י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

קרית ביאליק מציגה: רחוב שושנה דמארי, פינת אהובה עוזרי

בוועדת השמות העירונית של קרית ביאליק, החליטו להנציח את שמותיהם של גיבורי התרבות הישראלים, בשכונת "נאות אפק" החדשה. יו"ר הוועדה, עו"ד הדס צור: "הקפדנו על שוויון מגדרי ועדתי בשמות"

צור: שוויון מגדרי ועדתי
Monday January 6, 2020
בן מרדכי

“איך שיר נולד?”, שאל פעם יהונתן גפן, בשיר שהפך לקלאסיקה ישראלית, ובאותה מידה אפשר לשאול: “איך שם של רחוב נולד?”. את התשובה לשאלה הזו, לפחות בכל הנוגע לקרית ביאליק, ניתן לקבל אצל יו”ר וועדת השמות העירונית, עו”ד הדס צור, שעל רקע תנופת הבנייה בעיר, שוקדת יחד עם חברי הוועדה, על מתן שמות לשכונות חדשות, כמו גם לרחובות, כיכרות וגני ילדים. “לכל שכונה בעיר יש מוטיב מרכזי המלווה את השמות שנבחרו עבורה”, מסבירה צור. “במקרה של שכונת ‘נאות אפק’ החדשה, החליטה הוועדה, ששמות הרחובות בה ינציחו אנשי רוח שהלכו לעולמם והשפיעו על התרבות הישראלית”.

היה קשה להגיע לתמימות דעים?
היה קשה מאוד, במיוחד לאור הבקשה שלי, שיהיה שוויון הן בהיבט המגדרי והן העדתי. היה לי חשוב שמחצית מהאנשים יהיו גברים ומחציתם נשים, וכך גם לגביי אשכנזים וספרדים. בנוסף, נעזרנו במישאל בקרב התושבים, שהציעו לנו רעיונות מעניינים. בין השאר הוחלט לקרוא רחובות ואתרים על שמותיהם של שושנה דמארי, אהובה עוזרי, אריק איינשטיין, אהוד מנור וישראל (פולי) פוליאקוב. כמו כן, יש כיכר על שם “הגשש החיוור”. עבודת הוועדה לא ידועה בקרב הציבור ונעשית הרחק מאור הזרקורים, אבל עבדנו קשה כדי לתת שמות לכל הרחובות והאתרים בשכונה החדשה.

אלו החלטות נוספות קיבלה הוועדה?
באופן עקרוני, גני הילדים בקריה נקראים על שמות פרחים, עצים וטבע, אך בשכונת “נאות אפק”, החלטנו לקרוא לגני הילדים בשמות של כלים מוסיקליים. כך, למשל, אחד מגני הילדים נקרא “גיטרה וכינור”. זה משתלב יפה עם שמות הרחובות בשכונה.

מה יקרה בשאר השכונות המתוכננות בעיר?
אנו, בוועדה, מאוד מסודרים, ויש כבר החלטות לגביי כל השכונות, גם כאלה שיקומו בעוד מספר שנים. כך, לדוגמא, השכונה שתיבנה מזרחית לביאליק הישנה, תיקרא “שירת העיר”, וכל הרחובות בשכונה ייקראו על שמות שיריו של המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק, שעל שמו נקראת העיר.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments