י"ד ניסן התשפ"ד, 22/04/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

חיים צורי, ראש עיריית קרית מוצקין יוצא להתקפה: זו ממשלה מבולבלת עם החלטות פוליטיות

מאמין גדול בחינוך החברתי ערכי. חיים צורי, ראש העיר קריית מוצקין. צילום: יח"צ
Friday September 18, 2020

ערב הסגר השני בו נכנסת מדינת ישראל, תקף ראש עיריית קרית מוצקין, חיים צורי, בריאיון חג ל”חדשות הקריות”, את התנהלות הממשלה במשבר הקורונה. ראש העיר: “לדעתי זו ממשלה מבולבלת, כל ההחלטות מתקבלות ממניעים פוליטיים או בשל לחצים פוליטיים. הסגר הזה, שהוא לא ממש סגר, לא יהיה האחרון לצערי. במקום לקבל החלטה כואבת על סגר אפקטיבי ולאחר מכן תוכנית מסודרת ליציאה ממנו, בצורה הדרגתית ומחושבת, הממשלה בחרה באופציה של טיוח. לפי הסייגים שהתקבלו, כל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה”.

הפוליטיקה ניצחה את אנשי המקצוע?

בוודאי שכן. כל שר או חבר כנסת, הפך בחודשים הללו לסוג של מומחה לקורונה והוא קובע מה טוב ומה לא טוב, משיקולים פופוליסטיים או כניעה לקבוצות לחץ. תראה מה קורה בארץ, רוב הערים כבר אדומות. אני גם בא בטענות לאלו שמכחישים את הקורנה וגם לתושבים, שחלקם לא נשמעים להוראות. יש לי חדשות בשביל אותו ציבור שלא מקיים את ההנחיות: הקורונה לא פוגעת רק במבוגרים, רוב המאושפזים כיום בני 45 עד 55. זו לא מחלה של קשישים, אז כדאי שכולם יפנימו את הבעייה.

צורי: “מדינת ישראל לא רוצה לסמוך על ראשי הרשויות שנימצאים בשטח”. צילום: דוברות העירייה

איך אתה מתמודד עם הקורונה בקרית מוצקין?

מדינת ישראל לא סומכת ולא רוצה לסמוך על ראשי הרשויות, שנמצאים בשטח ויודעים הכי טוב מה צריך לעשות. לא הפנימו, שאנחנו יודעים טוב מהם, מה קורה בכל עיר ועיר, והם רוצים שנמשיך להיות סמוכים על שולחנם. אתן לך דוגמא: כשקרית מוצקין הפכה לעיר כתומה, החלטתי על דעת עצמי לסגור את גני המשחקים, כי זה מה שראיתי שנכון לעשות, על פי מה שקורה אצלנו, וזה עבד. כשפרופ’ גמזו הציג לראשונה את תוכנית הרמזור, חשבתי שהנה, משנים סדרי עולם ומעבירים סמכויות לראשי הרשויות. בפועל, הממשלה המשיכה להכתיב את הכל, מה מותר, כמה מותר, איך מותר. לא נתנו לנו להחליט דבר, מה טוב לכל עיר ועיר.

יש ראשי ערים שאי אפשר לסמוך עליהם. ראה מקרה ראשי עיר שנסעו לאומן ועזבו את הציבור שלהם לבד

הם מיעוט. אני לא אומר שלא צריכה להיות בקרה, בוודאי שצריכה להיות, אבל בגדול, הממשלה לא רוצה שאנחנו, ראשי הרשויות נהיה עצמאיים. הנה עוד דוגמא: הקורונה פה כבר שמונה חודשים ורק לפני שבועיים העניקו לפקחי הרשויות, סמכות לתת דו”חות בגין אי עטיית מסיכות. זה נורמלי?

מבחינתה של קרית מוצקין, שנת 2020 היא שנה אבודה?

זה מורכב. למרות הכל, פתחנו לקראת הראשון בספטמבר 11 גני ילדים חדשים. זה לא היה פשוט, הספקנו ברגע האחרון לסיים את העבודות שם. אבל קשה לנו לתכנן מה הלאה, גם בגלל שאין תקציב מדינה. כרגע אין עם מי לדבר וגם שרים שרוצים לעזור, לא מסוגלים. השנה עוד ניצלנו תקציבים שאושרו בעבר, אבל בשנה הבאה המצב יהיה הרבה יותר קשה. צריך לזכור: קרית מוצקין היא לא עיר עשירה. ממש לא עשירה וזה לא קל.

איך כל זה יבוא לידי ביטוי?

לדעתי, לא נצליח להציג תקציב מאוזן, אלא נכין תקציב גרעוני. יש גם בעייה בחלוקת המשאבים האיזוריים. וועדה ששר הפנים קובע מה היא תעשה, החליטה כי 120 מיליון השקלים מיסי ארנונה שבז”ן משלמת, יחולקו בין עיריות חיפה, נשר וקרית אתא, שלושתן רשויות חזקות. ליתר הרשויות,  קרית ים, קרית מוצקין וקרית ביאליק, לא מגיע כלום מהכסף הזה. זה הגיוני? ויש את סיפור הנמל החדש: שרת התחבורה, מירי רגב, רק ציינה כי יש לחלק את הארנונה מהנמל לכל הרשויות באיזור, וראש עיריית חיפה כבר קפצה שהכל שלה. אני לא בא אליה בטענות, אני בא בטענות לממשלה שמאפשרת מצב כזה. זו ממשלה שמקבלת אין סוף החלטות שגויות.

מה התוכניות בקרית מוצקין לשנה החדשה?

אנחנו כמעט סיימנו את שטחי הבנייה שלנו ובשנה הקרובה ייבנו יזמים פרטיים שני מרכזים מסחריים חדשים, ליד בית הספר נבון וליד “הספורטלי”. אני מקווה, שגם יימצא היזם, שיקים את בית המלון שאושר לקום בשטח ה”חי פארק”. במקביל נמשיך בבניית מוסדות חינוך, ארבע חטיבות ביניים ועוד שתי חטיבות עליונות, בנוסף לבית הספר היסודי על שם ריבלין. חלק מהמוסדות לקראת סיום בנייה, חלקם בהליך אישור ובנייה. בהקשר תוכניות בנייה, אני גם רוצה להבהיר, דבר שלא ברור כל כך לחלק מהתושבים, לגביי הבנייה בשכונת “משכנות אמנים”. מדובר בשטח של רשות מקרקעי ישראל, שמוציאה מכרזים לבניית יחידות דיור על פי תוכניות מיתאר מאושרות. מי שחושב, שראש העיר יכול להחליט, שבמקום בניין בן 38 קומות ייבנו מספר וילות, פשוט לא מבין על מה מדובר. לעירייה גם יש בעייה עם תושבים חדשים, כיוון שכל תושב חדש “עולה” בין 2000 ל-3000 שקלים בשנה, הפער בין הארנונה שהוא משלם לעלות השירותים שהוא מקבל.

הדמיית בית המלון המתוכנן בקרית מוצקין. יעקב מאור, תיכנון ערים בע”מ

מה קורה עם תוכניות פינוי בינוי?

עצרנו בשלב הזה את הפרוייקטים הללו, עד שלא תיבדק לעומק סוגיית יכולת התשתיות לקלוט תושבים חדשים, באיזורים וותיקים. צריכים לבדוק את נושאי התחבורה, את שאלת מוסדות החינוך. אי אפשר לאשר בנייה מסיבית בתוכניות “פינוי בינוי”, בלי תשובות לשאלות הללו.

מה אתה מאחל לתושבי קרית מוצקין לשנה החדשה?

קודם כל, שהקורונה הזו תעלם מחיינו, שיימצא החיסון שישים קץ למגיפה הארורה הזו. אני מאחל לכל התושבים, קודם כל בריאות ולקראת הסגר, אני מבקש מכל אחד ואחת לשמור על ההנחיות, לעטות מסיכה ולשמור על ריחוק חברתי. רק ביחד נוכל להתגבר על המגיפה. שתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments