישה לגיטימית, מה עוד שמתווה הנשיא מדבר על ממשלה פריטטית ושוויונית, שהשותפים שלנו יישבו בממשלה על חשבון ה”ליכוד”. הם רוצים לפרק את הבלוק כדי לצרף רק מפלגה אחת מתוכו. ויש גם את הנושא האישי. למפלגה שרצה בבחירות תחת הסיסמה “רק לא ביבי”, קשה לכהן תחתיו ולבלוע את הגלולה הזו.
אתה מרבה לדבר על ממשלת אחדות, שמצד אחד, יש בה את המפלגות הערביות, ומצד שני מפלגות כמו “העבודה” ו”מרצ”. נראה, שזו תהיה ממשלת שיתוק, שלא תוכל לקדם דבר?
גם אם זה נראה דבר לא הגיוני, האלטרנטיבה האחרת היא בחירות, וזה אסון גדול יותר. זו תהיה ממשלה של הסכמה לאומית, שלא תקדם כפייה דתית או כפייה חילונית. ברור שבממשלה כזו יהיו הרבה אלמנטים של שיתוק, בעיקר בנושאי דת ומדינה, כאשר כל החלטה תחייב הסכמה של כלל השותפים, ולכן קשה לראות איך זה יקרה. מצד שני, ממשלה כזו תוכל לטפל בנושא התקציב, הבעיות במערכת הבריאות ונושאים ביטחוניים. יש המון נושאים שדורשים טיפול, וממשלה רחבה כזו תוכל לתת להם פיתרון, נכון שזו לא תהיה ממשלה שתעשה כאן מהפכות. ממשלת אחדות תוכל להוציא את המשק מהשיתוק של השנה האחרונה, ובכל מקרה, היא עדיפה על מערכת בחירות נוספת, שתשתק את המדינה למשך חצי שנה נוספת.
למה ב”ליכוד” כל כך מתנגדים לתמיכה מבחוץ של “הרשימה המשותפת”, המייצגת 20 אחוז מתושבי המדינה?
בזמנו דובר על הקמת ממשלת מיעוט, בתמיכת המפלגות הערביות. לא ייתכן שתוקם ממשלה שתלויה בקולותיה של מפלגה, שאינה מכירה במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בנושא הזה יש פער ענק, עליו אי אפשר לגשר.
נתניהו טוען, שתפרו לו תיקים ויצא בצורה חריפה נגד הפרקליטות והממשלה?
בכנות, אני לא יודע אם מדובר בתפירת תיקים. אין לי ספק, שלפחות בתיק 4000, מדובר בעבירה תקדימית. בעבר לא העמידו לדין אף נבחר ציבור על עבירה מסוג זה, רק את נתניהו.
חלקים גדולים בעם לא מאמינים למערכת אכיפת החוק, ומצד שני, חלקים אחרים מהעם סבורים, שההתקפות על המערכת מהוות חלק ממאמץ להתחמק מלתת את הדין. איך אפשר לגשר על הפער העצום הזה?
המצב לא כזה קיצוני, ואני בטוח שתימצא הדרך שנוכל להסתדר יחד ונמשיך לשמור על המדינה שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית. אפשר ורצוי לבקר את מערכת אכיפת החוק, הם לא חסינים ויש דברים שחייבים לתקן. מצד שני, יש אלפי שוטרים ופרקליטים שעושים עבודה מצויינת. חשוב להיכנס לפרופורציות, המצב אינו “שחור” ו”לבן”, החוק קיים והוא מחייב את כולנו, כאשר כל צד צריך להוריד ולו במעט את גובה הלהבות.
יש ביקורת קשה מצד בכירי ה”ליכוד” לשעבר, כמו בני בגין, לימור לבנת ודן מרידור, על מה שקורה היום במפלגה?
איני שותף לביקורת הזו, זכותם להביע את מה שהם חושבים, וכל אחד צריך לומר את דעתו. עם זאת, בעיניי זה לא לגיטימי להטיח ביקורת כזו בתקופת מערכת בחירות, כאשר מדובר באנשים שהיו כל כך מזוהים עם המפלגה. אם אכפת לך ממה שקורה בבית שלך, תוציא את הכביסה לאחר הניצחון ולא בזמן המלחמה. הם לא נלחמו איתנו בבחירות ואיבדו שייכות.
כיהנת כיו”ר וועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, שם נדונו נושאים הקשורים לזיהום במפרץ חיפה. מדובר בנושא חיוני וחשוב במיוחד, שהפוליטיקאים כלל לא עוסקים בו?
איני מסכים שנושא חשוב זה נדחק לפינה. אני סבור, שדווקא קידמנו את הנושא, באמצעות דברים כמו איסור כלי רכב כבדים להיכנס לאיזור חיפה והמפרץ. זה היה מהלך ייחודי, שהוריד את מימדי הזיהום. מעבר לכך, היינו מאוד מעורבים בוויכוח שהיה בין עיריית חיפה והמפעלים המזהמים במפרץ חיפה, בכל הקשור לאכיפה בנושא איכות הסביבה. התעלמנו מהתלונות ואיפשרנו לרשות לפעול בנושא. אני מסכים שיש עוד הרבה עבודה לעשות. המשרד להגנת הסביבה עוסק בכך, ובהחלט יש התקדמות. אני משוכנע שהמעבר המתוכנן לשימוש בגז, במקום בחומרים מזהמים, ישפר את המצב. בכל מקרה, בהחלט מדובר באיזור רגיש ואיני מכחיש שצריך לעשות יותר.
אתה רואה את עצמך בעתיד בתפקיד שר, או אולי אפילו יותר מכך?
אני שואף שהקריירה הפוליטית שלי תהיה ארוכה ככל האפשר. בכוונתי לתרום מיכולתי ומניסיוני היכן שאצליח לתרום ולהתקדם. ראשות הממשלה זה קצת רחוק לי עכשיו, אבל אני בהחלט שואף להתקדם לתפקידים בכירים יותר.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments