י"ז ניסן התשפ"ד, 25/04/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

בדיקת דם פשוטה הצילה חיים

האחות אנה לויט עם המטפלת הזרה שהצילה את חייה. צילום: דוברות כללית
Thursday March 25, 2021

עירנותה של אחות כללית במהלך בדיקת דם, הצילה את חיי נבדקת, שסבלה מתסמונת גנטית הגורמת להפרעת קצב לב מסכנת חיים.

לחדרה של האחות אנה לויט, במרפאת כללית בונן, שעל ציר מוריה בחיפה, הגיעה עובדת זרה בשנות ה-40 לחייה, לשם ביצוע בדיקת דם שיגרתית.

בתום הבדיקה התלוננה המטופלת על חולשה והאחות מיהרה להשכיב אותה. לכאורה, מדובר בתגובה שכיחה למדי שמופיעה בעיקר אצל מי שחושש מדקירות מחט וניתן היה להסתפק בהשהיית המטופלת להרגעה. אולם אנה, אחות מקצועית ומיומנת, הקפידה לבצע מדידת לחץ דם ובדיקת אק”ג. במהלך הבדיקות שערכה, היא הבחינה שהדופק של הנבדקת הינו 37 בלבד, בעוד דופק תקין עומד על 60-80 פעימות בדקה.

קצב כה איטי מחייב הפניה מיידית לבית חולים. על כן הוזמן אמבולנס ובמקביל נקראה לחדר הטיפולים ד”ר מישל קוה, מומחית ברפואת המשפחה במרפאת בונן. בביה”ח הסתבר, כי עירנותה של האחות מכללית הייתה מוצדקת וכי האישה סובלת מהפרעת קצב גנטית נדירה, שמחייבת השתלת קוצב לב שבוצעה בדחיפות.

מדובר בתסמונת ברוגדה, שמאופיינת בתרשים א.ק.ג. לא תקין עם רמת סיכון גבוהה למוות, כתוצאה מפירפור חדרים (הפרעת קצב קטלנית). תסמונת זו קשורה, במקרים רבים, באירועי מוות בלתי מוסברים וזוהתה לראשונה רק בשנת 1992 על ידי האחים ברוגדה ומכאן שמה. פירפור החדרים עלול להופיע ללא אזהרה מוקדמת וחשוב להפסיק את הפרעת הקצב בשלב מוקדם להתרחשותו, באמצעות קוצב לב שמנטר את פעולת הלב באופן קבוע ומבצע במקרה הצורך דפיברילציה. בבית החולים נאמר למטופלת, שעירנותה של האחות במרפאת כללית ובזכותה הגעתה של החולה בעוד מועד לבית החולים, הצילה למעשה את חייה. העובדת הזרה ובני משפחת המטופלת הודו מקרב לב לאנה וציינו, שזו לא פעם ראשונה בה הם מתרשמים מהמקצועיות הרצינות המקצועית שלה, אך הפעם מדובר באירוע חריג של הצלת חיים.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments