י"ד ניסן התשפ"ד, 22/04/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

“אני אהיה הרמטכ”ל הכלכלי של מדינת ישראל”

המדיניות הכלכלית מנוהלת בצורה רעה מאוד. דני וידסלבסקי בריאיון עם ירון זליכה. צילום: צוות וידיס
Thursday February 4, 2021

פרופ’ ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, הקים את “המפלגה הכלכלית החדשה”, במטרה להיכנס לכנסת ולהיבחר לשר אוצר לאחר הבחירות הקרובות. בריאיון בלעדי לדני וידיסלבסקי, מסביר פרופ’ זליכה, למה המדיניות הכלכלית של נתניהו כל כך רעה ומה הסיבה שהוא נוהג כך, מודיע שלא יישב איתו באותה ממשלה, משוכנע שיש לו את הידע, הניסיון והאומץ להוציא את המשק מהמשבר הכלכלי ומגלה, שבמפלגתו לא יהיו פוליטיקאים, אלא רק אנשי מקצוע.

לאחר שכיהן כחשב הכללי של משרד האוצר באחת התקופות המשגשגות שהיו למשק הישראלי, ולאחר שזכה באות “אביר איכות השילטון” של “התנועה לאיכות השילטון”, ובאות המופת של תנועת “אומ”ץ”, הודיע פרופ’ ירון זליכה, על כניסה לחיים הפוליטיים והקמת “המפלגה הכלכלית החדשה”. פרופ’ זליכה, שיעמוד בראשות המפלגה, יתמודד יחד איתה בבחירות הארציות הקרובות, שיתקיימו ב-23/3/2021.

בריאיון בלעדי לדני וידיסלבסקי, מומחה להתנהגות אנושית ומאסטר בניהול, מגלה פרופ’ זליכה, כי השאיפה שלו היא להיות שר אוצר, וכי בשום מצב לא יישב בממשלת נתניהו.

“מדינת ישראל נמצאת בפני מלחמה כלכלית מהמכריעות שנוהלו אי פעם בתולדותיה, ואת המלחמה הזו צריך לנהל בצורה מקצועית ונקייה”, מסביר זליכה, נשוי ואב ל-3, ראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית “אונו”. 

מה הבעייה העיקרית במדיניות הכלכלית של נתניהו?

המדיניות הכלכלית מנוהלת בצורה רעה מאוד. מונופולים, הטבות מס לקומץ אנשים וקבוצות כוח המשעבדות את התקציב הממשלתי, הם דברים שעושים רע למשק ולאזרחים. מעמד הביניים ומאות אלפי עסקים קטנים, שהם מנוע הצמיחה המרכזי של המשק, מוצאים את עצמם תחת מיתקפה של טייקונים, מונופולים וקבוצות כוח, שכל אחד מהם נותן לאזרח “ביס”. ההכנסה של התושבים היא הנמוכה ביותר בקרב מדינות המערב, אבל המחירים יקרים יותר ב-25 אחוז. 

ה”ביס” הבא שנותנים לנו הוא מחירי הדירות. כשנכנסתי לתפקידי כחשב הכללי של האוצר, היה צורך ב-90 משכורות כדי לקנות דירה, והצלחנו להביא לירידת מחירים ולכך שהיה צורך ב-80 משכורות בלבד. מאז שעזבתי את התפקיד, מחירי הדירות קפצו בצורה דרסטית והיום יש צורך ב-150 משכורות. בדור שלנו ניתן היה לקנות דירה בגיל 28-27, היינו לוקחים משכנתא של עשר שנים, וכך עד גיל 40 היתה לנו דירה משלנו. בצורה כזו, אפשר היה לחסוך כסף לילדינו ולדאוג לפנסיה שלנו. היום, זוגות צעירים לא יכולים לרכוש דירה לפני גיל 35, וגם אז הם צריכים לקחת משכנתא עד גיל 60. איך יוכלו לחסוך לילדים? ומחירי הדירות ממשיכים לעלות.

איך אתה מסביר את ההתנהלות הכלכלית הזו של נתניהו?

כשנתניהו היה שר אוצר, הוא רצה להגיע לראשות הממשלה וסבר, שהדרך הטובה ביותר להגיע לשם, היא באמצעות צמיחה כלכלית. כשהגיע לשם, הוא כבר לא היה צריך את זה והעדיף לחבק את הטייקונים והחברות הגדולות, וזו התוצאה.

למה אתה חושב שדווקא אתה תצליח לתקן את המצב?

שלוש סיבות: יש לי את הידע, יש לי ניסיון מוכח ויש לי אומץ. כבר בשבוע הראשון שלי כחשב הכללי, חילטתי ערבויות בנקאיות לאחים עופר, לפישמן, למשפחת דנקנר ולמשפחת בורוביץ’, וכל זה באותו היום. אף אחד לא עשה דבר כזה מעולם. הטייקונים התרגלו שהם מקבלים פטורים ממכרזים ולא נחשפים לתחרות חופשית, וגם אחרי שהם מקבלים את החוזה השמן הזה, הם מפירים אותו. ומי משלם על כל זה? אנחנו. יש כאן 100 מונופולים שחולשים על המשק בכל תחום אפשרי, כמו דיור, רכב, מזון וקוסמטיקה, והממשלה מחבקת אותם. המדיניות הכלכלית מייצרת עוני והורסת את חייהם של זוגות צעירים, שעובדים 146 שעות יותר מאשר בארה”ב ומשלמים על מזון 25 אחוז יותר מאשר במדינות המערב, וזה בא על חשבון הדברים החשובים, כמו דיור וחינוך.

גם בני גנץ הבטיח, שלא יישב עם נתניהו באותה ממשלה. איך אפשר להאמין לך, שגם אתה לא תשב איתו?

כדי שאוכל להשפיע לטובה, הציבור יצטרך להאמין בי, ואיך אפשר יהיה להאמין במי שיושב עם אדם, שיש לו שלושה כתבי אישום? שחיתות וצמיחה הם דברים שלא יכולים ללכת ביחד. יש לי הוכחות מהעבר. ראשית, איימו על חיי ועל חיי משפחתי, ולא הצליחו לקנות אותי. שנית, אני הפקיד היחיד באוצר שלא הלך לעבוד אצל הטייקונים. ברגע שחילטתי להם את הערבויות הבנקאיות, הפכתי לאוייב שלהם. שלישית, אם הייתי רוצה להיות שר אוצר של נתניהו, הייתי עושה זאת בשנת 2008, אז הציע לי להצטרף אליו. הייתי גם יכול ללכת איתו בשנת 2011, כשהציע לי להיות נגיד בנק ישראל.

יש לי הצעות מרוב המפלגות להיות המועמד שלהם לתפקיד שר אוצר, אבל אני רוצה לממש את ההתחייבות שלי לציבור, וכדי שזה יקרה, אני צריך שיהיה לי כוח פוליטי עצמאי.

תסביר למה אתה מתכוון?

אני חייב שיהיה לי כוח לעמוד מול ראש הממשלה שייבחר. כשר אוצר, הצעד הראשון שאעשה יהיה הטלת פיקוח על מחירי הגז והפחתת מחירי החשמל ב-15 אחוז. מה יצחק תשובה יעשה? ירוץ לראש הממשלה. במצב כזה, אהיה חייב לעמוד מולו ולומר לו: “אדוני, אם תתערב, אני אפרק את הממשלה”. 

הדבר השני שאעשה, יהיה ביטול המכס על ייבוא מוצרי מזון, פארם וקוסמטיקה. הרי אין סיבה, שגבינת “קוטג'” בישראל, תהיה יקרה פי 3 מאותו מוצר ישראלי שנמכר בלונדון. ואז יפעילו לחצים על ראש הממשלה, שיפעיל עליי לחצים. גם במקרה זה יהיה עליי לעמוד מולו ולומר לו: “לך תעסוק בצד המדיני והביטחוני, ואני אעסוק בכלכלה ובחברה”.

מי יהיה איתך במפלגה?

הודעתי, שלא אקח פוליטיקאים למפלגתי. אין לי אמון בהם, לא ביכולות ולא באמינות שלהם. אין להם עקרונות, הם יכולים ללכת לגדעון סער או לחולדאי, עבור כיסא. אין לי עניין להיות חלק ממשחק הכיסאות המוסיקלי הזה. אני צריך אנשי מקצוע מעולים, שיעזרו לי לנהל את הכלכלה והחברה. מה שמעניין אותי, זה להביא לשינוי כלכלי-חברתי שלא נעשה מעולם, ויש לי את הידע, היכולת, הניסיון המוכח והאומץ.

תומכי נתניהו טוענים, שאתה מגיע להפגנות נגדו, ושלמעשה אתה שמאל קיצוני, שרק מתחפש למישהו שרוצה להיות שר אוצר?

אני לא מכיר זוגות צעירים ימנים או שמאלנים. אני מכיר זוגות צעירים, שלא יכולים לקנות דירה. אני גם לא מכיר מונופולים ימנים או שמאלנים, אלא כאלה שצריך לפרק או לרסן את כוחם. איני רץ לפוליטיקה כדי לעשות שלום או להכריז על מלחמה. את זה אשאיר לפוליטיקאים. אני רץ כדי להיות הרמטכ”ל הכלכלי, במטרה לנהל את המלחמה הכלכלית הקשה בתולדות המדינה.

נראה, שהמצב הכלכלי רק הולך ומחמיר בעקבות הקורונה?

עוד לפני הסגר השלישי, חזיתי ש-20 אחוז מהעסקים בישראל ייסגרו, וזה מה שקרה. להערכתי, 20 אחוז נוספים נלחמים על חייהם. אם המדיניות הכלכלית לא תשתנה בקרוב, גם הם עלולים להיסגר. יש חצי מיליון מובטלים, שאין להם סיכוי למצוא עבודה. ייקח שנים לשקם את המצב הזה, ורק אני מסוגל לעשות זאת. 

שר האוצר, ישראל כץ, נחל בשנה האחרונה כישלון חרוץ. הוא שיתף פעולה עם השחיתות הזו. פעמיים הוחלט לסגור את המשק יומיים-שלושה לפני הדיון במשפטו של ראש הממשלה. זו היתה הסיבה המרכזית לסגר. אין בזה שום היגיון אפידימיולוגי. שר האוצר אחראי להגן על כיסו של הצרכן ועל רווחיות העסק הישראלי, אלא שהוא הפקיר את העסקים לטובת גחמות של ראש הממשלה המושחת ביותר בתולדות מדינת ישראל וחבורת ה”כלים הריקים” שליוותה אותו. זה מעשה פשע של רשלנות פושעת. האם הציבור רוצה, ששר האוצר הזה או אחד משותפיו ינהלו את המלחמה הכלכלית לאחר הבחירות? שר אוצר, שאין לו את הביצים לעמוד מול ראש הממשלה ולומר לו: “עד כאן”, הוא לא שר אוצר.

איך תתמודד מול גזירות הקורונה, כשר אוצר?

זה חלק מהתפקיד של שר אוצר, לדעת לעצור את הממשלה. אני מתכוון לבנות מחדש את השירותים החברתיים, את מערכת הבריאות ואת מערכת החינוך. יש לי תוכנית סדורה ומדוייקת, אותה אממש יחד עם אנשי מקצוע מצויינים שאביא למפלגתי.

לקריאת מלוא הריאיון שני קישורים לשימשוכם: http://danny.vidis.co.il/     http://www.vidis.co.il/

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments