י"ח ניסן התשפ"ד, 26/04/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

מבצע חיסון ילדים נגד נגיף השפעת

בעקבות החיסון יש פחות סיבוכים למחלת השפעת. ד״ר רינת שקד. צילום: דוברות כללית
Wednesday October 20, 2021

החורף בפתח ובקופ״ח כללית עושים מאמצים על מנת להפחית את התחלואה הבלתי נמנעת של החורף: הצטננות, שפעת ודלקות שונות, שהן חלק בלתי נפרד מהחורף, רובן ויראליות וחולפות ללא טיפול. 

“שפעת היא מחלה נגיפית נפוצה ומידבקת, שתסמיניה מלווים בחום, כאבי שרירים, שיעול, כאב גרון וכאב ראש. תופעות אלה קלות וחולפות בדרך כלל מאליהן תוך שבוע עד עשרה ימים. בחלק מהמקרים המחלה מסתבכת ועלולה לגרום לזיהומים משניים כגון: דלקת אוזניים, דלקת ריאות, זיהומים במערכת העצבים ובמקרים נדירים עד כדי תמותה”, מסבירה ד”ר רינת שקד, מומחית ברפואת ילדים ומנהלת מרפאת כללית ״רסקו״ בקרית ים. מקור הנגיפים הגורמים לשפעת הוא ממשפחה הקרויה אינפלואנזה. המאפיינים העיקריים של נגיפים אלה, הוא כושר הדבקה גבוה והיכולת שלהם להשתנות מעט מדי שנה. בגלל כושר ההדבקה הגבוה של הנגיף, המחלה מתפשטת במהירות רבה.

הטיפול הטוב ביותר הוא טיפול מונע, ולכן מומלץ להתחסן כנגד השפעת. החיסון חשוב לאנשים חולים במחלות כרוניות, תינוקות מגיל חצי שנה וילדים עד גיל 12 שנים, אך גם לגדולים יותר מומלץ להתחסן. החיסון בזריקה מכיל וירוסים “מומתים” של ארבעת זני השפעת, שצפויים להיות הפעילים ביותר השנה. 

לדברי ד”ר שקד, “מדובר בחיסון מומת ולכן, אין אפשרות להידבק ולחלות בשפעת עקב החיסון. אלה שטוענים שחלו בגלל החיסון טועים ומטעים. הווירוסים גורמים מחלות על ידי התחלקות והתרבות בתוך תאי המאכסן. הווירוסים בחיסונים “מומתים” ולכן, אינם יכולים להתחלק ולגרום למחלה. כאשר מתפתחת מחלה, ההדבקה בשפעת הייתה בסמוך לקבלת החיסון”. 

בנוסף, ישנו חיסון הניתן באמצעות ספריי לאף, פלומיסט. גם חיסון זה מכיל את ארבעת זני השפעת, אך הם “חיים מוחלשים” ואינם יכולים לגרום להידבקות בשפעת. היתרון הגדול הוא, שלא מדובר בזריקה (לא כואב ואין תגובות מקומיות באזור ההזרקה), אך אינו מומלץ לחולי אסטמה וילדים עם דיכוי מערכת החיסון. 

החיסון הוכח בכל העולם כיעיל, הוא מפחית תחלואה בקרב הילדים, מפחית את הדבקת הוריהם והדבקה בתוך המשפחה, וכפועל יוצא ההורים נעדרים פחות מהעבודה. בעקבות החיסון יש פחות סיבוכים למחלת השפעת, צריכת האנטיביוטיקה פוחתת ונמנעים אישפוזים. 

בחורף אנו סוגרים את כל החלונות ובהיעדר איוורור, הווירוסים הנפלטים לחלל האוויר בכל נשיפה אינם מתפזרים ועלולים להדביק את מי שנמצא בבית והסיכון לחלות עולה. חשוב לאוורר את הבית ולשמור על תחלופת אוויר.

“חשוב להקפיד על שטיפת ידיים במים וסבון לאחר טיפול בילד ולפני טיפול במזון, אפשר להשתמש גם באלכוג’ל לחיטוי הידיים, יש להימנע מהעברת כלי אוכל בין ילדים. אם הילד כבר נדבק וחולה, יש להשאירו בבית ועדיף גם להרחיקו מאחיו, עד שיחלים”, אומרת ד”ר שקד.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments