י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

זעם במערכת הפוליטית על חוק הקורונה הגדול

העברת חוק הקורונה בקריאה שניה ושלישית. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
Thursday July 23, 2020

רוסיה זה כאן. הכנסת אישרה הלילה (בין יום רביעי לחמישי) את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), שנודע בשם “חוק הקורונה הגדול”. באופוזיציה ביקרו בחריפות את החוק החדש, בשל הפגיעה בזכויות של אזרחי המדינה, ותקפו קשות את נתניהו. 

לפי החוק החדש, הממשלה תוסמך להכריז על  מצב חירום בשל הקורונה, אם שוכנעה כי “קיים סיכון ממשי להתפשטות רחבה של נגיף הקורונה ולפגיעה משמעותית בבריאות הציבור, אם לא יינקטו פעולות מכוח הסמכויות הקבועות בחוק זה”. בתקנות ניתן יהיה לקבוע מגבלות בתחומי החיים השונים, על התנהלותו של הפרט (במרחב הפרטי שלו, כולל בבית מגוריו וברכבו הפרטי, ובמרחב הציבורי), על בתי עסק, פעילויות הפתוחות לציבור, מקומות עבודה, אירועים, מוסדות חינוך, מסגרות רווחה ועל התחבורה הציבורית. תוקפן של התקנות לא יעלה על 28 ימים ובמקרה של תקנות הגבלת הפעילות במרחב הפרטי והציבורי, תוקפן לא יעלה על 14 ימים. התקנות אותן תהיה הממשלה רשאית להתקין יחייבו אישור מראש של וועדת החוקה או הוועדות האחרות שהתקנות בתחום סמכותן, אם הוועדה לא קיבלה החלטה בתום 24 שעות, ייכנסו התקנות לתוקפן והיא תוכל לאשר אותן או לדחות אותן בפרק זמן של שבוע או שבועיים בהתאם לסוג ההגבלות שבהן. אם לא קיבלה הוועדה החלטה, יובאו התקנות למליאת הכנסת. 

נושאי הכרזת מצב החירום וביטולה וכן התקנת התקנות בנוגע להגבלת המרחב הפרטי והציבורי, יובאו לוועדת החוקה ושאר התקנות יובאו לוועדות החינוך, העבודה והרווחה, ועדת הכלכלה או ועדה אחרת שוועדת הכנסת תקבע בהתאם לתחום בו עוסקות התקנות. 

התקנות להגבלת הפעילות במרחב הציבורי בעניין שמירת מרחק והגבלה על התקהלות במרחב ציבורי, לא יוכלו למנוע קיום הפגנות, תפילות וטקסים דתיים, אך הממשלה רשאית לקבוע תנאים לקיומם. 

יו”ר וועדת חוקה, ח”כ יעקב אשר, הציג את החוק ואמר: “בשל הצורך של הממשלה להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה, מוצע לקבוע את המסגרת החוקית שתגדיר את הסמכויות שיוקנו לממשלה במהלך השנה הקרובה. בתקופה הקרובה החוק יחליף שורה של הסדרים שנקבעו בתקנות שעת חירום של הממשלה ויעמוד בתוקף עד סוף יוני 2021. במסגרת דיוני וועדת החוקה בהצעת החוק בנושא, הוועדה ערכה שינויים משמעותיים בהצעת החוק הממשלתית, כדי לוודא שהכנסת תשמור על הסמכויות שלה לפקח על עבודת הממשלה, ולאזן בצורה הטובה ביותר בין הצורך במתן מענה למגפת הקורונה, ובין הצורך להגן על זכויות של אזרחי מדינת ישראל”.

ח”כ ניצן הורוביץ: “יושבים כל הלילה ומקיימים כזה דיון כזה קדחתני ובהול, בגלל אובססיה של רוה”מ להחזיק בידו את הכוח. אני חושש וכל הדברים מצביעים על כך, שהוא עלול להשתמש בסמכויות האלה באופן פוגעני ומזיק, ולכנסת יהיה פחות כוח לעצור אותו. כשהתהליך מתחיל, קשה מאוד אחר כך להחזיר את הגלגל לאחור ולא כל דבר הוא הפיך”.

ח”כ אלי אבידר: “מהיום הראשון להפעלת השב״כ היה ברור, שלביבי אין כוונה לפתור את משבר הקורונה, ביבי רצה למנוע הפגנות. מבחינתו, שכולנו נכנס  לבידוד ולא נפריע לו להשתלט על המדינה שלנו באופן סופי”. 

יו”ר האופוזיציה, ח”כ יאיר לפיד: “רק בכנסת יכול הציבור לשמוע דיעה מקצועית. לישיבת ממשלה לא יכול להיכנס רופא או כלכלן ולהביא את עמדתו. שני ראשי הממשלה מבקשים פרס על זה שהם כשלו”.

יו”ר וועדת חוק, חוקה ומשפט, ח”כ יעקב אשר, אמר לסיכום: “זוהי שעת חירום מסוג אחר. זו לא תקופה קצרה וכואבת. הוועדה הקדישה מאות שעות של דיונים. אין שום סעיף שהגיע בהצעת החוק הממשלתית שלא שונה, שופר ושהתקיים בו דיון. זה לא חוק רגיל. אנחנו במלחמה מול נגיף והאחריות מחייבת את כולנו. נבדוק את עצמנו תוך כדי תנועה ונראה אם צריך לשפר. החלטנו להעביר את החוק במתכונתו הנוכחית כי זה פיקוח נפש”.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments