ה' אלול התשפ"ד, 08/09/2024

מאזני צדק

ניתן להגיש תביעה נגד שכן הפוגע באיכות חיי הדיירים

על הפרק 2 סוגיות: מה ניתן לעשות כאשר שכן בונה גדר גבוהה המפריעה לדיירים, וגורם למטרדי ריח? ולמי שייכת דירה, אותה הוריש אדם לבנו, וכעבור שנים מכר וקנה אחרת?
שכן שאינו מתחשב
הנני מתגוררת בקרית ים. יש לי שכן שגר לפניי בבניין, המרשה לעצמו לעשות דברים לא מקובלים, תוך שאינו מתחשב בי ובשאר הדיירים. אותו שכן מעשן סיגרים בגינתו הפרטית, אך הריח הבלתי נסבל הזה נכנס אליי הביתה. בשבתות עושה השכן על האש ואת המנגל הוא מדליק מול הסלון שלי וכל הריח נכנס אליי הביתה.
אותו שכן בנה גדר גבוהה מסביב לגינה שלו, הגובלת עם שביל הכניסה לבית שלנו. כתוצאה מכך, איננו יכולים להכניס ריהוט הביתה, בשל שביל הכניסה הצר. כשאנו מגיעים עם קניות, עלינו ללכת בזהירות עם השקיות ביד, מכיוון ששביל הכניסה צר מאוד. מה עלינו לעשות עם שכן שאינו מתחשב באף אחד?
תשובה
את מונה מספר בעיות מצד השכן הסורר, ובהן חדירת עשן אל תוך ביתך כתוצאה מעישון סיגרים ומעשיית מנגל, כמו גם בניית גדר גבוהה מסביב לגינתו, ופגיעה באפשרות להכניס ריהוט לביתך. לבעיות הללו ישנם פיתרונות של “ניתוחים מקומיים״ או “ניתוח עמוק״. ראשית, לגביי העישון, ניתן להתלונן במשטרה, אך השאלה היא עד כמה הם יטפלו במפגע. כמו כן, יש לבדוק היכן נעשתה בניית השכן, ובמיוחד אם מדובר בבנייה בשטח שלו או בשטח של כל הדיירים. ניתן לפנות בתביעה למפקח על הבתים המשותפים, ובעניין זה יש לעשות שיעורי בית ולברר של מי הקרקע עליה נבנתה הגדר. כל אלו הם “ניתוחים מקומיים״.
אם ישנן תלונות מצד שכנים נוספים לגביי השכן שאינו מתחשב, ראוי להתכנס יחד ולהגיש לבית משפט השלום בקשה לצו מניעה נגד כל ההטרדות והפגיעות מצד אותו שכן. לכך יידרש יותר תקציב, אבל “הניתוח העמוק״ עשוי להשתלם הרבה יותר ויביא למניעת התנהגויות מטרידות ובלתי מתחשבות בעתיד מצד השכן.
של מי הדירה הזאת?
‎אבי, שהיה קשור אליי מאוד והלך באחרונה לעולמו, ערך צוואה לפני עשר שנים, בה ביקש להוריש לי את דירתו שבקריות. יצויין, כי בידי נמצא העתק של הצוואה. לאחר מותו, כינסתי את שני אחיי והודעתי להם, כי בכוונתי להגיש בקשה לקיים את הצוואה. כמו כן אמרתי להם, כי נחלק בינינו שווה בשווה את הכספים שהותיר בבנק ואת שאר רכושו.
‎לפני שלוש שנים מכר אבי את הדירה שהוריש לי בצוואה, מכיוון שהיא היתה בקומה שלישית, והוא העדיף להתגורר בדירה בקומה הראשונה, בשל סיבות רפואיות. אחיי טענו, כי הדירה שאבי הוריש לי אכן היתה רשומה בצוואה, אך לא הדירה החדשה. מי צודק ומה עליי לעשות?
תשובה
‎אתה מעלה בעיה שכיחה, במסגרתה קיימת צוואה אחרונה, בה נעשו שינויים מאז שנערכה ונחתמה, אך היא לא נוסחה באופן שמתחשב בשינויים שחלים בחייו של המצווה. לצערנו, הצוואה אינה מנוסחת באופן מספיק ברור. ראשית, חובה להציג ולהגיש צוואה לרשם הירושות, ולבקש לקיימה. ברור שאחיך יתנגדו לכך, שהדירה החדשה תעבור אליך, בטענה שהיא אינה מוזכרת בצוואה. לו אביך היה רוצה בכך, הוא היה משנה את הצוואה או עורך צוואה חדשה, בה היה מתייחס לדירה החדשה. לו אביך היה רוצה שתקבל דירה אחרת, הוא היה צריך לדאוג לסוגיה זו מראש ולהתייעץ עם עורך דין. אחד הדברים שהוא היה יכול לעשות, היה לציין בצוואה, כי הוא מוריש לך את הדירה הישנה, או כל דירה אחרת שתהיה לו במקומה. מאחר שאין כאן סעיף שמבהיר את העניין או צוואה עדכנית, הנושא יהיה פתוח לדיון, ובהחלט ייתכן שתתקבל טענתם של אחיך, לפיה האב התייחס לדירה שהיתה, ולכן יש לחלק בין שלושתכם את שאר הרכוש, כולל הדירה החדשה. אם לא תגיעו להסדר, יצטרך בית המשפט, אליו יעבור הדיון מרשם הירושות, לדון בסוגיה ולהגיע להחלטה.

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
הכי הרבה הצבעות
החדשות ביותר הישנות ביותר
Inline Feedbacks
View all comments