במשך שנים רבות ידעו תושבי חיפה והקריות המשתמשים במנהרות הכרמל, כי משהו מוזר קורה עם תעריפי הנסיעה, שלא עוצרים ועולים כלפי מעלה. דו”ח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שפורסם אתמול (שלישי) עסק בנושא האגרה שמשלמים הנהגים במנהרות הכרמל. מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, ציין, כי בגלל הגידול בתעריפי הנסיעה, ישנו עודף קיבולת לא מנוצל בשעות העומס במנהרות והוא ממליץ להגדיל את ההנחות לרכבים פרטיים.
כזכור, מנהרות הכרמל החלו לפעול בשנת 2010 ועל פי הדו”ח המבקר, מאז נפתחו המנהרות לתנועה, התייקר מחיר הנסיעה באופן ריאלי ביותר מ-65 אחוז על פי החלוקה: המחיר לרכב פרטי התייקר ב-4.39 שקל, המחיר לרכב ציבורי ב-13.29 שקל, והמחיר למשאית ב-21.95 שקל, גידול ריאלי של יותר מ-65 אחוז, זאת על אף מימוש ההנחה, שנקבעה בתוספת להסכם הזיכיון מדצמבר 2017, אשר מומנה על ידי המדינה במאות מיליוני שקלים.
עוד מסתבר מהנתונים, כי החישוב של שימוש במנהרות בנסיעות הלוך ושוב, על בסיס יומי של 22 ימי עבודה בחודש, מגיעים ל-900 שקלים בחודש ולדברי מבקר המדינה, מדובר בהוצאה משמעותית, שעלולה למנוע ממשתמשים פוטנציאלים לנסוע במנהרות.
מבקר המדינה המליץ למשרדי התחבורה ומשרד האוצר, בשיתוף עם חברת חוצה ישראל, לשקול שימוש בתקבולי המדינה מהמנהרות עבור רשת הביטחון, על מנת להגדיל את ההנחות לרכבים הפרטיים, כפי שדורש מספר שנים, ראש העיר חיפה, יונה יהב, אשר אף דרש לבטל את האגרה המיותר. במנהרות ירושלים למשל, הנוסעים לא משלמים על נסיעה במנהרות.