כ"א תמוז התשפ"ד, 27/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

גאה להציג

עם בחירתו לראשות "מרצ", עשה ניצן הורוביץ היסטוריה, כאשר הפך לראש המפלגה השורשית הראשון בישראל, המהווה חלק מקהילת הלהט"בים, ואינו מסתיר את העובדה, שיש לכך חשיבות רבה.
הורוביץ (54), שלמד משפטים והוסמך לעורך דין, היה בעבר עורך חדשות החוץ בגלי צה"ל ובערוץ 10, וכתב בעיתונים "הארץ" ו"חדשות". לפני עשר שנים נבחר לראשונה לכנסת, לאחר ששוריין במקום השלישי ברשימת "מרצ".
אחרי שהתמודד על ראשות עיריית ת"א-יפו וחזר לעיתונות, החליט הורוביץ, לעשות קאמבק פוליטי, ובאחרונה זכה בראשות המפלגה, אחרי שגבר על היו"ר המכהנת, תמר זנדברג, בפריימריס שנערכו ב"מרצ".
הורוביץ מסביר למה הדמוקרטיה נמצאת בסכנה, קורא לפיטוריו של שר החינוך, רפי פרץ, מאוכזב מהאיחוד בין עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס, מספר על האיחוד עם רשימתו של אהוד ברק ותומך במחאת האתיופים

הורוביץ: למרות שלמד משפטים והוסמך לעורך דין, העדיף לעסוק בתחום התקשורת. בין השאר עבד בעיתונים "חדשות" ו"הארץ", היה עורך חדשות החוץ בגלי צה"ל והצטרף לערוץ 10, בעת שהוקם. לאחר ששימש ח"כ מטעם "מרצ" במשך שתי כנסות, חזר לתחום העיתונות, ולאחרונה עשה קאמבק פוליטי, כשכבש את ראשות "מרצ" (צילום: יח"צ)
Sunday July 21, 2019
בן מרדכי

עד לפני שנים ספורות, האופציה שהומוסקסואל מוצהר ייבחר לראשות מפלגה ציונית שורשית בישראל, היתה נחשבת לדבר הזוי ובלתי אפשרי. אלא שבעשור האחרון, היחס לחברי הקהילה עבר מהפך, ולמרות שעדיין לא הכל ורוד ויש לא מעט קשיים ומכשולים בדרך, הצליח ניצן הורוביץ, איש תקשורת וותיק שכבר כיהן שתי קדנציות בכנסת, להיבחר לראשות “מרצ”, מפלגה שורשית שנמצאת על המפה כבר שנים רבות.
הורוביץ (54), המתגורר בת”א עם בן-זוגו, במאי התיאטרון והמחזאי עידו ריקלין, למד בפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת”א, ולאחר מכן התמחה בפרקליטות מחוז ת”א ואצל השופטת ברכה אופיר-תום, בתחומי מיסוי ודיני ניירות ערך, והוסמך לעורך דין.
את שירותו הצבאי עשה בגלי צה”ל ככתב צבאי. בתפקיד זה שהה תקופות ממושכות בלבנון, שם סיקר את פעילות צה”ל. לאחר מכן התמנה לעורך חדשות החוץ של התחנה, ייסד את התוכנית “משהו עולמי” (מגזין בענייני חוץ) וערך יומני חדשות ומשדרים מיוחדים. עד כניסתו לפוליטיקה, היה הורוביץ גם כתב צבאי ולאחר מכן עורך חדשות החוץ בעיתונים “חדשות” ו”הארץ”, וכמו כן שימש שליח “הארץ” לפריס ולוושינגטון.
בשנת 2002, עם תחילת שידורי החדשות בערוץ 10, הצטרף למערכת זו, שם עבד כפרשן, כתב, מראיין וראש דסק חדשות החוץ. בנוסף, הגיש פינה בתוכנית “לונדון את קירשנבאום” ויצר סרטים תיעודיים עבור הערוץ במדינות שונות.
בשנת 2009, לקראת הבחירות לכנסת ה-18, פרש מערוץ 10 ושוריין במקום השלישי ברשימת “מרצ”. בפברואר 2009 החל לכהן כח”כ מטעם הסיעה. בין השאר הקים שדולה לשוויון אזרחי ופלורליזם, המאגדת חברי כנסת ועשרות אירגונים הפועלים לחופש דת וחופש מדת, ואת השדולה למאבק בהומופוביה. בנוסף עמד בראש שדולת התרבות והשדולה להצלת ים המלח, וכיהן כיו”ר עמית בשדולה הסביבתית-חברתית. כמו כן כיהן כיו”ר וועדה מיוחדת לבעיית העובדים הזרים, וכחבר בוועדת הפנים והגנת הסביבה ובוועדה משותפת בנושאי סביבה ובריאות.
בכנסת ה-19 הקים הורוביץ, את השדולה לשיתוף פעולה איזורי, המתמקדת בקידום יחסי כלכלה, תרבות וסביבה בין ישראל ושכנותיה, כחלק מהמאמץ לחיזוק התהליך המדיני ולביסוס השלום, וכמו כן, כיהן כחבר בוועדת חוץ וביטחון ובוועדת המדע והטכנולוגיה.
במאי 2013 הכריז על מועמדותו לראשות עיריית ת”א-יפו מטעם סיעת “מרצ”. בבחירות, שהתקיימו באוקטובר 2013, זכה הורוביץ בכמעט 40% מהקולות לראשות העיר (כ-51,000 קולות), אך הפסיד לראש העיר המכהן, רון חולדאי. למרות ההפסד, סיעתו הכפילה את כוחה ל-6 מנדטים, התוצאה הגבוהה ביותר של “מרצ” בת”א מאז ומעולם. לאחר מכן חזר הורוביץ לפעילות תקשורתית ענפה בטלוויזיה, בעיתונות הכתובה וברדיו. ב-10 ביוני 2019 הכריז על החלטתו להתמודד על ראשות “מרצ” מול היו”ר המכהנת, תמר זנדברג, וב-27 ביוני זכה בראשות המפלגה, עם 54% מהקולות.

הורוביץ: מברך על שובו של אהוד ברק, מציע להיזהר ממפלגות אווירה קטנות, נלחם עד חורמה נגד החרדים, שגורמים לכפייה דתית, ומשוכנע שנתניהו היה צריך להתפטר

בקדנציה האחרונה היתה תחושה, ש”מרצ” מתרכזת בעיקר בפן המדיני, ופחות בנושאים חברתיים וכפייה דתית. זה הולך להשתנות?
זה לא מדוייק. במשך שנים רבות “מרצ” מצטיינת בנושאים חברתיים. ניתן לבדוק זאת עפ”י הפעילות של חברי הכנסת שלנו. נושא זה נמצא בדמנו, והח”כים של “מרצ” מחוייבים לטפל בנושאים חברתיים, כמו סיוע לקשישים ואנשים עם מוגבלויות. אנו גם מרבים לעסוק בזכויות מיעוטים, כמו המגזר הערבי, שזו אוכלוסייה ענייה ברובה, הסובלת מבעיות רבות.
ובכל זאת, תמר זנדברג דיברה בעיקר על נושאי חוץ וביטחון?
יש לי שלושה דגלים בהם בכוונתי לעסוק: התנגדות לכפייה דתית, טיפול בנושאים חברתיים ונושאים מדיניים, כמו חתירה לשלום. שלושת הנושאים הללו חשובים באותה מידה, ולא יבואו האחד על חשבון השני. זה הייחוד של “מרצ”, שמוביל את המפלגה במשך שנים. נכון שלכל יו”ר יש דגשים משלו, אבל בסופו של דבר, השאיפות של כולנו דומות. בתקופה האחרונה יש מתקפה של המפלגות הדתיות והרבנים הקיצוניים בנושאים כיחס לנשים, כפייה דתית ושירות נשים בצבא, ואני מגוייס לנושא זה. אני מטפל בנושא כפייה דתית כבר הרבה שנים וחשוב לי שישראל תהיה מדינה חופשית, ללא כפייה דתית, קנאות וקיצוניות.
מה דעתך על דבריו של שר החינוך, רפי פרץ, על טיפולי המרה להומואים ולסביות?
טיפולי המרה הם פשע ושר החינוך לא יכול להמיר אותנו. אני קורא לראש הממשלה להמיר אותו מהממשלה, ויפה שעה אחת קודם. נתניהו אוהב להתפאר בליברליות הישראלית ובכך שמינה שר משפטים מהקהילה הגאה, אבל מצד שני, הוא נוטש את הקהילה הזו ומינה את שר החושך לשר החינוך. רפי פרץ, שאמון על חינוך ילדינו, לא יכול להישאר יום אחד נוסף בתפקידו.
אתה מתחבר למחאת הקהילה האתיופית?
בהחלט, וגם השתתפתי בהלווייתו של סולומון טקה ז”ל. מה שקרה כואב לי באופן אישי. לקהילה היקרה הזו נגרם עוול בלתי רגיל. הם סובלים מאפליה וגזענות, וניתן לראות זאת בתחומים שונים של החיים. מותו של סולומון ז”ל היה הקש ששבר את גב הגמל, ואני רוצה להזכיר, שגם בעבר היו תקריות דומות בקהילה האתיופית.
עד כמה יש מקום ליצירת גוש חדש וגדול, משמאל ל”כחול לבן”?
יש מקום לחיבורים, אבל בתנאי שזה יהיה שמאל אמיתי. “מרצ” היא מפלגה שלעולם לא מזגזגת ולא מסתירה את העובדה, שהיא שמאל. מי שרוצה, על בסיס זה, להצטרף אלינו כדי לחזק את השמאל, אני אומר לו “וולקאם”. אבל אם יש רצון או ניסיון להקים גוף בכיוון אחר ובניגוד לאידיאולוגיה שלנו, שמוביל למטרה לא נכונה, זה כבר משהו אחר. אני רוצה שיהיה חיבור שיחזק את השמאל הישראלי ואת “מרצ”, זו המטרה שלי.
המטרה אינה להחליף את השילטון?
אפשר להחליף את השילטון כשמציגים אלטרנטיבה, ואנו באים עם האידיאולוגיה שלנו ומציעים דרך אחרת. אם אתה מנסה להיות ימין רך, ליכוד ב’, משהו כמו “כחול לבן”, זה לא באמת מאתגר את התושבים. צריך לבוא לציבור עם עמדה אידיאולוגית מאוד ברורה, ולנו יש עמדה כזו. אני דוגל בשיתופים ואיחודים, אבל על בסיס הדרך שלנו ולא סתם כדי להגיד שיש כאן איחוד.
מה דעתך על שובו של אהוד ברק?
אני מברך על כל אדם שנכנס לזירה ורוצה לתרום. אגב, הוא לא היחיד, אני חושב שזה דבר טוב ואיני פוסל אף אחד.
מה דעתך על החיבור בין עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס?
לצערי, עמיר פרץ חזר על הטעות שעשה אבי גבאי, וריסק את האפשרות לאיחודים בגוש השמאל. הוא בחר בשיריון קטן במקום איחוד גדול. הגעתי לשיחות איתו מתוך רצון אמיתי ליצור חיבור של הגוש, אבל ברגע האחרון, הוא בחר לסרב לאיחוד בין “העבודה” ו”מרצ”.
בשנים האחרונות קמות מפלגות אווירה רבות, שבקושי עוברות את אחוז החסימה?
בכל מערכת בחירות מגיעות מפלגות אווירה, שהולכות ונעלמות. זה נכון שהפעם יש הרבה מפלגות קטנות יחסית. גם “מרצ” נחשבת למפלגה קטנה, אבל בניגוד למפלגות החדשות הללו, “מרצ” היא מפלגה אידיאולוגית ומבוססת, שהולכת באותה דרך במשך שנים, כזו שיש לה קהל מאוד יציב ונאמן. מי שמצביע ל”מרצ” יודע מה הוא מקבל. בניגוד למפלגות אחרות, אנו לא נצטרף לממשלת נתניהו.
אתה שותף לדיעה, שהדמוקרטיה נמצאת בסכנה?
בהחלט. ברגע שמנסים לפגוע בבית המשפט ולעשות קומבינות כדי להיחלץ מהכלא, זה מעיד על כך שישראל נמצאת במקום לא טוב, וברור שיש סכנה לדמוקרטיה. זה פוגע ברצון התושבים לחיות בשוויון, כי ברגע שיש מישהו שהוא מעל החוק, כזה שפועל כדי ליזום חוקים במטרה שלא יגיע לבית משפט, זה פוגע בזכויות של כולנו.
על מה יתנהלו הבחירות?
קודם כל, חשוב לומר, שהבחירות הללו נקבעו בגלל שנתניהו לא הצליח להקים ממשלה, ובמקום להחזיר את המנדט לנשיא, הוא עשה דבר שלא קרה אף פעם בהיסטוריה שלנו וגרם לפיזור הכנסת. לגביי שאלתך, הבחירות הללו יהיו על כל מה שקורה היום בארץ: סיפור השחיתות, הפגיעה בדמוקרטיה, הגזענות, הכפייה הדתית. זה הסיפור מבחינתי.
יש חשיבות לכך, שאתה הנציג הראשון של הקהילה הלהט”בית, שנבחר לראשות מפלגה שורשית בישראל?
יש לכך חשיבות גדולה, ואין לי ספק, שלפני עשר שנים, דבר כזה לא היה יכול לקרות. כשנבחרתי לכנסת לפני עשר שנים, הייתי הח”כ הראשון מהקהילה הגאה שהיה מחוץ לארון, ואילו היום אני הראשון מהקהילה שעומד בראש מפלגה. זה לא מקרי, מכיוון ש”מרצ” תמיד היתה מפלגה פורצת דרך. יש כאן מאבק על זכויות בסיסיות, הזכות לכל אדם באשר הוא להקים משפחה, להיות שווים, לחיות בלי איומים ובלי אלימות, ולכן לבחירה בי יש מסר מאוד חזק.
נתניהו גמר את הסוס?
אני מקווה שכן. ברגע שהיועץ המשפטי לממשלה פירסם את המלצתו להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע, ראש הממשלה היה צריך לעשות מעשה ולזוז הצידה. לצערי, נתניהו משתמש בכל תעלול וקומבינה אפשריים, כדי לארגן לעצמו חסינות וכרטיס יציאה מהכלא.
מה הציפיות שלך בעקבות האיחוד עם רשימתו של אהוד ברק?
יש איחוד ואני שמח ומתרגש מאוד. נעשה הכל כדי להביא שינוי במדינת ישראל. אין ספק שהאיחוד הזה הוא תוספת כוח משמעותית, למחנה שרוצה הנהגה אחרת ושונה במדינת ישראל.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments