כ"ב אייר התשפ"ה, 20/05/2025

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

תחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל נפתחה בצפון

אסף אלמגור מנכ"ל קבוצת בזן, בהשקת תחנת המימן הראשונה בישראל. סירטון וידאו מצורף. צילום: עידן סבח
Thursday May 11, 2023

עם הפנים קדימה: השבוע נפתחה לפעילות תחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל, בסונול יגור, הממוקמת סמוך למפרץ חיפה. תחנת המימן הוקמה עבור שותפות של סונול ובזן, על ידי חברת Linde הגרמנית, כאשר בזן מייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה, וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי. שיתוף הפעולה בין שלושת הגופים, מניע קדימה במלוא הכוח את מהפכת המימן, שהיא כורח המציאות של ימינו.

השקת התחנה צוינה באירוע חגיגי בנוכחות נציגי ממשלה ומומחים עולמיים בתחום אנרגיית המימן. הגיעו לברך: שר האנרגיה ישראל כץ, יו”ר מכון האנרגיה יוסי רוזן, ודירקטור של שותפות המימן באיחוד האירופי, בארט ביאבוק, זאת לצד לצד מנהלי וראשי סונול, בזן וכלמוביל. נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שלח את ברכתו והערכתו לפרויקט.

במהלך האירוע אמר שר האנרגיה, ישראל כץ: “תחנת המימן הוקמה בסיוע יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות, בתמיכה של 3 מיליון שקלים וכן, בעזרת יצירת תקן ישראלי חדש המתבסס על התקינה הבינ”ל. נמשיך להוביל רגולציה המקדמת את שווקי החשמל והתחבורה לעתיד מתקדם ונקי יותר. עם פתיחת התחנה, מצטרפת ישראל לרשימת המדינות המתקדמות בעולם, ובראשן: גרמניה, שוויץ, ארה”ב, יפן, דרום קוריאה וקנדה, העוברות לאנרגיה מתחדשת לתחבורה, ומבקשות להעביר את מנועי הבעירה לטכנולוגיית תאי-דלק מבוססי מימן, לתחבורה נקייה ללא פליטות מזהמים וגזי חממה מהאגזוז.

קבוצת סונול שהקימה ומתפעלת את התחנה, חקרה את תחום המימן ב-6 השנים האחרונות, תוך שהיא משתפת פעולה עם שתי החברות המובילות בתחומן בעולם – Linde ו-H2Mobility – שיחד אחראיות להקמתן של מאות תחנות מימן ברחבי אירופה. סונול תמנף את הניסיון והמומחיות שצברה, כדי לפתוח תחנות נוספות בפריסה ארצית על פני השנים הקרובות, כשמספרן ייקבע בהתאם להתפתחות משק כלי הרכב מבוססי המימן בישראל. ההשקעה בפתיחת כל תחנה עומדת על למעלה מ-5 מיליון שקלים.

קבוצת בזן, שאחראית על ייצור המימן, הקימה תשתית להתאמת המימן המיוצר אצלה לתחבורה, והקימה את המעבדה המוסמכת הראשונה בישראל לביצוע אנליזות במימן לתחבורה, על פי תקן בינלאומי.

כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס, ג’נסיס ו-ORA, מייבאת לישראל את משאית XCIENT Fuel Cell של יונדאי, שהינה משאית המימן הראשונה בעולם בייצור סדרתי. בימים הקרובים ינועו על כבישי הארץ 3 משאיות מתוצרת זו. ישראל הנה המדינה הרביעית בעולם, שתפעיל משאיות מסוג זה ומצטרפת בזאת לשוויץ, דרום קוריאה וניו-זילנד. טווח הנסיעה של המשאית הוא מעל 400 ק”מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי.

תחנת המימן בצומת יגור, תוכננה על בסיס ניסיון בינלאומי רחב ובטכנולוגיה המתקדמת ביותר, תוך עמידה בתקינה בינלאומית מחמירה שאושרה בישראל. המנפקה החדשה שהותקנה בתחנה מאפשרת ללקוח תדלוק מימן בדומה לתדלוק בנזין וסולר. זמן התדלוק קצר משמעותית מטעינת רכבים חשמליים ודומה לתדלוק סולר במשאיות ואוטובוסים.

אסף אלמגור, מנכ”ל בזן: ” קבוצת בזן גאה להביא בשורה של מימן נקי לתחבורה, יחד עם השותפות שלה לתהליך. בשלוש השנים האחרונות, במקביל לפרסום האסטרטגיה החדשה שלנו, השקענו ביכולת חלוצית לייצר מימן לתחבורה ובהקמת תחנת התדלוק, שתשרת את כלי הרכב המימניים בעתיד. אנו בטוחים שטכנולוגיית המימן תהיה נדבך משמעותי מהפתרונות שיובילו למשק אנרגיה דל פחמן, ויסייע למדינה לעמוד ביעדי האקלים שלה לשנת 2050″.

משאיות המימן של בזן וסונול בתחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל. צילום: עידן סבח

ניר גלילי, מנכ”ל סונול: “אנו גאים להשיק פרויקט חלוצי בתחום האנרגיה, אשר יאפשר תנועת כלי רכב לא מזהמים על בסיס מימן, עם אפס פליטות וזיהום אוויר. ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. זוהי חובתה של הממשלה להפוך את ישראל למובילה בתחום אנרגיית המימן, באמצעות תוכנית מקיפה, שתתמוך ותמריץ מעבר חשוב זה, שטמונות בו לא רק תועלות כלכליות ולאומיות, אלא גם הצלת חיי אדם, לא פחות מזה”.

יניב שיראזי, מנכ”ל כלמוביל: ״הודות לשיתוף הפעולה בין החברות, החזון הופך למציאות, טכנולוגיית המימן המתקדמת של יונדאי, תנוע החל מהיום על כבישי ישראל. אנו בכלמוביל נמשיך להצעיד קדימה את אסטרטגיית האנרגיה המתחדשת, המיטיבה עם הסביבה באמצעות השקעות ושיתופי פעולה הכוללים בין השאר: הקמת מפעל למיחזור סוללות ליתיום יון, ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים ועוד”.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
הכי הרבה הצבעות
החדשות ביותר הישנות ביותר
Inline Feedbacks
View all comments