בהשקעה של 5.5 מיליארד שקלים, נחנך אתמול (רביעי), נמל המפרץ החדש, שנבנה בידי רשות נמלי ישראל ויופעל בידי החברה הסינית SIPG.
בגלל מצב התחלואה, נערך אתמול טקס מצומצם. שרת התחבורה, מרב מיכאלי, בירכה את האורחים בטקס באמצעות הזום ואמרה: “אנו חייבות להכיר תודה לכל מי שהגו את החזון, התמודדו עם המהמורות והאתגרים לאורך הדרך, והצליחו לנווט ולהביא אותנו אל הרגע הזה. כעת אנו מתחילים בהרפתקה חדשה, קיום ההבטחה הגלומה בנמל המפרץ, ובקרוב בנמל הדרום, להאצת הפיתוח הכלכלי של ישראל, לגידול בייצוא ובסחר, ולצימצום פערים חברתיים ולהורדת מחירים”.
מי שבלטה בהיעדרותה מהטקס, היתה ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, שכזכור התנגדה לחלק מתוכניות הבנייה של הנמל החדש, בטענה כי הוא פוגע בפרוייקט שהיא רואה כבעל חשיבות עליונה, הפיכת שדה התעופה בחיפה לבינלאומי.
התנגדה לחלק מתוכניות הבנייה של הנמל החדש. עינת קליש רותם. צילום: יח”צ
נמל המפרץ החדש שנחנך אתמול, הוא אחד ממיזמי התשתית הגדולים שהוקמו בישראל. בנמל הושקעו למעלה מ-5.5 מיליארד שקלים בתשתית ובציוד הפעלה, מהמתקדמים ביותר בעולם. הנמל משתרע על שטח של כ-840 דונם בתוך הים, והוא ניפתח לפעילות לאחר שש שנות הקמה.
באירוע ההשקה המצומצם, שקיימו משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל (חנ”י), בשיתוף החברה הבינלאומית שתפעיל את הנמל (SIPG הסינית), השתתפו מנכ”לית משרד התחבורה מיכל פרנק, ומנכ”ל נמל המפרץ מי האו צ’אנג, יו”ר חברת נמלי ישראל (חנ”י) עוזי יצחקי, מנכ”ל חברת חנ”י יצחק בלומנטל, ראש עיריית שנחאי גונג זנג, שגריר סין בישראל קאי ראן ויו”ר SIPG גו ג’ינשאן. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי בירכה את באי הטקס, באמצעות מסך וידאו.
פתיחת הנמל תאפשר לראשונה לאוניות ענק, הנושאות 18 אלף מכולות ויותר לעגון בישראל ותקצר את משך הפריקה והטעינה שלהן. מדובר באוניות באורך של 400 מטר וברוחב של 62 מטר. לטובת אוניות אלו, נבנו לראשונה רציפים באורך של כ-800 מטרים ובעומק של כ-17.3 מטר מתחת לפני הים.
יצוין, כי מעבר לתרומתו של הנמל החדש למשק, מדובר במנוע צמיחה חשוב למטרופולין הצפוני ולעיר חיפה. תרומת נמל המפרץ לעיר חיפה ולסביבתה מוערכת ב-1.5 מיליארד שקלים, והנמל צפוי לספק אלפי מקומות עבודה חדשים.
השרה מיכאלי: “אנו מחזקים את יכולותינו האיזוריות בתחום הסחר הימי, ואני בטוחה, כי נוכל למנף הזדמנות זו לא רק לשיגשוג מקומי, אלא גם למימוש הזדמנויות ולתרומה אמיתית לשכנותינו במזרח התיכון, ממזרח, מדרום ומצפון. כולי תקווה, כי בקרוב הנמלים ישרתו לא רק בפיתוח הכלכלי ובמקומות תעסוקה, אלא יהפכו גם לנקיים יותר, כמוקד פנאי, תרבות ובילוי, המסב גאווה והנאה לכלל תושבות ותושבי חיפה והקריות, כמקובל בערי הנמל המובילות בעולם”.
עוזי יצחקי, יו”ר חברת נמלי ישראל: “פתיחת נמל המפרץ היא רגע היסטורי למדינת ישראל ובשורה אדירה למשק והציבור בישראל. מדובר באחד הפרוייקטים הגדולים והמורכבים שהוקמו בישראל, אותו ליוויתי עוד בשלב התוכניות והמכרזים כמנכ”ל משרד התחבורה. פתיחתו של נמל המפרץ ובהמשך השנה גם של נמל הדרום, תוביל לתחרות, לשיפור וייעול השירות בענף הנמלים בישראל, ותציב את נמלי ישראל בשורה הראשונה והמתקדמת באגן המזרחי של הים התיכון ובעולם הנמלים”.
יצחק בלומנטל, מנכ”ל חברת נמלי ישראל: “נמל המפרץ שמתחיל לפעול, הוא אחד ממיזמי התשתיות החשובים ביותר לעתידה של מדינת ישראל. מדובר בנמל טכנולוגי מודרני, שפתיחתו תחולל מהפכה במשק ותשפיע על כולנו, החל מהתעשיינים ועד הצרכן הישראלי, בהפחתת יוקר המחייה. תוך 6 שנים בלבד הצליחה חברת נמלי ישראל, להוביל ולקדם מיזם תשתיות אדיר מימדים שיביא לתחרות בענף הנמלים שכל המשק מחכה לה. פתיחת הנמל מאיצה את תהליך הרפורמה בנמלים והעמקת התחרות גם לתחום אוניות המכולה, דבר אשר יביא לשיפור והתייעלות ברמת השירות בנמלי ישראל, תסייע במתן מענה לצרכי המשק, תבטיח את המוכנות של ישראל לקליטת אוניות הענק ותאפשר לישראל להיערך לשינויים שקורים בתעשיית הסחר הימי”.