י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

יו”ר אירגון הקבלנים במחוז חיפה: תוכנית מחיר למשתכן נכשלה

העירייה הצליחה לקבור את הבנייה בעיר ומשבר הקורונה אף הגביר את המצוקה. חיים פייגלין יו"ר ארגון קבלני חיפה והמפרץ. צילום: יח"צ
Monday July 13, 2020

חיים פייגלין, יו”ר אירגון הקבלנים במחוז חיפה, נשמע השבוע פסימי, בעקבות הצגת תוכנית הפעלה של שר השיכון החדש: “תוכנית מחיר למשתכן נכשלה. על המדינה להתמקד בשיווק קרקעות לשוק החופשי ובהסרת חסמים רגולטוריים”.

שר השיכון הנכנס יעקב ליצמן, ביטל בתחילת החודש את תוכנית מחיר למשתכן שהופעלה בשוק הנדל”ן הישראלי מסוף דצמבר 2015, והביא לאישור הממשלה תוכנית חדשה, שמעדיפה את הפריפריה של המדינה. 

תוכנית ליצמן כוללת שני שינויים מרכזיים לעומת מחיר למשתכן: ראשית, את מחיר הדירה תקבע המדינה ולא חברות הבנייה; ושנית, באיזורי הפריפריה תוגדל גובה ההנחה שיקבלו רוכשי הדירות, ומנגד שכונות יוקרה לא יכללו בתוכנית. בשכונות יוקרה הכוונה לאיזורים שבהם מחירי הדירות הם 2.5-3 מיליון שקל ובהם המדינה תשווק מגרשים במכרז לכל המרבה במחיר, והזוכים יוכלו למכור דירות במחירי שוק מלאים.

חיים פייגלין, יו”ר אירגון הקבלנים במחוז חיפה, הגיב לביטול מחיר למשתכן ולתוכנית החדשה של ליצמן, ואמר: “אנחנו בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, תומכים בשיווק קרקע לבנייה לשוק החופשי, כדי להגדיל משמעותית את סך התחלות הבנייה לטובת כלל הציבור. איננו שותפים לדיעה, שהמדינה צריכה לקבוע את מחירי הדיור מאחר ושוק זה הוא שוק תחרותי ומשוכלל. תפקידה של המדינה צריך להתמקד בשיווק קרקע ממונופול הקרקע הממשלתי, רשות מקרקעי ישראל, צימצום רגולציה ומיסוי, וטיפול באותם ווקטורים המונעים בנייה ופיתוח. את השאר יעשו המיגזר העיסקי וכוחות השוק. שוק הדיור חווה שוב ושוב ניסיונות של הממשלות לדורותיהן להמציא ‘פטנטים’ ותוכניות שאינן מטפלות בבעיה המרכזית, וכל פעם מסתבר, שמעורבות ממשלתית ופוליטית בענף הבנייה והתשתית איננה הדרך לטפל במשבר הדיור בישראל. אנחנו נמצאים בשנה מהקשות שידענו זה זמן רב, ומשבר הקורונה עלול להביא לכך, שהשנה תסתיים בהתרסקות בהיקף התחלות הבנייה עד כדי 30 אלף דירות ואולי אף פחות מכך. מדובר בהיקף התחלות בנייה מהנמוכים בעשור האחרון שישפיע על מחסור בהיצע דירות גם עמוק לתוך העשור הבא. עיקר תשומת הלב של הממשלה בפיתרון משבר הדיור, חייב להתמקד בזינוק בהיקף שיווק הקרקע והסרת חסמים רגולטורים ומיסוי עודף שמדכאים בנייה, כדי לאפשר לשוק להגיע להתחלות בנייה של 70 אלף יחידות דיור לפחות כבר בשנה הבאה”.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments