ט"ו ניסן התשפ"ד, 23/04/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

“הבנקים עושקים את הציבור”

כך טוענת חברת וועדת הכספים, ח"כ מיכל שיר-סגמן מ"הליכוד", החוששת מאוד מהמשבר הכלכלי שנוצר בעקבות התפשטות מחלת הקורונה, מכך שמיליון תושבים הפכו לדורשי עבודה כמעט בן רגע ומהשתוללות מסוכנת של השוק האפור.
ח"כ שיר-סגמן (40), נשואה + 2, שנבחרה בפעם השלישית לכנסת תוך שנה, עבדה בעבר בלשכת נתניהו, ייצגה את ישראל במשלחות רשמיות לאיחוד האירופי והיתה יועצת פוליטית של ח"כ גדעון סער. בפריימריס האחרון של "הליכוד", חצתה את הארץ מצפון לדרום עבור ח"כ סער, כשהיא בחודש התשיעי להיריונה.
ח"כ שיר-סגמן מסבירה למה חשוב לה להילחם עד חורמה במדיניות הבנקים, משוכנעת שההחלטה להקים ממשלת חירום לאומית היא צו השעה, מודאגת מהשיח הנמוך וההשמצות של הפוליטיקאים משני המחנות וסבורה, שהממשלה מטפלת היטב במשבר הקורונה

ח"כ שיר-סגמן: כבר בגיל 14, הצטרפה ל"ליכוד", ובהמשך לקחה חלק בהקמת מחלקת פניות הציבור של המפלגה ועבדה בלשכת נתניהו. בפריימריס האחרונים ב"ליכוד", תמכה בח"כ סער. תומכת בממשלת חירום לאומית, למרות שהיתה מעדיפה ממשלת ימין (צילום: אלעד גוטמן)
Tuesday April 7, 2020
אבי שני

בעקבות המשבר הכלכלי הכבד שהביא איתו נגיף הקורונה, התווספה למשק כמות בלתי נתפסת של מיליון דורשי עבודה חדשים, שרובם יצאו לחל”ת וחלקם כלל אינם זכאים לקבלת דמי אבטלה, כל זאת יחד עם מצוקתם של מאות אלפי עובדים עצמאים, שחלקם פשטו את הרגל או קרובים לכך. “כמות הנדבקים במחלה הולכת וגדלה, מיליוני תושבים נשארים בבתיהם והשיתוק מתחיל לתת את אותותיו במשק. אני מוטרדת מאוד ממה שקורה”, אומרת ח”כ מיכל שיר-סגמן, המכהנת כחברת וועדת הכספים, ואשר הודיעה, כי תילחם במדיניות הבנקים, המתאכזרת לדבריה באזרח הפשוט.
ח”כ שיר-סגמן (40), נשואה ואם ל-2, שגדלה בגבעתיים, הינה בתם של מיכאל שיר, שהיה מייסד ועורך שבועון הילדים “אצבעוני”, ושל גרציה, שהיתה גרפיקאית וניהלה את העיתון בפועל. כבר בהיותה בת 14, הצטרפה לפעילות ב”ליכוד” והיתה שותפה להקמת ההיאחזות מעלה ישראל בשומרון. היא שירתה בצה”ל כמ”כית בנות בבה”ד 12, ולאחר השיחרור סיימה לימודי תואר ראשון במדע המדינה באוניברסיטת בר-אילן. במקביל, לקחה חלק בהקמת מחלקת פניות הציבור של “הליכוד”. בהמשך, היתה דוברת בוועדת הכנסת ועבדה בלשכתו של נתניהו, בה הקימה את מערך התקשורת לקראת הפריימריס ב”ליכוד” בשנת 2002, בהן התמודד נתניהו מול אריאל שרון.
כמו כן, היא יצגה את ישראל במשלחות רשמיות לאיחוד האירופי וייסדה את “המרכז הישראלי להכשרה פוליטית”, הגוף הראשון בישראל המכשיר יועצים למקצועות כנסת, ממשלה וגופי תקשורת. כמו כן, היא היתה דוברת בוועדת הכנסת ויועצת פוליטית לח”כ גדעון סער.
בבחירות לכנסת ה-21 שובצה במקום ה-29 ברשימת “הליכוד”, כנציגת מחוז תל אביב, ונבחרה בראשונה להיות חברת כנסת. בבחירות לכנסת ה-22, לאחר צירוף מפלגת “כולנו” לרשימת ה”ליכוד”, שובצה במקום נמוך יותר, ה-31 ברשימה, וגם אז נבחרה לכנסת. בבחירות האחרונות, היא נבחרה בפעם השלישית תוך שנה לכהן כחברת כנסת.

ח”כ שיר-סגמן: משוכנעת, שהאגו של מנהיגי שני המחנות הגדולים, מנע במשך תקופה ארוכה אפשרות להקים ממשלה. אין לה בעיה עם החברה הערבית, אלא עם נציגיה בכנסת. יוצאת בחריפות נגד התנהלות הבנקים וחוששת מהמשבר הכלכלי, שמשפיע על מיליוני תושבים (צילום: פייסבוק)

מי בעיניך ניצח בבחירות האחרונות?
“הליכוד” ניצח בגדול. כמות המנדטים לא משקרת. המפלגות הציוניות שנמצאות בגוש מרכז-שמאל, קיבלו פחות מנדטים ממפלגות שנמצאות בצד הימני-ציוני של המפה. אצל ליברמן זה עניין של אגו, עניין פרסונלי לגמרי. אני מודה, שחששתי מאוד מכך, ש”כחול-לבן” תקים ממשלת מיעוט בתמיכת הערבים. אוי ואבוי אם זה היה קורה.
הערבים מייצגים 20 אחוז מתושבי המדינה. הם לא נחשבים?
בני גנץ בעצמו חזר ואמר, שהוא אינו מתכוון להקים ממשלה בתמיכת ה”רשימה המשותפת”, תוך שהדגיש, שכאדם ציוני לא יסתמך על הקולות של אלו שלא רוצים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
מה דעתך על ההחלטה להקים ממשלת חירום לאומית?
אני מרוצה מאוד. זהו צו השעה להקים ממשלת חירום לאומית, ואין מקום למאבקי אגו וכיפופי ידיים. כולם צריכים יחד להוציא את המדינה מהמשבר הקשה אליו נקלעה.
בפריימריס האחרון שנערך ב”ליכוד”, תמכת בצורה מאסיבית בגדעון סער, והנה שוב אנו מקבלים את נתניהו כראש ממשלה?
קודם כל, נתניהו הוא יו”ר “הליכוד”, עוד לפני שהוא ראש ממשלה. מי שהצביע לנו בבחירות, הצביע עבור “מחל בראשות בנימין נתניהו”. אין פה חוכמות, הוא לא גנב את ההנהגה, הוא ניצח בפריימריס. נתניהו בא עם שלושת כתבי האישום לקלפי וקיבל 36 מנדטים. חשוב לי להדגיש, שבמהלך הפריימריס, ניהלנו קמפיין מאוד ענייני ולא אישי נגד נתניהו.
עד כמה הפריימריס הללו היו קשים עבורך? באחת ממסיבות העיתונאים, פרצת בבכי?
הייתי אז בהיריון מתקדם. אתה יודע מה זה להסתובב עם בטן של חודש שמיני ותשיעי ברחבי הארץ? אפשר לומר, שלא רצתי בפריימריס, אלא התגלגלתי… זה היה מאוד קשה, אבל גם מאתגר.
בבחירות האחרונות נחצו כל הקווים האדומים, והשיח הציבורי ירד לרמות מפחידות?
אנחנו, חברי הכנסת והמנהיגים מכל הצדדים, צריכים להבין שהשיח הנוראי הזה, התחיל בנו. אם לא נתחיל לשנות את השיח הזה, אנו עלולים להגיע לאסון, ורק אז אנשים יתעוררו וינמיכו את הטון. אנחנו מדינה צעירה, ושיח נוראי כזה פוגע בחוסן הלאומי. מה שהכי מפחיד הוא, שילדים נולדים לתוך המציאות הזו. הדור שלי דיבר עברית תקנית, היום אנשים מתבלבלים. חושבים שכדי לומר משהו נוקב, זה חייב להיות נמוך. אפשר לומר דברים חריפים בשפה ראויה, אבל לצערי, היום כבר לא מבחינים בין שפה נמוכה ושפה נוקבת. ודור הילדים גדל לתוך שיח כזה. זה מאוד מטריד אותי.
אני חוזר לשאלת ה”רשימה המשותפת”. נראה, ש”הליכוד” לא סופר את הערבים?
האזרחים הערבים במדינת ישראל, הם שווי זכויות לחלוטין. ממשלת נתניהו הזרימה תקציבים שלא ניתנו בעבר לחברה הערבית, מתוך כוונה להגביר את שילובם בחברה ולהגיע לשוויון מלא. עם זאת, ישראל נולדה כמדינה יהודית ודומקרטית, ויש לשמור על ציביונה היהודי. היא לא יכולה להפוך ל”מדינת כל אזרחיה”, כפי שדורשים חלק ממנהיגי ה”רשימה המשותפת”. זה קריטי להמשך קיומה של המדינה. אפשר לחיות יחד עם האחר, אך הציביון היהודי חייב להישאר.
מה שאת אומרת זה, שהם יכולים להצביע, אך לא להשפיע?
קודם כל, בוא נתחיל עם זה שנציגי ערביי ישראל בכנסת, צריכים להתחיל לדאוג להם ולהתפתחות יישוביהם, ולא כל הזמן לדאוג לפלסטינים ולהלל שהידים. עליהם להבין, שהם מייצגים בכנסת את ערביי ישראל ולא את ערביי עזה. זו לא גיזענות, אבל בשלב זה, כאשר זו ההתנהגות של חברי הכנסת ב”רשימה המשותפת”, אסור שיהיו חלק מהממשלה. אתה רוצה, שאיימן עודה יהיה שר חינוך?
בעבר דרש ה”ליכוד” חקיקה, שתמנע כהונה של ראש ממשלה תחת כתב אישום. כעת אתם טוענים, שמדובר בחקיקה אנטי דמוקרטית?
ברמה האישית, תמיד התנגדתי לכל חוק פרסונלי, ולא משנה מי מעלה אותו. חוק כזה אינו ראוי, ולא אתן לו יד.
את תתנגדי גם ל”חוק הצרפתי”, אם נתניהו יצליח לגבש רוב לכך ולהעלות אותו להצבעה?
ראש הממשלה הודיע, שאינו מתכוון להעלות חוק כזה. בכל מקרה, לא אתן יד לחוק פרסונלי, זה לא מקובל.
איך המדינה מטפלת במשבר הקורונה?
בעיניי, הטיפול יוצא מהכלל. אמנם נכון שאנו מתקרבים ל-10,000 נדבקים, אך קצב ההידבקות נמוך יחסית בהשוואה למדינות אחרות, ואני שמחה שהאזרחים משתפים פעולה. ההחלטה לבצע סגר, תוך האצת קצב הבדיקות, מוכיחה את עצמה. בצורה כזו, אני מעריכה שאפשר לעצור את התפשטות הנגיף לאחר חג הפסח או במהלכו.
המחיר הכלכלי כבד מאוד. כחברת וועדת הכספים, מה הצעדים שיש לעשות?
ראשית, חשוב לי להדגיש, שאנו נמצאים במשבר כלכלי לא פשוט, עם כמיליון דורשי עבודה שהתווספו כמעט בן רגע, רובם עובדים שיצאו לחל”ת ועדיין לא ברור כמה מהם יחזרו לעבודתם. חשוב להקל על האנשים הללו, שכירים ועצמאים כאחד.
התבטאת בצורה חריפה מאוד נגד מדיניות הבנקים. מה הסיבה לכך?
יש כאן מחדל בלתי רגיל, מכיוון שהבנקים עושקים את הציבור ושותים לו את הדם. הם מעלים את הריביות על המשכנתאות ב-33 אחוז, ואין שום התחשבות בהחזרי צ’קים והגדלת האשראי. בנקים שכבר נתנו אישור למשכנתאות, לוקחים אותו בחזרה, כי אותו לקוח יצא לחל”ת. אנו עלולים למצוא את עצמנו במצב נוראי עם תום משבר הקורונה, כאשר השוק האפור ישתולל במדינה.
וזו הסיבה שבגללה פנית למפקחת על הבנקים, חדווה בר?
בהחלט. פניתי אליה בדרישה לדחות את צבירת הריביות של האזרחים בזמן דחיית תשלומי המשכנתאות. במקום להטות כתף ולסייע למשק בתקופה הזו, הבנקים בוחרים למכור כסף ביוקר ולהרוויח על גבו של האזרח, שגם כך נמצא במשבר חסר תקדים. אני רואה בכך ניצול ציני של המצב. פניתי למפקחת על הבנקים בעקבות דבריו של הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, בוועדת הכספים, שאין חשש למשבר פיננסי. אני מקווה מאוד, שהבנקים יילכו לקראת הציבור, שהממשלה החדשה תצא לדרך ושכולנו נצא מחוזקים ככל האפשר מהתקופה הקשה בה אנו נמצאים.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments