י"ט ניסן התשפ"ד, 27/04/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

בשל טעות אנוש כמעט ונפסלה זכותם של 90 איש להשתתף במכרז להגרלת מגרשים לבנייה עצמית

מרגע קבלת התביעה ע"י הקבלן, הבנתי כי אין בה ממש. עו"ד מוני עזורה
Sunday November 15, 2020

ימים רבים של חרדה עברו על 90 איש, שהשתתפו במכרז להגרלת מגרשים לבנייה עצמית, שפירסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ”י). בשל טעות סופר נירשמו המשתתפים במכרז תחת הקטגוריה של “בעלי דיור” ולא “מחוסרי דיור”, ולפיכך רשות מקרקעי ישראל, סיווגה אותם בקבוצת העדיפות האחרונה, במכרז אליו הוגשו 1050 הצעות.

בחודש שעבר פירסמה רמ”י את רשימת ההצעות למכרז וחלוקתן לקבוצות הסיווג ואז התברר לעותרים, שהצעותיהם נכללו בקבוצת הדירוג האחרונה כ”בעלי דיור”.

בצר להם פנו העותרים, 90 איש, לעו”ד מוני עזורה, כדי שייצג אותם וייחלץ אותם מהפלונטר והבירוקרטיה. עו”ד עזורה פנה בשמם לבית המשפט המחוזי בנצרת, בשבתו כבית משפט לעיניינים מינהליים, שם תבע את מדינת ישראל – רשות מקרקעי ישראל, וציין כי השוני המזערי בין שני התצהירים שהוגשו ע”י העותרים, מקורו בטעות אנוש ובתום לב, בשל טעות הקלדה בה נירשם, כי הינם “בעלי דיור” ולא “מחוסרי דיור”.

העותרים באמצעות עו”ד מוני עזורה, צירפו לתביעה נגד רמ”י, מסמך רשמי של משרד הבינוי והשיכון, המוכיח כי הם מחוסרי דיור. לטענת עורך הדין, “רשות מקרקעי ישראל, פעלה בקשיות עורף ובחרה לפגוע בזכות הטבעית של 90 העותרים לממש את פוטנציאל סיכוייהם, והכל בשל טעות סופר של ממש”. עוד ציין עו”ד עזורה, כי תקנה 20(ג’) לתקנות חובת המכרזים תשכ”ג 1993, כי וועדת המכרזים מוסמכת לתקן טעויות סופר.

בתשובה לעתירה, השיבה רשות מקרקעי ישראל, כי יש לדחות את העתירה על הסף, כיוון שלא עמדו בתנאי המכרז ולפיכך הם כמי שלא השתתפו במכרז ואין להם מעמד בעתירה.

בהכרעת הדין של השופט דני צרפתי, נכתב בין השאר: “לאחר שבחנתי את נסיבותיה של הפרשה שלפניי, מצאתי הצדקה להתערב בהחלטת וועדת המכרזים, שלא להכיר בטעות שנפלה בתצהירי העותרים, וכפועל יוצא מכך, לסרב לסווג את העותרים לקבוצת מחוסרי הדיור במכרז…” ובהמשך כתב השופט צרפתי: “… עסקינן בפרשה שנסיבותיה ייחודיות, לרבות מהות הטעות, היותה טכנית בנסיבות, לאור תום הלב המובהק והעדר התכסיסנות בהיווצרותה, ובשל עוצמת ועומק הפגיעה הצפוייה לעותרים כאזרחים פרטיים… אין בתיקון הטעות כדי לפגוע בעקרונות דיני מכרזים לרבות עיקרון השיוויון…”.

בפסק הדין כתב השופט: “… אני מכריע, כי בנסיבות המוצגות בעתירה שלפניי, היתה מחוייבת המשיבה (רמ”י) לשקול את תיקון הפגם ואף להכריע להתיר את התיקון המבוקש. בנסיבות התנהלותה של המשיבה (רמי”י) חרגה ממיתחם הסבירות וראיתי להתערב בה”.

השופט קבע גם, כי העותרים יוכלו להגיש תצהיר מתוקן על היותם בהגדרת מחוסרי דיור, עד תאריך 16/11/20 ואף חייב את מדינת ישראל – רשות מקרקעי ישראל, בסכום כולל של 30,000 ש”ח.

בתום הדיון אמר עו”ד מוני עזורה: הצדק נעשה, פסק הדין מדבר בעד עצמו והחיוך חזר ל-90 העותרים לפנים”. עת”מ 50242-10-20 שחר ואח’ נ’ מנהל מקרקעי ישראל-נצרת.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments