י"ד ניסן התשפ"ד, 22/04/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

“אני סקפטי לגביי האפשרות שהממשלה הזו תאריך ימים”

כך טוען שר המודיעין, אלי כהן, שמסכם קדנציה של שלוש וחצי שנים במשרד הכלכלה ומפרט את האתגרים איתם הוא מתמודד במשרד החדש

שר המודיעין, אלי כהן. מסכם קדנציה של 3.5 שנים במשרד הכלכלה. צילום: דוברות הכנסת
Wednesday July 22, 2020

משבר הקורונה, ובמיוחד המשבר הכלכלי שמתלווה אליו, מדאיג רבים בישראל. שר המודיעין, אלי כהן, מאמין כי המשק חזק וכי משבר הקורונה הגיע ברגע שיא של המשק, ולכן יש לו יכולת להתמודד עם המשבר העמוק. השר כהן: “התפרצות הנגיף היא אמנם בשורה קשה לכלכלה העולמית בכלל ולישראלית בפרט, אולם זה המקום לציין, כי חרף המשבר הקשה שפוקד את העולם, ישראל נמצאת במצב כלכלי מצוין, נתון האבטלה לפני פרוץ המשבר היה הנמוך ב-50 השנים האחרונות והעובדה שהכלכלה הישראלית כל כך חזקה בזכות ההתנהלות האחראית של הממשלה בשנים האחרונות, תאפשר לה לסייע לבעלי העסקים בשעתם הקשה. לא נשאיר אף אחד מאחור. הגענו מוכנים למשבר ואנחנו נפצה את העצמאיים ואת העסקים. הגענו במהלך הקדנציה להישגים היסטוריים בכלכלה. אני מאמין שנצליח לשחזר אותם, מהר יותר ממה שאנשים חושבים“.

השר אלי כהן בחברת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה”ב דונלנד טראמפ

מהם הצעדים בהם נקטה הממשלה כדי לסייע לעצמאיים להתמודד עם אובדן ההכנסות?

מדינת ישראל הגיעה למשבר איתנה והיא מחוייבת לסייע לעסקים בכלל, ולעסקים הקטנים והבינוניים בפרט. הקצנו עשרות מיליארדי שקלים לטובת דמי אבטלה לעצמאיים תוך ביטול תשלומי ארנונה ומענק בגין ירידה במחזור הכספי. נפעל לכך שלא יישאר אף אחד מאחור. כמו כן, בכוונתי לקדם את נושא דמי האבטלה לעצמאיים שיהיו באופן שוטף ולא רק בעיתות משבר.

נשיא צרפת עמנואל מקרון בחברת השר אלי כהן

נראה שהממשלה כל הזמן משנה את החלטותיה. אתם מאבדים את אמון הציבור?

נגיף הקורונה הוא האירוע המשמעותי ביותר ב-50 השנים האחרונות. יש לגביו המון אי ודאות, לכן חייבים לקבל החלטות רלוונטיות לאותה שעה. בשורה התחתונה, אם נבדוק את מספר המתים פה ובמדינות אחרות, נראה עד כמה התמודדנו עם הנגיף טוב יחסית לאחרים. מה שקורה כיום, הוא תוצאה מכך שהיינו בין הראשונים שפתחו את המשק מחדש. זהו משבר כלכלי יותר מאשר בריאותי, כאשר רוב הנדבקים לא נדרשים כלל לטיפול. הממשלה צריכה להיות קשובה לצרכי הציבור, לאזן בין שמירה על הבריאות לבין שמירה על הכלכלה. השינוי בהחלטות הוא כתוצאה מכך שאנחנו קשובים לרחשי הציבור, שאנחנו לא אטומים. לא חושב שהציבור מאבד אמון בנו.

מה התחומים העיקרים שקידמת בתפקידך כשר הכלכלה?

במהלך הקדנציה האחרונה הובלנו את ישראל להיות במצב הכלכלי הטוב ביותר שלה מאז קום המדינה. זה בא לידי ביטוי בנתון האבטלה הטוב ביותר בהיסטוריה של המדינה, בשיא בייצוא הישראלי, תוך השקעה גדולה ביותר אי פעם במשק הישראלי (רכישת מובילאיי עי אינטל), שיא בהשקעות הזרות ועלייה חדה במדד התחרותיות של ה-OECD, בדגש על הקטנת הרגולציה במשק. בנוסף לזה, דירוג האשראי של ישראל היה ברמתו הגבוהה ביותר מעולם, התוצר לנפש עלה ויחס החוב תוצר ירד. אלה הם ללא ספק, הישגים נכבדים מאוד ואת פירות הצמיחה האלה אנחנו מחזירים לאזרחים.

השר אלי כהן וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך תקופת הבחירות

עד כמה מאתגר התפקיד כשר המודיעין?

זכיתי לכהן במשרד הכלכלה בתקופה הכי טובה בהיסטוריה של המשק הישראל, עם אבטלה נמוכה מאוד ויצוא ענק. התפקיד הנוכחי הוא מאוד מאתגר, אין מדינה שהיא יותר מאוימת מאשר מדינת ישראל ואנחנו מתמודדים עם האיומים הללו. מגבירים את שיתוף הפעולה בין המוסד, לשבכ ולאמן ומקווים לסגור את כל הפינות כדי שמידע יגיע היכן שצריך להגיע. אחרי אסון התאומים התברר, כי המידע על האיום היה עוד קודם, פשוט לא הגיע להיכן שצריך להגיע. המשרד גם מעורה במלחמה בקורונה, עם עבודות מטה שאנחנו מכינים ואני גם ממ ראש הממשלה בוועדה לענייני שבכ, ומעורה מאוד בכל נושא האיכונים. הכלי הזה עושה עבודה נפלאה ואני מקווה שבקרוב נשיק את אפליקציית המגן 2, שתעשה גם עבודה טובה.

הממשלה הזו תוציא את ימיה?

נכון לעכשיו הממשלה עובדת בחריקות וקשה לראות שתוציא את ימיה. קיימים פערים אידאולוגיים בין השני הצדדים. יש המון נקודות מחלקות, כמו מעמד בית המשפט, נושא הסיפוח ועוד. אני מאוד סקפטי לגביי האפשרות שממשלה הזו תאריך ימים. אבל נכון לעכשיו, הממשלה עסוקה בהתמודדות עם הקורונה

הבן שלך משרת בגולני. אתה דואג?

אני לא מכיר הורה שבנו משרת בקרבי ולא דואג. אך דווקא כחבר בקבינט הביטחוני מדיני, אני רואה מקרוב עד כמה אנו ערוכים ומוכנים לכל איום. אני רואה עד כמה צהל, זרועות הביטחון והמודיעין שלנו הם עוצמתיים ומתוחכמים ואני יכול לומר לאזרחי ישראל, אתם יכולים לישון בשקט. העובדה שבני משרת בקרבי תסייע לי על אחת כמה וכמה למלא את תפקידי בקבינט באחריות ובמסירות למען ביטחון העם והמולדת.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments