י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

סתיו הלוחמת בדרכים

עוד בטרם מלאו לה 34, נחשבת ח"כ סתיו שפיר, לאחת ההפתעות המרעננות של הכנסת היוצאת, ולאחד מסמלי המאבק נגד השחיתות השילטונית. הנאומים חוצבי הלהבות שהיא נושאת מעל דוכן הכנסת, הפכו לוויראליים, ושפיר נכללת כמעט בכל רשימה יוקרתית של הצעירים המשפיעים במדינה

ח"כ שפיר: נלחמת מתוך הכנסת למען השקיפות ונגד השחיתות השילטונית ומשרד האוצר. אינה חוששת ממפלגתו החדשה של בני גנץ, קוראת ליועץ המשפטי לממשלה לפרסם את המלצותיו לגביי נתניהו, ומקווה להגיע בפריימריס הקרובים למקום גבוה ברשימת "העבודה" (צילום יח"צ)
Sunday February 10, 2019
גל זייד

ח”כ שפיר, בעלת תואר ראשון בעיתונות וסוציולוגיה, ותואר שני בהיסטוריה ובפילוסופיה של המדעים, הגיעה לתודעת הציבור הרחב, כאשר הפכה לאחת המנהיגות הבולטות של המחאה החברתית בקיץ 2011. בכנסת היא נלחמת רבות למען השקיפות ונגד חלוקה לא הוגנת של כספים, כחברה בוועדת הכספים וכיו”ר וועדת השקיפות.

בריאיון ל”חדשות הקריות”, מסבירה ח”כ שפיר, למה הגישה בג”צ נגד משרד האוצר, יוצאת נגד שרת המשפטים, איילת שקד, אינה חוששת מהסקרים המנבאים נפילה למפלגתה ומשוכנעת, שרק איחודים נכונים של גוש המרכז-שמאל, יביאו להפלת נתניהו והליכוד

גם מי שאינו מחבב את ח”כ סתיו שפיר, או מתנגד לעמדותיה הפוליטיות, לא יכול שלא להעריך את חברת הכנסת הצעירה, על כך שהיא הולכת עם האמת שלה עד הסוף, נושאת נאומים אופוזיציוניים חוצבי להבות מעל דוכן הכנסת, שחלקם הפכו לוויראליים, ונלחמת נגד כוחות הגדולים ממנה בהרבה, כדי לחשוף שחיתויות ולפעול למען הציבור. “המדינה שלנו חשובה יותר מכל אגו של פוליטיקאי כזה או אחר. אם מי שנמצא בשילטון, לא עושה את העבודה שלו, אנחנו נגרום לו לעשות אותה, ואם זה לא יעזור, הם יילכו הביתה ואנחנו נחליף אותם”, היא אומרת.
ח”כ שפיר (33.5) היתה בנעוריה כתבת צעירה בעיתון הילדים והנוער “כולנו”, ושימשה מדריכה בתנועת “הנוער העובד והלומד”. בתום לימודיה התנדבה לשנת שירות בגרעין של החברה להגנת הטבע ועברה להתגורר בטבריה, שם עסקה בחינוך בלתי פורמלי. ביולי 2004 התגייסה לצה”ל והתקבלה לקורס טיס, ממנו הודחה כעבור כ-5 חודשים. לאחר מכן שירתה בשבועון “במחנה” ככתבת, שם סיקרה את תוכנית ההתנתקות ומלחמת לבנון השנייה. עם שיחרורה למדה לתואר ראשון בעיתונות וסוציולוגיה באוניברסיטה בלונדון, ולאחר מכן למדה לתואר שני בהיסטוריה ובפילוסופיה של המדעים באוניברסיטת ת”א.

ביולי 2011 היתה ח”כ שפיר, ממקימי מאהל המחאה בשדרות רוטשילד בת”א, ותוך פרק זמן קצר הפכה לאחד הדוברים המרכזיים של המחאה. בנובמבר 2012 התמודדה בפריימריס של “העבודה”, ונבחרה במקום השמיני ברשימתה לכנסת. עם כניסתה למשכן הקימה את השדולה לצדק חברתי, וכמו כן היתה חברה בוועדת הכספים. בפריימריס של “העבודה”, שנערך לקראת הבחירות לכנסת ה-20, היא כבר נבחרה למקום השני, והוצבה במקום הרביעי ברשימת “המחנה הציוני”. עם כינון הכנסת, פעלה להקמת וועדת השקיפות, שבראשה היא עומדת. בפברואר 2016 נכללה ח”כ שפיר, ברשימת “30 האישים המבטיחים מתחת לגיל 30” בישראל, של “פורבס ישראל”. כמו כן, היא הגיעה למקום הראשון במדד החברתי של אירגון “המשמר החברתי”, הבוחן את העשייה החברתית של הח”כים. בספטמבר 2018 נכללה ח”כ שפיר, ברשימה היוקרתית “100 המשפיעים” של עיתון “דה-מרקר”.

למרות שהפריימריס של “העבודה”, לקראת הבחירות הקרובות לכנסת, יתקיימו בקרוב מאוד, ב-12/2, ח”כ שפיר מעדיפה להתייחס בריאיון בעיקר למפלגה עצמה ולמצב המדינה, ולא בה באופן אישי. “מעולם לא עסקתי בלהגיע למיקום כזה או אחר”, היא מסבירה. כשהיא נדחקת מעט לפינה, מסכימה ח”כ שפיר לומר: “כמובן שחשוב לי להגיע למקום גבוה ככל האפשר בפריימריס, כדי שאוכל להמשיך ולהיות במוקד השפעה ולנהל בצורה אפקטיבית את מאבקיי מתוך הכנסת, אבל מה שחשוב לי באמת זה קודם כל טובת המפלגה והמחנה כולו”.

בעצרת של מפלגת “העבודה”: אינה חוששת מהסקרים, המנבאים למפלגתה 6 מנדטים, ומשוכנעת שבאמצעות החיבורים הנכונים, ניתן יהיה להדיח את נתניהו (צילום: פייסבוק)

את רואה בבני גנץ איום על מפלגתך?
ממש לא. בני גנץ הוא אדם ראוי מאוד, אך מדובר באדם אחד בלבד מתוך פוליטיקאים רבים, שאומרים כמעט את אותם הדברים, ומוטלת עלינו האחריות לשלב יחד כוחות, כי בסופו של דבר, כולנו בגוש המרכז-שמאל שואפים להחליף את השילטון הקיים. בלי קשר לפריימריס הקרובים ב”עבודה”, מזה תקופה ארוכה שאני עורכת מדי שבוע 3-2 חוגי בית בכל רחבי המדינה, ובכל מקום אני שומעת אנשים שקוראים לנו לפעול באחריות, לעשות איחודים נכונים ולעבוד יחד, כדי שנוכל להחליף את הליכוד ונתניהו.

אינך חוששת מכך, שפירוק “המחנה הציוני” ועזיבתה של ציפי ליבני, יפגעו ב”עבודה”?
אני מעריכה את ציפי ליבני, אבל באותה נשימה גם מעריכה את יו”ר מפלגתי, אבי גבאי, ואם זה מה שהוא בחר לעשות, אני מכבדת את זה. בסופו של יום, יש לא מעט מפלגות שמעוניינות בהחלפת השילטון, וכולנו שייכים למחנה אחד גדול. מדובר במפלגות שמעוניינות בכך, שביטחון ישראל יעמוד בראש סדר העדיפויות, שדוגלות בחזון שתי מדינות לשני עמים, שרוצות שישראל תהיה מדינה דמוקרטית ויהודית, שהאזרח יעמוד במרכז ושכולנו נקבל שירותים חברתיים ברמה גבוהה. אלו, פחות או יותר, גבולות המחנה עליו אני מדברת.
אספר לך משהו על סבא שלי, המתגורר בקרית ביאליק. כשעלה לארץ מרומניה, הוא עבד ב”סולל בונה”, וממש בנה את המדינה הזו במו ידיו. את סבא שלי מעולם לא עיניינה הרכילות הפוליטית, מעניין אותו שאנו נעבוד בשבילו. כשהוא יוצא מביתו בקרית ביאליק, מעניין אותו שתהיה לו תחבורה ציבורית טובה ושלא יהיו פקקים נוראיים ברחובות, שמערכת החינוך תהיה איכותית, שהקשישים יוכלו לחיות בכבוד ושנכדיו יוכלו לקנות דירה במחירים שפויים. אני משוכנעת, שמה שמעניין את סבא שלי, מעניין את כלל התושבים במדינה.

אינך חוששת מכך, שמפלגת “העבודה” יורדת בסקרים?
בסקרים יש לא מעט מפלגות מהמחנה שלנו, שמקבלות 11-9 מנדטים, ובסופו של דבר, מוטלת עלינו האחריות להקים גוש גדול, שיכלול לפחות 61 מנדטים, ולכך עלינו לחתור. באשר למפלגת “העבודה”, אני משוכנעת, שככל שמועד הבחירות יילך ויתקרב, אנו נתחזק בסקרים. לא מדובר במפלגת נישה או במפלגת אווירה, אלא במפלגה עם יסודות היסטוריים ואידיאולוגיה יציבה וברורה. יש לנו את המפלגה הכי איכותית וחברתית בכנסת, עם ח”כים שבאו לעבוד עבור הציבור, שיוזמים ומחוקקים את החוקים הכי חברתיים בכנסת. אני גאה להיות חלק מהמפלגה הזו ומשוכנעת, שהציבור יתפכח ויילך איתנו.

איך את רואה את המצב הביטחוני?
המצב הביטחוני איום ונורא. תושבי הדרום נמצאים כבר 18 שנה תחת אש, ובמשך תקופה ארוכה היו בעוטף עזה שריפות יום אחרי יום, כאשר כ-500 רקטות נפלו בסוף שבוע אחד. ומה נתניהו עשה? שיחרר מחבלים ונותן פרוטקשן לחמאס, בדמות 15 מיליון דולר מדי חודש. כשאנחנו נהיה בשילטון, חמאס לא יקבל מאיתנו כסף, לא נשחרר מחבלים ונחתור להשגת שלום.

נראה שנתניהו זוכה לפופולריות גדולה בסקרים, למרות החשדות נגדו?
אין לי מושג איך כל זה ייגמר, אבל אני יכולה לומר דבר אחד: כשאני הייתי ילדה, ראש הממשלה היה יצחק רבין ז”ל, שהיווה עבורי מודל לחיקוי, ושילם בחייו על עמדותיו. נתניהו הוא ממש לא מודל לחיקוי. לא מזמן נכנסתי ל”אינסטגרם” והזדעזעתי. שם, ברשת המיועדת בעיקרה לבני נוער, ראש הממשלה עשה צחוק מכך שהוא חשוד בקבלת שוחד. הוא פשוט עשה מזה “דאחקה”. כל הורה במדינת ישראל, ובעצם כל אזרח, צריך לחשוב לעצמו, האם זהו האדם, אותו הוא רוצה לראות כראש ממשלה? במקום לנהל את המדינה, נתניהו עסוק כל הזמן בתקיפת האופוזיציה, השופטים, המשטרה והתקשורת. מי שעסוק רק בעצמו ובתקיפת אחרים, 24 שעות ביממה, לא יכול לקבל בראש שקט ובלב שלם את ההחלטות הכי קריטיות עבור המדינה.
היועץ המשפטי לממשלה צריך לפרסם את המלצותיו לפני הבחירות?
בוודאי שכן. אזרחי ישראל חייבים לדעת מה ראש הממשלה עשה בתיקים בהם הוא חשוד. כיו”ר וועדת השקיפות, זימנתי את מנדלבליט לדיון בוועדה, מכיוון שמאוד הטריד אותי, עוד בטרם הכריז נתניהו על הליכה לבחירות, שהוא לא מיידע את הציבור במה בדיוק נתניהו חשוד והאם בכוונתו לפעול להגשת כתב אישום נגדו. בנוסף, מאוד מטריד אותי, שנתניהו והיועץ המשפטי לממשלה מקיימים שיחות בארבע עיניים, כשמעל נתניהו מרחפת עננה כה גדולה של חשדות חמורים, כאשר הדברים שנאמרים ביניהם כלל לא נרשמים בפרוטוקול. האם דבר כזה יכול להיות? היכן השקיפות? כאשר שאלתי על כך במשרד המשפטים, אמרו לי הפקידים: “אנחנו סומכים עליהם”. אחד התפקידים שלי, הן כיו”ר וועדת השקיפות והן כחברת כנסת, הוא לפקוח עין ולשאול שאלות.

מה דעתך על פרשת אפי נוה?
מדובר בפרשה חמורה מאוד. בשם תאוות הכוח, שרת המשפטים, איילת שקד, סגרה “דיל” עם נוה, שזיהם את מערכת המשפט. זה לא מפתיע אותי, מכיוון שעוד לפני כן, שקד לא הפסיקה לעסוק בהפחדת הציבור, בהסתה ובזילזול במערכת המשפט. ההתנהלות שלה מסוכנת מאוד, מכיוון שהיא לא רואה בעיניים והדמוקרטיה לא מעניינת אותה.

מדוע הגשת בג”צ נגד משרד האוצר והיכן זה עומד כעת?
יחד עם פרופ’ ירון זליכה, הגשתי בג”צ כדי שבית המשפט יכפה על משרד האוצר לאפשר לנו, הח”כים, גישה למערכת המפרטת את הוצאות המדינה, ובכך נוכל סוף סוף להיחשף למה שבאמת קורה לאחר אישור התקציב, ולאן הולך הכסף. לאחר שחשפתי בעבר עשרות מקרים, בהם פקידי האוצר הסתירו מידע זה, כדי לעשות קומבינות על חשבוננו, הבנתי שזו הדרך היחידה בה נוכל להציל עשרות מיליארדי שקלים השייכים לציבור. בימים האחרונים השגנו ניצחון חשוב בקרב נגד השחיתות, כאשר אחרי 3 שנות מאבק נגד האוצר, כפו עליהם שופטי בג”צ לנהל איתי משא ומתן, כדי להביא לשקיפות התקציב ולשיפור הפיקוח הפרלמנטרי. השופטים קבעו, שיש להגביר את שקיפות נתוני התקציב, הן ברמת התיכנון והן ברמת הביצוע, בפני וועדת הכספים, וזו בשורה נפלאה לכל אזרח במדינה הדוגל בשקיפות. שמתי לעצמי למטרה לעשות סוף לקומבינות של הפוליטיקאים. סכומי העתק הללו, שהפוליטיקאים מחביאים מאיתנו, יכולים ללכת לחולים, לקשישים, למערכת החינוך ולמערכת הבריאות.

את רואה עצמך ממשיכה שנים בכנסת?
יש לי עוד לא מעט חלומות שלא הגשמתי. בכוונתי להמשיך ולהילחם בשחיתות, להעביר חוק העוסק בדיור בר-השגה ולעצור את ההפרטה בשירותים החברתיים, הפוגעת קשות בקשישים ובבעלי מוגבלויות.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments