י"ח ניסן התשפ"ד, 26/04/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

גן התפתחותי – כן או לא?

פרויקט הסברה להורים לקראת השמה של ילדיהם בגן חינוך מיוחד. עו"ס הילה לוסטיג, עו"ס דנה קרן צור וסטודנטית לעו"ס דנה נוביקוב. צילום: דוברות כללית
Thursday May 20, 2021

האם לשלוח את הילד לגן התפתחותי? צוות העובדות הסוציאליות של המכון להתפתחות הילד במרפאת כללית קרית שמריהו, היה ער למצוקה אליה נקלע הורה, שקיבל המלצה מרופא התפתחותי, לפנות לוועדת זכאות ואיפיון (וועדות השמה). בשל חוסר במידע מספק על התהליך ומשמעותו, מתעוררות בקרב הורים, תחושות של חוסר אונים ואי וודאות, שנוספות להתמודדות עם העובדה, שילדם אובחן כמתמודד עם חריגות. ההחלטה להכניס את הילד האהוב לגן התפתחותי במסגרת החינוך המיוחד, מלווה בחששות ופחדים ומעלה דילמות והתלבטויות. היא שואבת מההורה מאמץ וכוחות על מנת שיוכל לשים את הקושי שלו בצד, להתגבר על החשש מתגובות הסביבה, הסטיגמה, האכזבה והדאגה לטובת צרכי ילדו, ולאפשר לו הזדמנות להתקדמות משמעותית בעזרת הטיפולים האינטנסיביים והעוטפים הניתנים במסגרת החינוך המיוחד.

כמענה לצורך זה של ההורים ובמטרה להעניק להם מסגרת של מתן מידע ותמיכה, יזם צוות כללית כנס ייחודי להורים, אשר יאפשר מתן מידע ומענה לכלל השאלות והדילמות, ובעיקר יאפשר להם לחוש שהם לא לבדם בתוך התהליך וההחלטה הלא פשוטים הללו.

את הפרוייקט הובילה הילה לוסטיג טאוב, עובדת סוציאלית ומטפלת משפחתית מוסמכת, במכון להתפתחות הילד של כללית בקריות, שצברה מזה עשור ניסיון רב בתחום ומלווה גם באופן פרטני משפחות בתהליכי הכניסה למסגרת חינוך קטנה, התואמת לצרכי הילד. סייעה לה באירגון הכנס במסגרת פרוייקט קהילתי שנדרש כחלק מהכשרתה, דנה נוביקוב, סטודנטית לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, אשר התמחתה השנה במכון.

בכנס השתתפו הגב’ כרמית בן חמו, מנהלת המחלקה לחינוך מיוחד בעיריית קרית מוצקין, שהעבירה להורים מידע חשוב בנושא וועדות זכאות ואיפיון ומסגרות החינוך המיוחד. עו”ס דנה קרן צור – מנהלת העבודה הסוציאלית במכונים להתפתחות הילד בכללית – מחוז חיפה וגליל מערבי, הציגה את התחום ותרומתו להורים ולילדים, ואירחה לשיחה מרגשת אימא אשר שיתפה את ההורים בחוויה האישית שלה סביב הכנסת בתה לגן התפתחותי.

עו”ס דנה קרן צור שוחחה עם ההורים על ההתלבטויות, החששות והחסמים הרגשיים שמעורר בהם המעבר לחינוך המיוחד וד”ר דפנה אזרזר, יועצת בתחום נכויות וחינוך, וחברת מועצת הביטוח הלאומי, שהינה בעצמה אם לילד המשולב בחינוך המיוחד, הרצתה להורים בנושא זכויות הורים לילדים הזכאים לליווי התפתחותי והשמה.

הכנס נערך באופן מקוון ובמהלכו ניתנה להורים ההזדמנות להעלות שאלות, התלבטויות ולהשמיע את שעל ליבם. המשוב מההורים שהשתתפו במיפגש היה חיובי ביותר והם ציינו, כי יצאו ממנו מחוזקים כשבידם המידע והכלים שיסייעו בידיהם לקבל את ההחלטה המתאימה והנכונה ביותר בעבור ילדם ובעבורם.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments