י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

מאזני צדק

החברה והעירייה עשויות לפצות אדם שנפל באתר בנייה

על הפרק הפעם 2 סוגיות: מי אחראי לכך, שדחפור גרם לפעירת בורות ולפגיעת אחד התושבים? ומה קורה כאשר דיירים מסרבים לשלם מיסי וועד בית?
בנייה רשלנית
לפני חודשים ארוכים החלה חברת בנייה לבנות בסמוך לביתי בשכונת “גבעת הרקפות״ בקרית ביאליק. דחפור שעבד באתר גרם לפעירת בורות במדרכה. באחד הלילות בהם טיילתי עם כלבי ברחוב, מעדתי באחד הבורות ונגרם לי נקע שהשבית אותי למשך מספר ימים מהעבודה. מהעירייה נמסר לי, כי האחראית לפגיעה היא החברה שבונה באתר. לעומת זאת, מהנהלת חברת הבנייה, נמסר לי כי מדובר בשטח שבאחריות העירייה. על מי חלה האחריות במצב כזה? אבקשכם לא לפרסם את שמי המלא, עד לאחר שאקבל הבהרות מחברת הבנייה ומהעירייה.
תשובה
כשישנם מספר גורמים שאחראים לתאונה ולגרימת נזקים, ינסה כל צד להתנער מאחריות ולהפילה על האחרים. במצבים כאלה, כדאי לחשוב היטב על הכדאיות של ניהול ה״מלחמה המשפטית״. עפ״י תיאורך, נראה שלמרבה המזל, התאונה לא הותירה בגופך נכות לכל החיים, אלא פגיעה וכאבים, אם כי ברור, שכדאי לך לבדוק מהו הנזק שנגרם לך והאם משתלם להגיש תביעה.
לו היה מדובר בהשבתה ארוכה מעבודה ובנכות שעלולה לגרום להגבלת יכולת ההשתכרות שלך, הייתי ממליץ לך להגיש תביעה. במידה ולא נגרם לך נזק בלתי הפיך, מומלץ לפנות ולדרוש פיצוי מהגורם הישיר שהביא לנזק, בגין הפסד ימי עבודה, פגיעה רפואית, כאב וסבל. בהחלט ייתכן שגורם הנזק יתנער מאחריותו, ואז תצטרך לשקול הגשת תביעה.
במקרה של הגשת תביעה, ייתכן מאוד, שכל הצדדים הינם אחראים לנזק, במידה זו או אחרת, ויצטרכו לפצותך. העירייה, שאחראית על המקום, אמורה לפקח על אופן ביצוע העבודה. הקבלן המבצע, שגם הוא עשוי להתגלות כאחראי לנזק, וכמו כן, חשוב לבדוק האם הדחפור שאחראי למחדל, שייך לחברה אחרת, שכן במקרה זה, גם המפעיל והחברה בה הוא עובד, צריכים להיות אחראים לתוצאות עבודתם.
סרבני מיסים
אימי הקשישה גרה בבניין משותף עם 8 דיירים. מדי שלושה חודשים גובה וועד הבית 280 שקל עבור הוצאות האחזקה. עד השנה האחרונה שילמו הדיירים את התשלום כסידרו ולא התעוררו בעיות. הצרות החלו כאשר שתי דירות בבניין נמכרו ומייד הושכרו לצורך השקעה. הדיירים שמתגוררים בשכירות מסרבים לשלם, בטענה שסיכמו עם בעלי הדירה, כי הם אלה שישלמו. בינתיים חלפו מספר חודשים וכל אחד מהצדדים מתחמק מאיתנו. ברצוני לדעת מה קובע החוק בנוגע לתשלום מיסי הוועד במצב שכזה? מה עלינו לעשות כדי לגבות את התשלום? והאם אנו יכולים לנקוט בסנקציות כלשהן נגדם?
תשובה
החוק קובע, כי מי שאחראי ​על תשלום מיסי הוועד, הינו בעל הדירה, גם אם אדם אחר מתגורר בדירה, וגם אם היא ריקה. לרוב, כאשר בעל דירה משכיר אותה לאדם אחר, הוא מציין, שהשוכר יהיה חייב בתשלומי וועד הבית. אלא שבמקרה שלפנינו, הדיירים שהשכירו את הדירה, אינם משלמים את מיסי הוועד, ולכן ראוי לפנות אליהם במכתב עם העתק לבעלי הדירות, ולדרוש שישלמו את החוב. אין סנקציה שניתן להפעיל, אך אם השוכרים מסרבים לשלם, יכול וועד הבית לפעול לשם הגשת תביעה נגד בעלי הדירה, אצל מפקח המקרקעין. הבעלים, שהינו המשכיר, ייאלץ לשוב אל השוכר ולתבוע ממנו את התשלומים, עליהם ככל הנראה סוכם מראש בין בעלי הדירות והשוכרים. הוועד, כמו גם את עצמך, לא אמורים לחקור אם היתה הבטחה, כדברי השוכרים, שבעלי הבית ישלמו, מכיוון שהאחריות לתשלום מיסי הוועד, הינה של בעלי הדירות כלפיכם.

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments