כ' תמוז התשפ"ד, 26/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

“ליברמן אשם בהליכה לבחירות”

כך מודיע שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, המשוכנע שאנשי הימין יתגייסו בהמוניהם, כדי ש"הליכוד" ינצח בבחירות הקרובות.
כהן (47), נשוי + 4, ששימש רואה חשבון, מרצה באוניברסיטת ת"א והמשנה למנכ"ל חברת "הכשרת היישוב", נכנס לחיים הפוליטיים לקראת הבחירות לכנסת ה-20, לאחר שנענה לקריאתו של שר האוצר, משה כחלון, להצטרף למפלגת "כולנו". לקראת הבחירות לכנסת ה-22, נבלעה "כולנו", בתוך ה"ליכוד", וכהן הוצב במקום ה-15 ברשימה המאוחדת.
בריאיון ל"חדשות הקריות", מסביר השר כהן, למה "כולנו" נמחקה מהמפה, מקווה שפטרונו הפוליטי, משה כחלון, יישאר בפוליטיקה, מגלה למה המצב הכלכלי בישראל מצויין למרות הכל, ומפנה אצבע מאשימה כלפיי אביגדור ליברמן, שישב על הגדר ולא בחר צד בשבועות האחרונים

כהן: לאחר שהצטיין כיו"ר וועדת הרפורמות, קיבל שידרוג לתפקיד שר הכלכלה והתעשייה. נבחר 4 פעמים ברציפות לאחד מ-100 המשפיעים על הכלכלה הישראלית. החיבור עם ה"ליכוד", מהווה עבורו חזרה הביתה (צילום: יוסי אלוני)
Wednesday December 25, 2019
בן מרדכי

הסקרים שפורסמו באחרונה מראים, כי רוב הציבור סבור, שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא האשם העיקרי בכך, שישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית תוך שנה. בריאיון ל”חדשות הקריות”, טוען שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, כי בעיניו יש רק אשם אחד בבחירות החוזרות, ושמו אינו נתניהו. “לדעתי, לכל צד יש תרומה כזו או אחרת לכך שאנו עומדים שוב בפני בחירות, אך התרומה המכרעת היתה של אביגדור ליברמן”, מסביר כהן. “נוצר מצב, שגם נתניהו וגם גנץ לא יכלו להקים ממשלה. לא היו להם מספיק מנדטים והגושים היו קטנים מדי. ליברמן היה חייב לבחור צד, לאחר שהתברר חד משמעית, כי אפסו הסיכויים להקמת ממשלת אחדות. כל מפלגה אמרה במי היא בוחרת, רק ליברמן לא אמר. מכיוון שלאף אחד לא היו 61 תומכים, נאלצנו ללכת שוב לבחירות. ליברמן היה חייב להכריע, לבחור צד ולקבוע אם הוא רוצה ממשלת ימין לאומית או ממשלת שמאל, בתמיכת המפלגות הערביות. זה בסדר גמור לתמוך בממשלת אחדות, אך אם אי אפשר לעשות זאת, צריך לקבל החלטה. לדעתי, בבחירות הקרובות הציבור ירצה הכרעה ברורה, ולכן הרוב יצביעו או ל’ליכוד’ או ל’כחול-לבן’. או נתניהו או גנץ”.
כהן (47), שנולד וגדל בחולון, עשה את שירותו הצבאי בחיל האוויר והשתחרר בדרגת רס”ן. יש לו תואר ראשון בחשבונאות מאוניברסיטת תל אביב ותואר ראשון נוסף בניהול וכלכלה מהאוניברסיטה הפתוחה. הוא המשיך ללימודי תואר שני במינהל עסקים, באוניברסיטת תל אביב, ומאוחר יותר שימש מרצה באותה האוניברסיטה, בתחומי ניהול, מימון וחשבונאות.
בשנת 2000 החל לעבוד כרואה חשבון בחברת “BDO זיו האפט”, כראש התחום הכלכלי במחלקה המקצועית. בשנת 2003 הצטרף לחברת דירוג האשראי “S&P מעלות” והתקדם עד לתפקיד ראש תחום התאגידים.
בשנת 2007 מונה למשנה למנכ”ל חברת “הכשרת היישוב”. במסגרת תפקידו היה אחראי על ההתנהלות השוטפת של החברות בקבוצה וכיהן כדירקטור בכולן.
בשנת 2015, לקראת הבחירות לכנסת ה-20, הצטרף למפלגת “כולנו”, בראשות משה כחלון, שובץ במקום השמיני ונבחר מטעמה לכנסת. ביולי 2015 מונה לעמוד בראש וועדת הרפורמות, במסגרתה העביר חוקים מרכזיים, ובהם הרפורמה בבנקים, הרפורמה הכלכלית המהותית שנחקקה בכנסת ה-20, רפורמה במכון התקנים, הקמת רשות הון עצמאית, הקמת הרשות להתחדשות עירונית ותיקון חוק התיכנון והבנייה. כמו כן, הוא קידם שורת הצעות חוק פרטיות, ובהן הצעת חוק להנהגת חובת פנסיה לעצמאים, שעברה בקריאה טרומית והפכה להצעה ממשלתית, שאושרה כחלק מחוק ההסדרים. כמו כן, יזם הצעות חוק להגדלת ההנחה לזכאי דיור ציבורי, לבניית דירות קטנות של 3 חדרים ולפיצול דירות.
כהן נבחר ארבע פעמים ברציפות, בין השנים 2018-2015, לאחד מ-100 המשפיעים על הכלכלה הישראלית בדירוג השנתי של מגזין “דה מרקר”, ובשנים 2016 ו-2018 נבחר לאחד מ-100 המשפיעים על הכלכלה הישראלית בדירוג השנתי של “מעריב”. בשנת 2016 נבחר לאיש השנה בנדל”ן, על רקע קידום תחום ההתחדשות העירונית בכלל, והחוק להקמת הרשות הלאומית להתחדשות עירונית בפרט.
בינואר 2017 מונה לשר הכלכלה והתעשייה, ובמסגרת תפקידו שם דגש על כניסת חברות בינלאומיות לישראל, חיזוק התעשייה, משיכת חברות מתקדמות לפריפריה, שילוב עובדים עם מוגבלויות בשוק העבודה והפחתת יוקר המחייה.
בפברואר 2018 אושרה בקריאה שנייה ושלישית רפורמה בחוק התקנים, אותה הוביל השר כהן, ואשר על פיה יאומצו התקנים הרשמיים כלשונם על בסיס התקינה הבינלאומית, ללא התאמות ייחודיות לישראל. בנוסף, הוא קידם חתימה על שורת הסכמי סחר חופשיים עם קנדה, שווייץ, נורבגיה, איסלנד, אוקראינה, פנמה וליכטנשטיין. בשנת 2017 שבר הייצוא הישראלי שיא חדש, תוך שחצה לראשונה בהיסטוריה את רף ה-100 מיליארד דולרים, כל זאת תחת שרביטו של השר כהן.
כהן שם דגש על חיזוק התעסוקה בפריפריה ובאוקטובר 2018 השיק את תוכנית הדגל של משרד הכלכלה והתעשייה והרשות לחדשנות, לשם הקמת מרכזי פיתוח של חברות היי-טק בפריפריה. בתקופת כהונתו נרשם אחוז האבטלה הנמוך ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל, 3.4%, באוקטובר 2019.
בבחירות לכנסת ה-21, הוצב במקום השני ברשימת “כולנו” ונבחר לכנסת. לקראת הבחירות לכנסת ה-22, התאחדה “כולנו” עם ה”ליכוד”, וב-31 ביולי 2019, התפקד כהן ל”ליכוד”, יחד עם יו”ר המפלגה, משה כחלון, וחברת הכנסת לשעבר מטעם “כולנו”, טלי פלוסקוב. הוא הוצב במקום ה-15 ברשימת ה”ליכוד” ונבחר לכנסת. כהן נשוי לענת, מורה בבית ספר יסודי. ולזוג 4 ילדים.

כהן: בעת ביקור בקרית ביאליק, בחברת ראש העיר, אלי דוקורסקי והמשנה לראש העיר דאז, יוסי דואק. מפנה אצבע מאשימה כלפיי ליברמן, משוכנע שנתניהו ייצא מהסבך המשפטי אליו נקלע ומקווה, שחברו משה כחלון, ישתכנע להישאר בפוליטיקה הארצית (צילום: יח”צ)

למה “כולנו” חדלה להתקיים ונבלעה ב”ליכוד”?
הבוחרים העדיפו להצביע בעיקר למפלגות הגדולות, שהציגו מועמדים לראשות הממשלה. השיח הציבורי, וגם התקשורת, עסקו בעיקר בנושא אחד, מי בעד נתניהו ומי נגדו, כאשר שאר הנושאים כלל לא נדונו במערכת הבחירות. ואני מדבר בעיקר על הנושאים ש”כולנו” קידמה ביתר שאת. מדובר בנושאים חברתיים, שנגעו לכל אחד ואחת במדינה. המדיניות שהוביל השר כחלון היטיבה עם החיילים, עם הזוגות הצעירים בנושא דיור, עם האדם העובד, באמצעות נקודות זיכוי, עם העצמאים, בנושא הפנסיה, והרשימה עוד ארוכה. כחלון הוא אחד משרי האוצר הטובים ביותר שהיו למדינת ישראל, אבל הנושאים החברתיים-כלכליים נדחקו לקרן זווית בבחירות שהתקיימו באפריל 2019. כך גם היה בבחירות בספטמבר 2019, ולהערכתי, אותו הדבר יקרה בבחירות הקרובות, במרץ 2020. אני משוחח רבות עם כחלון, ומנסה לשכנע אותו להמשיך בפוליטיקה. הוא אדם הגון וישר, שתרם רבות, ויש לו עוד מה לתרום.
כשר כלכלה, איזה נזק נגרם למדינה בעקבות סיבוב הבחירות השלישי?
אין ספק שהדבר פוגע בעסקים, ויש מחיר כבד לימי השבתון. אנו בוחנים את השאלה, האם ניתן לקיים בחירות, מבחינה לוגיסטית, ללא יום שבתון. זה פוגע בדרך בה העולם מסתכל עלינו, זה פוגע בדירוג האשראי, וברור שזה גורם לאי יציבות. עם זאת, המשק חזק, הכלכלה שלנו איתנה, האבטלה בשפל, היצוא נמצא בשיא, והמטבע הישראלי רק הולך ומתחזק. אנו עובדים בכל הכוח כדי שמצב זה יימשך, למרות הבחירות השלישיות.
כחלון אמר בעבר, שלא יישב בממשלה תחת ראש ממשלה עם כתב אישום. מה השתנה?
אני יודע שכחלון תומך בהמשך הישיבה בממשלה, למרות כתבי האישום נגד נתניהו. על פי החוק, ניתן להמשיך ולכהן תחת כתב אישום. מי שקובע אם אדם אשם, הוא בית המשפט בלבד. יש ניסיון מצד גורמים שונים, באמצעות הדלפות, ליצור רושם, שנתניהו כבר הורשע. הרי גם ליברמן עמד לדין וזוכה, גם השר נאמן בזמנו זוכה ואני מאמין שגם נתניהו יזוכה.
אתה מאמין שתפרו לו תיק?
אני חושב שהיו לא מעט פגמים בחקירת ראש הממשלה, שמחייבים בדיקה. היו אינספור הדלפות אסורות, שדינן 3 שנות מאסר, כל זאת יחד עם תעשייה של עדי מדינה וסחיטתם של חלק מהם, כדי להפוך אותם לעדי מדינה. חלק מהנושאים עדיין נמצאים תחת צו איסור פירסום ואנו לא יודעים למה. כל ההתנהלות הזו מחייבת וועדת בדיקה. צריך לבדוק את כל הפגמים.
האם להערכתך כחלון ירוץ לכנסת בבחירות הקרובות?
הוא מתלבט ושוקל את המשך דרכו. בעיניי, זו תהיה אבידה גדולה אם יפרוש. בשיחות עימו אני מסביר לו כמה חשוב לעם ישראל שהוא ימשיך.
יש דיבורים על כך, שהוא יתמודד לראשות עיריית חיפה?
להערכתי, אם כחלון יישאר בפוליטיקה, זה יהיה בזירה הארצית.
“כולנו” חדלה להתקיים למעשה?
היא עדיין קיימת כמפלגת מדף, אך בפועל הפסיקה להתקיים.
במי תמכת בפריימריז שנערכו ב”ליכוד”?
בנתניהו, חד משמעית.
ההתמודדות של גדעון סער היתה לגיטימית?
ה”ליכוד” היא מפלגה דמוקרטית, וזכותו של כל אחד להתמודד. להערכתי, בעקבות ניצחונו של נתניהו, כולם יעמדו מאחוריו לקראת הבחירות הארציות, גם ב”ליכוד” וגם בשאר מפלגות הימין.
איך אתה מרגיש כחבר “ליכוד” חדש?
גם כחלון וגם אני, היינו בעבר חברי “ליכוד”, מבחינתנו, זו היתה חזרה הביתה. גדלנו על הערכים של בגין, עם דגש על מסורת ישראל ועל הנושאים החברתיים-כלכליים. ואנו רוצים להמשיך לטפל בנושאים הללו. אני מרגיש ב”ליכוד” כמו בבית.
אייך יסתיים סיבוב הבחירות הבא?
להערכתי, דווקא בגלל ש”הליכוד” מגיע לבחירות הללו כשיש לפניו אתגר גדול, הדבר יגרום לכולם להתגייס ולצאת להצביע.
תן את ההימור שלך לתוצאות הסופיות?
אני מעדיף שלא להמר. בכוונתי לעבוד קשה מאוד, כדי להביא לניצחון “הליכוד”. אם כל מצביעי הימין ייצאו לקלפיות, אין ספק שזה יקרה ואנו ננצח בגדול.
ואז תוקם ממשלת חסינות?
דיברתי עם ראש הממשלה בנושא זה. הוא מאמין בחפותו, ואני משוכנע שהוא יוכיח את חפותו בבית המשפט. אין דיבורים על ממשלת חסינות ולא נראה לי שדבר זה עומד על הפרק.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments