י"ג אלול התשפ"ד, 16/09/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

התמודדות בטיפול עם מתמודדי הנפש

מודל רמזור של בריאות הנפש. מודל ייחודי לעזור למטופלים. צילום: דוברות כללית.
Tuesday September 3, 2024

מצבים נפשיים: בעקבות המתח והחרדה בשל מלחמת “חרבות ברזל” והתקפות הטילים והאזעקות מהצפון, גדלו מספר הבקשות לבריאות הנפש. החודשים הללו הפכו להיות מורכבים לכולנו. המציאות המלחמתית בתוספת לאתגרים השוטפים גם בחיי היום-יום, שעוברים על כל אחת ואחד מאיתנו, מובילים בהתאמה לעלייה ניכרת בכמות הפונים למתן עזרה, אל מול המצוקות או ההפרעות הנפשיות אותן הם חווים.

בניסיון לספק מענה איכותי לאותה אוכלוסייה, הוביל מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית, מודל טריאז’ ראשון מסוגו, שמטרתו לסייע בתיעדוף וניהול הטיפול הקליני, תוך הקפדה על בחירה והפרדה, בהתאם לשיקול דעת מקצועי בלבד. המטרה: אבחנה בין מצבים מסכני חיים או כאלו הדרושים טיפול דחוף, בהשוואה למצבים נפשיים אחרים, זאת לטובת הענקת הטיפול המיטבי והחיוני ברגע האמת.

המודל מסווג מצבים קליניים לפי רמת מסוכנות ודחיפות המקוטלגים בצבעים: אדום, צהוב וירוק, כאשר לפי רמה זו מוגדרת ההתערבות הרצויה עבור הצוותים. למעשה, הצוות פונה לטבלה המתוארת, בוחן היכן המקרה שמולו הוא ניצב, נמצא ביחס לצבע מסוים בטבלה, ובהתאמה פועל על פיו.

יצוין, כי המקור ליישום המודל, מגיע על רקע רפורמה בבריאות הנפש בישראל, שנערכה בשנת 2015, במסגרתה הטיפול במטופלים בקהילה גדל משמעותית. בפועל נוצר מצב, שבו אחיות מרפאות ראשוניות אשר אינן מוסמכות בפסיכיאטריה, אלא ברפואת הקהילה, שנדרשו מצידן להעניק טיפול למטופלים המתמודדים עם מצבים נפשיים שונים. המודל נועד לסייע לאותם צוותים בהכשרה וכלים מעשיים, שיאפשרו אבחנה מידית של היקף הטיפול הנדרש.

“המודל מספק כלי אפקטיבי למרפאות ראשוניות, על מנת להעניק לקהל המטופלים מענה איכותי וממוקד, תוך התבססות על מקור ידע מהימן, הבנוי על תבנית סדורה של תהליכי עבודה וכללים, שהינם בעלי ערך חשוב בהתמודדות מול מקרים רפואיים שונים”, אומרת מיכל אידלמן אוחנה, אחות אחראית מערך בריאות הנפש במחוז חיפה וגליל מערבי של כללית.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
הכי הרבה הצבעות
החדשות ביותר הישנות ביותר
Inline Feedbacks
View all comments