י"ג אדר ב' התשפ"ד, 23/03/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

“אהיה אופוזיציה בתוך הקואליציה”

באופן אירוני, דווקא כאשר מפלגת "העבודה" הודיעה על כניסתה לקואליציה, מרגישה ח"כ מרב מיכאלי, תחושה קשה מאוד, לאחר שלאורך כל הדרך התריעה בפני כניסה לממשלת נתניהו.
ח"כ מיכאלי (53), בעבר שדרנית ומגישת תוכניות ברדיו ובטלוויזיה, נכנסה לפוליטיקה לפני 7 שנים, ומאז היא מהווה חלק בלתי נפרד ממשכן הכנסת. היא נחשבת לאחת הפרלמנטריות המצטיינות במשכן, ותוך שנים ספורות רשמה על שמה 20 הצעות חוק אותן יזמה, תוך שהיתה שותפה עם ח"כים נוספים לעוד 50 הצעות חוק.
ח"כ מיכאלי מסבירה למה תמשיך להילחם שנתניהו יילך הביתה, לא מבינה את המהלך של חברי מפלגתה עמיר פרץ ואיציק שמולי, משוכנעת שממשלת מיעוט בתמיכת הערבים היתה אופציה טובה בהרבה, ועדיין מפנטזת להיות בעתיד שרת משפטים, לאחר עידן נתניהו

ח"כ מיכאלי: לאחר שהיתה בתחילת דרכה שדרנית ומגישת תוכניות ברדיו ובטלוויזיה, החליטה לפני 7 שנים להקדיש את חייה לפוליטיקה. אינה מצליחה להבין את התנהלותו של יו"ר מפלגתה, עמיר פרץ, שהחליט להיכנס לממשלת נתניהו, למרות הבטחה מפורשת שלא יעשה זאת (צילום: פייסבוק)
Tuesday April 7, 2020
אורגד עמר

למרות שהחיבור של מפלגת “העבודה” עם מפלגת “גשר” של אורלי לוי-אבקסיס ועם “מרצ”, בראשות ניצן הורוביץ, נראה מבטיח בתחילה, תוך ימים ספורים, לאחר הבחירות, הוא התפרק לחלוטין והתפזר לכל עבר. בתחילה סירבה ח”כ לוי-אבקסיס, לשבת בממשלת מיעוט בתמיכת הח”כים הערבים, ולאחר מכן יו”ר “העבודה”, עמיר פרץ, הודיע כי פירק גם את השותפות עם “מרצ”, תוך שהחליט להיכנס לממשלתו של בנימין נתניהו יחד עם ח”כ איציק שמולי, בה הם אמורים לשמש שרים.
ח”כ מרב מיכאלי, אחת הדמויות הבכירות ב”עבודה” בשנים האחרונות, השקיפה מהצד על התנהלות זו, ואינה מסתירה את העובדה, שהיא מאוד לא אוהבת, בלשון המעטה, את החלטתו של ח”כ פרץ, להיכנס לקואליציה. “החלטתי להיכנס לקואליציה בעל כורחי”, היא אומרת. “אמנם טענתי לאורך כל הדרך, שאסור לשבת עם נתניהו באותה ממשלה, אבל לא אני זו שהפרתי את התחייבות המפלגה לבוחרים. ה’עבודה’ היא הבית שלי, ואני לא מתכוונת לעזוב אותה”.
מרב מיכאלי (53) נולדה בפתח תקווה לעמי מיכאלי ולסוזי מיכאלי-קסטנר, והיא נכדתו של ד”ר ישראל קסטנר, שהיה חבר וועד העזרה וההצלה בבודפשט, בזמן השואה, והציל חייהם של יהודים רבים. לפני גיוסה לצה”ל התנדבה לשנת שירות בירוחם, שם ריכזה שבט של תנועת הצופים. במסגרת זו יצאה להדריך ילדים יהודים במדינת פלורידה שבארה”ב, אותם חינכה לאהבת הארץ במסגרת משלחת של התנועה. את שירותה הצבאי עשתה בתחנת הרדיו גלי צה”ל, כקריינית וכמנחה. את פעילותה בטלוויזיה החלה בראשית שנות ה-90 בטלוויזיה החינוכית, בהנחיית התוכנית “רואים 6/6” לצד ארז טל, שהיה גם בן זוגה. אחר כך הגישה תוכניות בערוץ 2 ובערוץ 3, כמו גם תוכניות רדיו. בנוסף, היא יצרה והפיקה סרטים דוקומנטריים, הנחתה תוכניות בוקר והגישה את “חדשות HOT” של חברת הטלוויזיה בכבלים “HOT”.
בשנת 97′ הקימה את השדולה “עזרת נשים” לקידום מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בישראל, והיתה פעילה באירגונים חברתיים שונים. לקראת הבחירות לכנסת ה-19 הודיעה על הצטרפותה למפלגת “העבודה” ועל התמודדותה על מקום ברשימת המפלגה לכנסת. היא נבחרה לכנסת ומאז היא מכהנת כחברת כנסת ברציפות עד היום, במשך 7 שנים.
מיכאלי היא פעילה פמיניסטית ואף יצאה נגד מוסד הנישואים, אותו היא רואה כ”סידור כלכלי ומעמדי” וכפטנט לניהול קל יותר של החברה ע”י חלוקתה ל”בתי אב'”. בשנים האחרונות היא נמצאת בזוגיות עם הסאטיריקן ליאור שליין (“גב האומה”), ובכמה ריאיונות סיפרה שהיא רואה עצמה כ”אל-הורית” (אדם הנמנע מלהביא ילדים לעולם מתוך בחירה).
“עבורי, זו טעות נוראית להיכנס לממשלתו של הנאשם מבלפור”, מדגישה מיכאלי. “עשיתי כל מה שאני יכולה כדי למנוע את הצעד הזה. זה לא היה הרצון של הבוחרות והבוחרים שלנו”.

אפשר לומר, שנתניהו ניצח בגדול ויצא עם ידו על העליונה?
אם נסתכל על תוצאות הבחירות, הרי שהעם אמר את דברו. זו הפעם השלישית ברציפות, שמי שניצח הוא הציבור, שאומר: “די לנתניהו ולשילטון הימין”. אתה מדבר על “ניצחון”, ואני לא נמצאת בפוליטיקה כדי לנצח, אלא לעשות הכל כדי שתהיה לנו מדינה טובה יותר, ולהבטיח שישראל תמשיך להתקיים לנצח נצחים ותהווה בית לעם היהודי. אני מאוד מוטרדת מכך, שנתניהו מוביל אותנו לאבדון, והוא ימשיך לעשות זאת. חשוב לומר, שהיתה פה הכרעה מאוד ברורה, ושיותר ויותר אזרחים הצביעו נגד נתניהו ואישיותו, והיה צריך לכבד את זה. היה עלינו לומר בקול צלול וברור: “לא לממשלה עם נתניהו”.
החיבור בין ה”עבודה”, “מרצ” ו”גשר”, לא הוכיח את עצמו?
ידענו שהחיבור יביא להקטנת הגוש שמשמאל ל”כחול-לבן”, ממש כפי שידענו שהשלם יהיה קטן מסך חלקיו. עם זאת, ה”עבודה” חשבה על טובת הגוש, ואמרה שהיא לא מעוניינת, ש”מרצ” תסתכן בירידה מתחת לאחוז החסימה. למרות שידענו שניפגע מזה, הלכנו למהלך הזה כדי להשיג את המטרה הגדולה יותר, שהיא להפסיק את שילטון נתניהו והימין. המטרה היתה לעשות הכל כדי להציג אלטרנטיבה לשילטון נתניהו, ולא לזחול לממשלתו.
עם היוודע תוצאות הבחירות, גוש המרכז-שמאל ניסה להקים ממשלה בתמיכת “הרשימה המשותפת”, דבר שטורפד ע”י הח”כים יועז הנדל וצבי האוזר. מה דעתך על ניסיון זה?
במדינת ישראל יש חוק, הקובע שכל אחד יכול לרוץ לכנסת, אלא אם הוא או היא לא עומדים בכמה קריטריונים. כל מי שקיבל את אישור בית המשפט העליון לרוץ לכנסת, עומד בדרישות החוק, ולכן הוא לגיטימי. ברור שנתניהו טוען שזה לא לגיטימי. כבר יותר מ-25 שנה, הוא מסית נגד החברה הערבית, ועושה דה-לגיטימציה לה ולגוש השמאל, גוש שמאמין בשוויון ובדו-קיום. את השימוש במונח “רוב יהודי”, הוא עשה נגד ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין ז”ל. נתניהו הסית נגדו באמירה, שאין לו רוב יהודי. הוא התעלם מהעובדה, שהסכם אוסלו התקבל פה בהכרעה דמוקרטית ולגיטימית. האדם היחיד שמשחק פה בכלים לא דמוקרטיים, הוא נתניהו. מה שהוא וחבריו עושים, זו פגיעה קשה בדמוקרטיה.
נראה, שמערכת הבחירות האחרונה היתה האלימה ביותר בישראל מזה שנים?
זה בהחלט נכון. איני זוכרת מערכת בחירות כה נמוכה, מטונפת ובעיקר מסוכנת. חד משמעית, זה קרה בגלל נתניהו. האיש הזה גרם וממשיך לגרום לעירעור וכירסום אמון הציבור במוסדות הכי בסיסיים של מדינה דמוקרטית. הוא מסית נגד המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט, והכל מתוך אינטרס אישי נטו, כדי להציל את עצמו ממשפט ולהמשיך בשילטונו. בדרך להגשמת המטרה, הוא מתיר את דמם של עובדי מוסדות האכיפה. אנחנו חיים וחיות במדינה שיש בה שירותי אבטחה לשופטים ולאנשי פרקליטות, זה דבר הזוי ומפחיד.
כעת נתניהו ימשיך עוד שנה וחצי בתפקידו, במסגרת הסכם רוטציה עם בני גנץ?
זה רע מאוד למדינת ישראל. נתניהו ניסה להחליש את הדמוקרטיה בצורה כזו, שיתאפשר לו להמשיך. זה פשוט אבסורד שהוא ממשיך בתפקידו, לאחר כל ההסתה והאיומים, ההקצנה, ההפחדות והשקרים. נתניהו לא הצליח לנצח ב-3 מערכות בחירות רצופות, או לפחות להשיג רוב שיאפשר לו הקמת ממשלה, וכעת הוא קיבל מתנה מגוש המרכז-שמאל בדמות הרכבת ממשלה נוספת.
בעבר אמרת, שממשלות נתניהו פוגעות בנשים. למה היתה כוונתך?
באופן עקבי, ממשלות נתניהו תמכו בהדתה ולא עשו דבר כדי לשים קץ לאלימות כלפיי נשים. נתניהו ממשיך להחזיק יועץ קרוב, שצילם מתחת לחצאיות של נשים (נתן אשל – א”ג). באיזה עולם אישה צריכה להתפשר על הדברים הללו? אסור לשתוק על זה. שים לב מה קורה היום, בחסות הממשלה. יש הדרת נשים, הן אינן מורשות לשיר ולדבר. נשים מורחקות בגלל דרישת גברים לקבל מרחבים נקיים מהן. זה קורה באקדמיה וגם בצבא, שם יש חובת שירות, אבל אין באמת שוויון הזדמנויות ואין אפשרות לגשת לכל תפקיד. המערכת לא מעודדת שוויון בין גברים ונשים. זה בולט במיוחד ב-2 המפלגות של החרדים, שבאופן מוצהר לא מאפשרות לנשים להיות מיוצגות בשורותיהן. האם המפלגות הללו, יהדות התורה וש”ס, לא פוגעות בישראל כמדינה דמוקרטית? כל עוד זה מתקיים, וכל עוד מתנגדים להצעת החוק שלי, שמבטיחה ייצוג של לפחות 40% לכל מין, כתנאי חובה למפלגות שרצות בכנסת, אנו מפגרות ומפגרים בתחום של ייצוג נשים, וכל עוד נפגר בתחום זה, נפגר גם בהגנה על חיי נשים.
מה החקיקה המשמעותית ביותר שהובלת ב-7 שנותייך בכנסת?
יש 20 חוקים עליהם אני חתומה כיוזמת ראשית ועוד כ-50 חוקים, להם הייתי שותפה. יזמתי חוק שמשנה את הליך הגירושין (חוק המחייב פתיחת הליך גישור לפני הגשת תביעת גירושין). חוק זה, שנמצא בתוקף מזה 3 שנים, מביא להורדת אלימות וחוסך המון כסף וכאבי לב. כמו כן, יזמתי חוק למניעת מאסר של חייבים בהוצאה לפועל. עד שהגעתי לכנסת, מדינת ישראל היתה הדמוקרטיה היחידה, בה ניתן היה להכניס לכלא אדם בגין חוב פרטי. היתה לי הזכות לבטל את זה, וגם להעביר חקיקה למחיקת חובות בהוצאה לפועל. בנוסף, הובלתי חקיקה למען ניצולי שואה והרחבתי את חוק נפגעות ונפגעי עבירה גם לצה”ל, כדי שיחול על חיילים וחיילות. עשיתי דברים שאני גאה בהם, ואני כבר ממתינה לחזור ולעסוק בחקיקה. זה הרבה יותר מעניין אותי מאשר פוליטיקה נטו.
בעבר אמרת שאת מעוניינת להיות שרת משפטים. אם תיבחרי יום אחד לתפקיד, מהו החוק הראשון שתקדמי?
אפעל לקידום חוק לנישואים אזרחיים. כמו כן, אפעל למימוש מסקנות “וועדת ברלינר”, תוך מימוש הצעת חוק של ח”כ מיכל רוזין, שהציעה להקים מחלקות מיוחדות במשטרה, בפרקליטות ובבתי המשפט, לטיפול בעבירות מין. בנוסף, אפעל לתיקון חוק הריכוזיות, כדי להקטין את הכוח של בעלי ההון, ואפתח בחקיקה שתסדיר את הפעילות ברשתות הדיגיטליות. מדובר בתחום שמוזנח לחלוטין.
לסיום. את תהיי חלק מהקואליציה, למרות שאמרת, שאסור לשבת בממשלת נתניהו?
מפלגת “העבודה” היא חלק בלתי נפרד ממני, ואיני רואה מצב שאעזוב אותה. אהיה אופוזיציה בתוך הקואליציה.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments