ד' אלול התשפ"ד, 07/09/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

מה עושים עם הבית כשמתגרשים?

מה עושים עם הבית כשמתגרשים
מה עושים עם הבית כשמתגרשים
Tuesday May 28, 2024

כאשר בני זוג מתגרשים אחת השאלות הראשונות שיש לדון בהן היא “מה עושים עם הבית כשמתגרשים”. פעמים רבות זו החלטה הרת גורל הן מבחינת עתידם הכלכלי והן מבחינת ההתנהלות עם הילדים במידה ויש. חילוקי דעות בשאלה מרכזית זו עשויות אף לעכב את הליך הגירושים ואת ההתחלה החדשה שכל אחד מבני הזוג מעוניין לצאת אליה. לכן, חשוב להבין את האפשרויות העומדות על הפרק ואת השיקולים לבחירה בכל אחד מהם.

אז כמה דרכים אתם מכירים להתנהל עם דירה כשמתגרשים? מסתבר שיש הרבה יותר ממה שחשבתם. קודם כל, צריך להחליט אם משאירים אותה, מוכרים אותה או משכירים אותה. ואם משאירים אותה? מי נשאר בה? אחד ההורים והוא קונה את הזכויות של השני? הילדים בנסטינג? היא נשארת ריקה עד שמקבלים החלטה? ובכן, מספר האפשרויות הוא רב אך ניתן לסקירה מלאה, ועל מנת לקבל החלטה מבוססת בנושא כל כך מהותי, חשוב שתכירו היטב את כולן. על מנת לסקור את האפשרויות ולהבין איך הן משפיעות על בני הזוג, התייעצנו עם עורך דין לענייני משפחה עודד וולף, אשר עוסק בכל תחומי המשפחה לרבות: ירושות, גירושים, הסכמי ממון, תביעת אבהות, צוואות, מזונות, ייפוי כוח מתמשך, ועוד. לפרטים נוספים אודות עו”ד עודד וולף >>

מה עושים עם הבית כשמתגרשים? מוכרים לאדם שלישי

אחד הפתרונות הכי נפוצים ומוכרים הוא מכירה של הדירה לאדם שלישי והתחלקות ברווחים לאחר כיסוי המשכנתא במידה ויש. כך, כל אחד מבני הזוג יוצא לשלב הבא בחייו עם סכום של כסף שמהווה הון ראשוני פוטנציאלי לדירה אחרת, או להשקעה בכל תחום שיראה לנכון. דרך זו מתאימה לבני זוג שלא רוצים להמשיך להיות בקשר ביניהם, או להשאיר נכס שסביבו יצטרכו לקבל החלטות במשותף עוד שנים רבות לאחר הגירושים, כיוון שעם סיום ההתקשרות על הדירה הם נפרדים כל אחד לדרכו.

משכירים את הדירה לאדם שלישי

לעיתים קרובות בני הזוג מחליטים שאינם מעוניינים למכור את הדירה כרגע. חלק מהשיקולים לכך יכולים להיות עליית ערך פוטנציאלית, קיפאון זמני בשוק, תהליך של פינוי בינוי או תמ”א שצפוי בקרוב ועשוי להניב רווח גבוה במיוחד וכן הלאה. במקרה כזה עשויים בני הזוג להחליט על השכרת הדירה כפתרון ביניים. אם בוחרים באפשרות זו יש לשים לב כי בחירת השוכרים נעשית בהסכמה משותפת, שיש הסכמה לגבי חלוקת ההכנסות מהשכירות וכן התמודדות עם הוצאות במהלך התהליך. חשוב לעגן את כל ההחלטות גם בהסכם ביניכם וגם בהסכם השכירות. בכל מקרה, דרך זו מעצם הדרישות שלה להמשכיות של קשר, מתאימה לרוב לבני זוג שמקבלים את ההחלטה בשיח משותף ומודעים לכך שהקשר ביניהם ימשך באופן די רציף לאחר הגירושים. אם אתם לא מסוגלים לתקשר ביניכם תוכלו למנות צד שלישי שיעביר את המסרים ביניכם, אבל לרוב זה פתרון פחות נוח.

אחד מבני הזוג קונה את הזכויות בדירה

פעמים רבות זוגות חוששים לקנות את חלקם בדירה בגלל המס שהם צפויים לשלם. לא הרבה אנשים יודעים, אך במקרה של מכירה אגב גירושים בין בני זוג, אם אחד מבני הזוג רוכש את זכויותיו בדירה מבן הזוג השני, אין חבות של מס על הצדדים. בן הזוג הקונה פטור ממס הרכישה ובן הזוג שמכר פטור ממס שבח. על מנת לבצע את העברת הזכויות בטאבו יש להוכיח כי הם מצויים בהליך של גירושים. בחירה באפשרות זו מקנה יציבות לאחד מבני הזוג ולילדים ואת האפשרות להמשכיות לבן הזוג השני.

הילדים ממשיכים לגור בדירה – נסטינג

בנסטינג (קינון בעברית) מקובל שהילדים נשארים לחיות בבית בסביבה המוכרת להם, ומי שיוצא ונכנס אלו בני הזוג. כך, כל אחד מבני הזוג יכול לשכור במקביל דירה קטנה יחסית, שעלויות התחזוקה שלה נמוכות, ולאפשר לילדים המשכיות ויציבות. בדרך זו עדיין יש תקשורת בין בני הזוג ואף עשויים להיפגש בתדירות גבוהה יותר מאשר בני זוג גרושים אחרים. לכן, היא מתאימה בעיקר לכאלו שהתגרשו באופן חיובי והתקשורת ביניהם טובה יחסית.

כאשר בוחרים באפשרות זו חשוב לעבוד על תיאום ציפיות מדוייק לפרטי פרטים, הן מבחינת לוחות הזמנים, הדרך בה נשאר הבית ועוד.

לסיכום מה עושים עם הבית כשמתגרשים?

המאמר כמובן לא מכסה את כל האפשרויות, וישנם פתרונות נוספים שיכולים להיתפר לכם בהתאמה אישית כמו שאחד מבני הזוג שוכר את הבית מהשני, או שאף נשארים לחיות בדירה ביחד. כל אחת מהאפשרויות שהוצגו מגיעה עם סט שיקולים נפרד, ועל מנת להיות שלמים עם ההחלטה רצוי לקבל אותה ביחד. זכרו שטובת הילדים היא מעל הכל, ולכן אם אתם מתקשים לקבל החלטה ביניכם, רצוי שתערבו עורך דין לענייני משפחה, שיוכל להציג לכם את זכויותיכם וכן הצעות המותאמות למצב של שניכם. איש מקצוע שילווה אתכם בתהליך יוכל לסייע להשאיר את השיח מקצועי ככל שניתן ופחות אמוציונלי ולקדם אתכם לעבר פיתרון אידיאלי.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
הכי הרבה הצבעות
החדשות ביותר הישנות ביותר
Inline Feedbacks
View all comments