י"א ניסן התשפ"ד, 19/04/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

ילדים שחלו בקורונה סובלים מחרדות ותגובות ריגשיות

הילדים והצוות במרכז לבריאות הילד בחיפה. סירטוני וידאו מצורפים. צילום: דוברות כללית
Thursday May 6, 2021

צוות המרכז הגדול לבריאות הילד של כללית בחיפה, הבחין כי ילדים רבים שחלו בקורונה, סובלים גם זמן רב לאחר ההחלמה מבעיות ריגשיות כמו חרדות, קשיים חברתיים, שיבוש בדפוסי תזונה ואכילה. תופעות אלו ניצפו על ידי הצוות בקרב המחלימים, יותר מאשר אצל כלל הילדים, אשר גם הם מבטאים קשיים ריגשיים בעקבות הקורונה, הסגרים וסגירת מערכת החינוך. על רקע זה וכדי לתת מענה מותאם לילדים המחלימים מקורונה, נערכות ביוזמתה של מיסא סעיד – מנהלת הסיעוד במרכז, סדנאות תמיכה לילדים ולהורים, חלקן בעברית וחלקן בערבית, בהתאם להרכב המשתתפים בסדנא.

מיסא ודוריס כראם – עובדת סוציאלית מומחית לילדים ונוער במרכז לבריאות הילד, גיבשו סדנא שתכליתה לתת מענה לשאלות השונות של הילדים והוריהם, באשר לבעיות התיפקודיות והגופניות, וכן לקשיים ריגשיים שמתעוררים בקרב הילדים, בשמתבטאים בחרדות, קשיים חברתיים, דפוסי שינה ותזונה שהשתבשו, הפחתה בפעילות גופנית, עליה במשקל ועוד.

התוצרים של הילדים בסדנאות במרכז בריאות הילד של כללית בחיפה. צילום: דוברות כללית

כל סדנא מיועדת לקבוצת גיל שונה ונערכת בליווי אחד ההורים. הסדנאות, שנערכות ללא תשלום, מבוססות על 4 מיפגשים, לכל מיפגש מצטרפים אנשי מקצוע דוברי השפה מתחומים שונים:
מומחה ברפואת ילדים – ד”ר פאדי חביבאללה, אשר מנגיש מידע שווה לכל נפש על המחלה, מהלכה, סיבוכיה המיוחדים בילדים וסימני אזהרה מיוחדים לפניה לעזרה רפואית.

מיסא סעיד – אחות מומחית לילדים – מסבירה על כללי התו הסגול באופן נגיש לילדים בעזרת יצירה, קישוט מסכות, סיפור ומשחק. הילדים מתרגלים שמירת מרחק ומניעה התקהלויות בעזרת משחק ולומדים גם על חשיבות ההיגיינה, בכלל וידיים בפרט, בהתנסות והמחשת חיידקים ווירוסים במשחק עם מים, נצנצים, אלכוג’ל וסבון.

עו”ס דוריס כראם, פותחת במה לביטוי עצמי ומתן לגיטימציה להבעת רגשות שונים כמו פחד, חרדה, רתיעה, תיסכול, אכזבה ועוד, תוך הקניית כלים להתמודדות עימם תוך כדי משחק, ציור וסיפור, “כיצד להתמודד עם בעיה”.

רוואן סלאמה – דיאטנית לילדים ולנוער, מדריכה על עקרונות האכילה הבריאה בתקופה שבה כל הסדרים התהפכו, וטיפים באשר לחזרה למנהגים נכונים ומתגמלים, באופן מונגש וכייפי לילדים לפי גילם.

תוצר נלווה לסדנאות, בעל חשיבות רבה, הוא דיווח שעלה במהלך המיפגשים בסדנאות, מצד ההורים והילדים, על הפרעות קוגניטיביות מהן סובלים הילדים המחלימים לאורך זמן, כגון: פגיעה בזיכרון, קשיי למידה ואיטיות בביצוע מטלות, כגון כתיבה, ציור ושיעורי בית. צוות המרכז מבקש להדגיש, כי מידע זה עדיין לא תואר בספרות הרפואית, כיוון שהוא חדש וטרם נחקר בדרך המקובלת, על כן אינו מבוסס מדעית, אלא רק על התרשמות מדיווחים ותצפיות במיפגשים בסדנאות. עם זאת, הוא מתקשר לנתונים שנבדקו בקשר לתסמינים קשים בקרב מבוגרים מחלימי קורונה, כפי שנמצא גם במחקר גדול שנערך בכללית בחיפה בקרב מבוגרים, ממנו עלה שיעור גבוה של סימפטומים פוסט קורונה וקושי לשוב לתיפקוד. נוכח ההתרשמות ממידע של משתתפי הסדנאות, מתכנן הצוות לערוך בהמשך מחקר שיבדוק תופעות אלו.

ההורים והילדים שכבר לקחו חלק בסדנא ציינו כי היא חזקה וסייעה להם רבות במצב מתסכל, בו הילד הוגדר כבריא, אך בפועל ממשיך לסבול מתסמינים לאורך זמן. העובדה שהסדנא נערכה במסגרת מוכרת של המרפאה בה הם מטופלים כרגיל והועברה על ידי הצוות הרגיל, באווירה פתוחה וידידותית לילדים ולהוריהם, תרמה להצלחת הסדנא ולהעברת המסרים.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments