י"ד ניסן התשפ"ד, 22/04/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

שכונה חדשה תוקם ברכסים עם 2500 יחידות דיור לאוכלוסייה החרדית

התכנית אושרה ע"י הוועדה הארצית לתיכנון ובנייה. הדמיה: משרד האדריכלים עמוס ברנדייס - אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ
Wednesday December 23, 2020

תוכנית גדולה לבניית 2500 יחידות דיור ברכסים, שהוכנה בידי רשות מקרקעי בשיתוף המועצה המקומית, אושרה ע” הוועדה הארצית לתיכנון ולבנייה של מיתחמים מועדפים לדיור (ותמ”ל). 

תוכנית רכסים צפון, צמודה לישוב רכסים, לכיוון כביש ארצי מס’ 70, בין חיפה ומזרחית לקריות. התוכנית אמורה לאפשר חיזוק נוסף של הישוב רכסים, המהווה מרכז חרדי חשוב במחוז חיפה, בהמשך לתוכניות בנייה גדולות שאושרו בישוב בשנתיים האחרונות. התוכנית הינה בשטח של כ-1,650 דונם וכוללת שכונת מגורים חדשה בת כ-2,500 יח”ד, בצפיפות ממוצעת של כ- 19 יח”ד לדונם נטו, מהן 563 יח”ד קטנות.

בחלקה המערבי כוללת התוכנית הרחבה ניכרת של איזור תעסוקה קיים, בו מוצעים כ-130,000 מ”ר שטחים עיקריים סחירים בייעודים שונים. איזור תעסוקה זה, אשר תוכנן בשיתוף פעולה עם המועצה האיזורית זבולון, יסייע לפתח תעסוקה המתאימה לאוכלוסייה החרדית שתתגורר בסמוך וגם יחזק את הבסיס הכלכלי של המועצה המקומית רכסים. 

רכסים החדשה. הדמיה: משרד האדריכלים עמוס ברנדייס – אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע”מ

בחלקה הצפון מזרחי של התוכנית, בתחום הישוב איבטין, בנגישות מצויינת למחלף חדש על כביש 6, בצמוד לכניסה חדשה לישוב, יוקם מרכז מסחר ותעסוקה בתחום הישוב איבטין, הכולל כ-50,000 מ”ר שטחים עיקריים.

השכונה תוכננה בהנחה, שתתגורר בה אוכלוסייה חרדית. דבר זה השפיע הן על הפרוגרמה לשטחי ציבור (ובעיקר כמות וסוג מוסדות הציבור) המותאמת לאוכלוסייה זו על פי התקנים והן על יתר עקרונות התיכנון. עקרונות התיכנון, אשר גובשו יחד עם מנהיגי הישוב רכסים ובהתייעצות שלהם עם רבנים, מכוונים להקמת שכונה להולכי רגל, לאוכלוסיית יעד ברוכת ילדים ורמת מינוע נמוכה יחסית. שלד השכונה מבוסס על קישוריות של צירי הליכה רגליים מוצלים והירארכיה של שטחים פתוחים.

השכונה תתבסס על תחבורה ציבורית מסיבות חברתיות, כלכליות וסביבתיות. במרחק הליכה קצר מ- 250 מטר מכל דירה, תהיה תחנת אוטובוס ובהמשך ימוקמו גם תחנות מטרונית בתוך השכונה ובשוליה. התוכנית כוללת גם שני מסופי אוטובוסים לשם תמיכה בתחבורה הציבורית. כבר כיום אוכלוסיית רכסים נחשבת למובילה בארץ בשימוש בתחבורה ציבורית וחשוב מאוד שאוכלוסייה המורגלת בכך, תקבל תיכנון המעודד המשך מגמה זו. התוכנית כוללת אך ורק חנייה תת קרקעית (בקומת אחת), כדי להבטיח בטיחות לילדים מעל הקרקע, להימנע מצפיפות נמוכה וממשטחי אספלט ענקיים בין הבניינים.

גובה ותמהיל בנייני המגורים מותאם לאוכלוסייה החרדית: קומת קרקע + 4 קומות (וחצי קומת פנטהאוז). התוכנית מחייבת תמהיל דירות מגוון של 2-6 חדרים ברמת כל מגרש. כדי לאפשר גיוון גילאי האוכלוסייה ומעבר דירות בתוך אותו איזור.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments