י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

“אני חושש מהרצח הפוליטי הבא”

כך מגלה תא"ל (במיל') אבי בניהו, לשעבר דובר צה"ל ויועץ של שרי ביטחון, בהתייחס למערכת הפוליטית המתלהמת ועל רקע הבחירות החוזרות.
בניהו (60), המנהל את הקמפיין של קרית ים ושל שאר הרשויות המקומיות במפרץ חיפה, נגד רפא"ל, ניצב ארבעה מטרים מיצחק רבין, ברצח הנורא ההוא, לאחר שמונה ליועץ התקשורת שלו בנושאי ביטחון, ימים ספורים לפני כן. במשך שנים שימש דובר צה"ל, ולפני מספר שנים הקים משרד לייעוץ תקשורתי-אסטרטגי.
בריאיון ל"חדשות הקריות", מסביר בניהו למה לקח על עצמו את ניהול הקמפיין נגד רפא"ל בסוגיית תשלום הארנונה, חושש מהידרדרות השיח הציבורי ברשתות החברתיות, משוכנע שנתניהו נמצא בבעייה ומקווה להקמת ממשלת אחדות לאחר הבחירות, שבראשה יעמדו "הליכוד" ו"כחול לבן"

בניהו: החל את הקריירה כעיתונאי וכפרשן צבאי. ימים ספורים לפני רצח רבין, מונה ליועץ התקשורת שלו בנושאי ביטחון. עם השנים, שימש מפקד גלי צה"ל ודובר צה"ל. בסמוך לשיחרורו, הקים משרד לייעוץ תקשורתי-אסטרטגי, במסגרתו הוא מנהל קמפיינים נגד רפא"ל, המסרבת לשלם מיסי ארנונה לרשויות המקומיות שבמפרץ חיפה, ונגד סגירת "שדה דב" (צילום: סיון פרג')
Sunday July 7, 2019
אבי שני

לאחר הבחירות האחרונות, באפריל 2019, טענו רבים, שבחירות יותר אלימות ורדודות מאלו כבר לא יכולות להתקיים. והנה, תוך חודשים ספורים, אנו הולכים שוב לקלפיות, והחשש מאלימות מילולית ופיזית גובר מיום ליום. אבי בניהו, דובר צה”ל לשעבר ויועץ של ראשי ממשלות ושרי ביטחון, חושש מרצח פוליטי נוסף. בריאיון ל”חדשות הקריות”, משוכנע בניהו, כי לאחר הירצחו של ראש הממשלה, יצחק רבין, איש כבר לא יתפלא אם רצח פוליטי נוסף יתרחש שוב. “אנשים רבים נשאלים היכן היו בליל הרצח”, מספר בניהו. “אגלה לך היכן אני הייתי. ארבעה ימים לפני הרצח, מוניתי ליועץ תקשורת של ראש הממשלה. רבין היה אז בשיא גדולתו, חתן פרס נובל, תקציבים גדולים, שיקום כבישים, תוכנית לשיקום המגזר הערבי. הייתי בסך הכל בן 34, היועץ הכי צעיר בלשכה, ושלחו אותי להיות תורן עם ראש הממשלה בעצרת, יחד עם עליזה גורן. הייתי ארבעה מטרים ממנו כשהוא נרצח. זו היתה הפעם הראשונה בה הייתי עד למעשה רצח, ועוד רצח ראש ממשלה ושר ביטחון. מאז אותו מקרה נורא, אני חושש מרצח נוסף כזה. מכיוון שהדבר כבר קרה, זה לא יהיה משהו בלתי ייאמן אם רצח פוליטי נוסף יתרחש במדינה. בסך הכל אין לנו מחלוקות כל כך גדולות בינינו ואני מציע לכולם לחזור לפרופורציות”.
בניהו, תא”ל (במיל’), בן 60, בעל תואר ראשון במדע המדינה מאוניברסיטת חיפה, נולד וגדל בתל אביב. בצעירותו היה מדריך בתנועת “השומר הצעיר”, שם נחשף לתקשורת. בשירותו הצבאי שימש מש”ק מודיעין בחיל האוויר. לאחר סיום השירות עבר להתגורר בקיבוץ להבות חביבה, שם השתקע עם אישתו ושלושת ילדיו, ושם הוא מוסיף להתגורר עד היום. את פעילותו התקשורתית החל בשנת 82′ ככתב “מעריב” באיזור השרון. לאחר מכן היה פרשן צבאי ב”על המשמר”. בשנת 92′ מונה לראש ענף הקישור לעיתונות בצה”ל, ביחידת דובר צה”ל.
בשנת 95′ מינה אותו ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, ליועץ תקשורת בענייני ביטחון. לאחר הרצח, נשאר בתפקיד תחת ממלא מקומו, שמעון פרס, וכאשר פרס הפסיד לנתניהו בבחירות 96′, מונה בניהו ליועץ התקשורת של שר הביטחון דאז, יצחק מרדכי. כשמרדכי פוטר, יצא בניהו לחופשה ללא תשלום, ובשנת 99′ מונה לפרשן צבאי בגלי צה”ל. ביוני 2001 מונה למפקד גלי צה”ל בדרגת ייצוג של אל”מ. בניהו שימש מפקד התחנה ועורך ראשי עד אוגוסט 2007, אז מונה ע”י הרמטכ”ל דאז, גבי אשכנזי, לדובר צה”ל במקום מירי רגב והועלה לדרגת ייצוג של תת-אלוף. באפריל 2011 סיים את תפקידו, וכעבור זמן קצר נבחר לאיש השנה בתקשורת מטעם האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ולדוברות. במאי 2012 הקים משרד לייעוץ תקשורתי-אסטרטגי, הממוקם במגדלי עזריאלי בתל אביב. בנובמבר 2012 השתחרר באופן רשמי מצה”ל לאחר חופשת שיחרור שארכה כשנה.
בניהו היה אחד המעורבים בפרשת “מסמך הרפז”, אותו מסמך מזויף שמטרתו היתה לחסום את דרכו של יואב גלנט לרמטכ”לות. ב-19 במרץ 2014 נעצר עם ארז וינר, עוזר הרמטכ”ל, ובועז הרפז, בהקשר לפרשה, וכעבור יממה שוחרר למעצר בית. בספטמבר 2014 המליצה המשטרה להעמידו לדין על חשדות להפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט, מכיוון שידע על המסמך ולא דיווח עליו. בינואר 2016 החליט היועץ המשפטי לממשלה על סגירת תיקי החקירה בעניינו.
בימים אלו מנהל בניהו כמה קמפיינים גדולים, אחד מהם הינו נגד סגירת נמל התעופה “שדה דב” בתל אביב. במקביל הוא מנהל את הקמפיין של קרית ים ושל שאר הרשויות המקומיות במפרץ חיפה, נגד רפא”ל, המסרבת לשלם ארנונה כפי שנדרשה לעשות. לבניהו, איש צבא שמכיר מקרוב את ראשי רפא”ל, לא היה קל לקחת את התיק, אך הוא מאמין שזהו מאבק צודק. “בתחילה זה נראה לי בעייתי לנהל מאבק מול יואב הר אבן, מנכ”ל רפאל, שהוא עמית שאני מכיר שנים, ונגד היו”ר עוזי לנדאו, שגם אותו אני מכיר. אבל זה לא אומר שרפא”ל צריכה להתנהל בצורה כזו, כפי שהיא מתנהגת. יש דרישות מאוד ברורות, אני לא נלחם על משהו שהורס או יהרוס את הרשות. אנו אוהבים את רפא”ל, תלויים בה, מעריכים את תרומתה, אבל לא מקבלים את התנהלותה בנושא תשלום הארנונה”.

בניהו: משוכנע שבני גנץ צריך להמשיך ולעמוד בראשות “כחול לבן”, מברך על כניסת חברו הטוב, גבי אשכנזי, לחיים הפוליטיים, משוכנע שנתניהו נמצא בבעייה קשה מול ליברמן והחרדים, וחושש מהקיפאון בממשלת המעבר ומפיזור הכנסת (צילום: דו”צ)

מה למעשה הדרישה שלכם?
ביקשנו שרפא”ל תסכים שמודד מוסמך, עם סיווג ביטחוני, ימדוד את השטחים שלה שמחוייבים במס. ואם אין מודד עם סיווג מתאים, צריך שאחד המודדים יעבור סיווג ביטחוני מתאים. הרי עושים את זה לכל מתקין מזגן שמגיע לטפל בבעיה במכון. אפשר לעשות את זה בחצי יום. אני לא מנהל מלחמה נגד רפא”ל, אלא מבקש שהרשות תשלם ארנונה כדין. אני מקווה שלא נצטרך להגיע לבתי משפט ושרפא”ל יבינו שבסך הכל מדובר בבקשה הכי לגיטימית בעולם. למה שקשישים ישלמו ארנונה כחוק ורפא”ל לא? אני עוזר להם להשתחרר מעוולות העבר ועושה את זה באהבה והערכה. אולי זה קצת יכאב, אבל זה חשוב. זו לא מלחמה והכל נעשה באהבה כדי שלאחר שנשים את הפרשה הזו מאחורינו, קרית ים ורפא”ל ימשיכו להתנהל זו לצד זו, בשכונות טובה ובידידות.
איך אתה רואה את סיום המאבק?
אני רואה אפשרות שיחד עם רפא”ל נפנה לרשות השמאים, שייתנו שם של מודד עם סיווג ביטחוני, אשר יוכל להיכנס לשטח המכון ויבצע מדידה אמיתית. הוא יגיש דו”ח מוסכם, רפא”ל תתחיל לשלם מס כחוק ויחסי השכנות הטובים יחזרו להיות כפי שהיו בעבר.
כידיד אישי של גבי אשכנזי, תמכת בכניסתו לביצה הפוליטית?
בוודאי. הייתי בין אלו שלחצו עליו להיכנס לפוליטיקה, ואפילו כתבתי על כך מאמרים. נוצר מצב, שבני גנץ הוא הראשון שנכנס לזירה והוביל את “כחול לבן” ל-35 מנדטים, וגבי קצת איחר במקרה הזה.
גנץ צריך להמשיך בראשות המפלגה?
בהחלט. הוא הקים את “כחול לבן”, והוא זה שצריך להמשיך ולעמוד בראשה.
למה הגענו שוב למערכת בחירות?
קשה לי להשיב על כך. נתניהו, שעד כה ידע לתמרן את כולם ועשה מה שהוא רוצה, נמצא היום במצב חדש, אותו לא הכיר קודם. מי שהחלו לקבוע את סדר היום הם הרבי מגור ואביגדור ליברמן, ונתניהו לא רגיל שאחרים יקבעו עבורו את סדר היום. זה היה מביך לראות ראש ממשלה שקיבל רוב מוצק מגוש הימין, ולמרות זאת, אינו מצליח להקים ממשלה. כולנו משלמים היום את מחיר הבחירות החוזרות הללו. המצב נורא. אין ממשלה, אין תקציבים, פרוייקטים לא מתקדמים, בעיות לא נפתרות.
איך יוצאים מהמצב הזה?
לדעתי, אחרי הבחירות צריך להקים ממשלה שתחזיר את אמון התושבים בנבחרי הציבור. קרי ממשלה גדולה ורחבה, שתייצג 80% מהתושבים שמסכימים על 80% מהנושאים. זה מה שקורה בפועל. צריך לטפל בחינוך, במערכת הבריאות הקורסת, בבעיית הפקקים. חייבים להקים שירות לאומי, במסגרתו ישרתו ערבים וחרדים פרק זמן של שנתיים או שנתיים וחצי. הרי אין מחלוקות אמיתיות בעם. אף אחד לא מחלק את ירושלים ואף אחד לא מחזיר את יהודה ושומרון או יורד מרמת הגולן. אני רוצה גוש גדול, שבבסיסו יהיו “הליכוד” ו”כחול לבן”, שיבטיח משילות וקידום נושאי ביטחון בדרום ובצפון. אני לא אוהב את כל נושא הפסילות האישיות.
נתניהו יכול לכהן בתפקידו לאחר הגשת כתב אישום נגדו?
צריך להבין את המצב. החוק קובע שכל עוד הוא לא הורשע, ראש הממשלה יכול להמשיך ולכהן. מה יותר טוב, שתהיה לו קואליציה עם כל אנשי הימין? לא עדיף שאנחנו נשב שם לידו, בממשלת אחדות, ונשמור על הדמוקרטיה, בתי המשפט, התקציב והביטחון? אני מבין את הסיבות הפוליטיות בגללן “כחול לבן” פסלו את ביבי, אבל מבחינה מעשית, זה פחות ברור לי.
אתה חושש מהידרדרות נוספת בשיח הציבורי?
אני מאוד מקווה שנצא ממערכת הבחירות הזו בריאים ושלמים, גם בגוף וגם בנפש. אני חושש מהתלהמות, בעיקר ברשתות החברתיות. איני מקבל את השפה הבוטה של ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, כלפיי נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה. גם לי יש ביקורת, אבל יש דרך להביע אותה. בגלל ההגבלה במספר המילים ב”טוויטר”, כל פוליטיקאי מקצר את המסר עד שנשארת רק הסתה, מתוך תקווה שכך יגיע לטלוויזיה ולתוכנית הבוקר למחרת ברדיו. אנשים, כולל פוליטיקאים, מעבירים רק מסרים בוטים וזה עוד יותר מדרדר את השיח. אני מאוד חושש מאלימות מילולית וגם פיזית.
מה דעתך על ראש הממשלה?
ביבי אדם מוכשר מאוד, הוא מדינאי גדול, פוליטיקאי גדול ואיש כלכלה גדול. אבל הטרגדיה היא שיש בו צד נוסף, בתחום האישי, בכל הקשור לפילוג שהוא גורם ולהתנהלותו ברמה המוסרית.
אז מי יהיה ראש הממשלה הבא, גנץ או נתניהו?
אני לא יודע, כי אי אפשר לדעת. יש כמה שאלות שעדיין לא ברורות, כמו כמה מנדטים תקבל מםלגתו של ברק, מי יעמוד בראשות “העבודה”, היכן תהיה איילת שקד, האם כל גוש הימין ירוץ יחד, האם “העבודה” ו”מרצ” ירוצו יחד, האם “כחול לבן” ימשיכו באותה מתכונת והיכן תהיה אורלי לוי. אם מישהו יענה לי לכל השאלות הללו, אני אגיד לו מי יהיה ראש הממשלה הבא.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments