י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

בית קברות לשחקנים

הייצוג הדל של שחקני מכבי חיפה בנבחרת ישראל, מציף שוב את הבעיה, לפיה הקבוצה לא מצליחה מזה שנים לגדל שחקני בית ברמה גבוהה, ורוב הכוכבים הישראלים מעדיפים להגיע למכבי ת"א, הפועל ב"ש ובית"ר ירושלים. אז איך הפך השילוב של סאן מנחם, במשחק הנבחרת נגד צפון מקדוניה, לשמחת העניים של הירוקים?

מנחם: היה שותף לאקורד הסיום העגום של נבחרת ישראל במוקדמות היורו, בהפסד החוץ במקדוניה. עדיין לא ברור אם תהיה המשכיות להופעת הבכורה שלו (צילום: האתר הרשמי)
Sunday December 1, 2019
אריה גרינברג

הפסד החוץ של נבחרת ישראל נגד צפון מקדוניה, שהיווה אקורד סיום לקמפיין העגום של מוקדמות היורו, נתן למאמן הנבחרת, אנדי הרצוג, אפשרות לזמן למשחק, שכבר לא קבע דבר, שחקנים כמו סאן מנחם ודולב חזיזה ממכבי חיפה, שרשמו הופעות בכורה בנבחרת.
למרות שהמשחק לא קבע כמעט כלום ומשחק הנבחרת היה גרוע וחלש במיוחד, במועדון הירוק התלהבו מהופעתו של מנחם בהרכב, כאילו שמדובר בטלאנט עולמי, שיוביל את הנבחרת בעשור הקרוב. בקבוצה ציינו, כי מי שאחראי לשידרוגו של המגן, הוא לא אחר מאשר המאמן מרקו בלבול, שהפך אותו לשחקן הרכב לגיטימי.
דווקא שילובם של מנחם וחזיזה בסגל הנבחרת נגד צפון מקדוניה, ממחיש עד כמה סגל הנבחרת הינו בינוני וחסר עומק, אך הוא ממחיש בעיקר את העובדה, שלמכבי חיפה יש העונה סגל בינוני מאוד, גם אם עד כה הוא עושה עונה טובה, יחסית לעונות הקודמות, שהיו גרועות במיוחד.
אוהדי הקבוצה זוכרים ימים יפים הרבה יותר, בהם נבחרת ישראל היתה למעשה מכבי חיפה מחוזקת. במשך שנים רבות היוו שחקני המועדון, חלקם הגדול שחקני בית שגדלו בו, את שלד הנבחרת, עם כוכבים כמו ניר דוידוביץ’, אייל ברקוביץ’, ראובן עטר, אלון חזן, אלון מזרחי, אדורם קייסי, יוסי בניון, יניב קטן, אריק בנאדו, והרשימה עוד ארוכה מאוד.
כך, לדוגמא, במשחק הנבחרת נגד קפריסין, שנערך ב-30 באפריל 97′, בו ניצחה ישראל 0:2, במסגרת מוקדמות המונדיאל, שותפו במדי הנבחרת 5 שחקנים שהיו באותה עת במכבי חיפה: אלון חרזי, אריק בנאדו, משה גלאם, אבישי ז’אנו וראובן עטר. במשחק הנבחרת נגד צרפת, במוקדמות היורו, שהתקיים ב-2 באפריל 2003, שותפו 7 שחקנים שגדלו או שיחקו באותה תקופה במכבי חיפה: דודו אוואט, אלון חרזי, אריק בנאדו, אדורם קייסי, עידן טל, ואליד באדיר ומיכאל זנדברג.
אלא שבשנים האחרונות, התמונה השתנתה לחלוטין, ומעט מאוד שחקנים ממכבי חיפה מקבלים זימון לנבחרת, מה שמעיד על אסופה בינונית של שחקנים ישראלים במדי הקבוצה. שימו לב לנתון הבא: מאז משחק הידידות נגד אירלנד, בספטמבר 2018, בו שיחקו בהרכב הנבחרת שני ירוקים, גיא חיימוב ועאיד חבשי, רשמה הנבחרת 6 משחקים. רק במשחק האחרון, בצפון מקדוניה, היה נציג של מכבי חיפה, סאן מנחם, בהרכב הפותח, כאשר בשאר המשחקים אף שחקן שלובש ירוק לא נכלל בהרכב, ורק שחקן אחד או שניים מהקבוצה שולבו כמחליפים.
בעונה הנוכחית הקבוצה מצליחה יחסית, וזה שינוי מרענן אחרי שנים רבות של יובש טוטאלי, אך גם האוהדים השרופים ביותר של הירוקים יודו בפה מלא, שבשנים האחרונות, הישראלים המובילים לא מגיעים למכבי חיפה, אלא מעדיפים את מכבי ת”א והפועל ב”ש. כדי לבדוק מתי הגיע לאחרונה ישראלי מוביל למכבי חיפה או מתי לאחרונה צמח במועדון שחקן נוער, שהפך לכוכב גדול, צריך ללכת לא מעט שנים לאחור. גם שחקנים כאלה, שנחשבים לכישרון גדול, מתייבשים על הספסל של הירוקים, ולא מרבים לקבל דקות משחק, כפי שקורה העונה עם החלוץ מוחמד עוואד, שבקבוצת הנוער לא הפסיק לקרוע רשתות וכעת מדשדש בין ההרכב והספסל. גם אם נחפש בנרות, לא נצליח למצוא את איל ברקוביץ’, ראובן עטר ויוסי בניון הבאים, ולכן אין פלא, שהנוכחות הירוקה במדי הנבחרת כל כך דלילה עד בלתי מורגשת.
לפני שנתיים, באחד מרגעי השפל של המועדון, כתב אחד מסמלי העבר שלו, יניב קטן, טור אישי באתר “ONE”, בו ביכה את מצב הקבוצה. אמנם נכון שהיום המצב טוב יותר מאשר אז, אך דבריו של קטן משקפים מגמה מתמשכת, שספק אם ההצלחה של העונה הנוכחית תגרום לשינוי שלה. וכך כתב אז קטן, בהתייחס לבעלי התפקידים בקבוצה, אותם האשים בגניבת דעת: “איך מכבי חיפה הגדולה הפכה להיות בית קברות לשחקנים, בית קברות למאמנים ובית קברות לבעלי תפקידים? איפה נשמע דבר כזה? 80 שחקנים בחמש שנים, 8 מאמנים בחמש שנים. למה אתה, יענקל’ה שחר, לא עוצר ושואל את עצמך, אולי הבעיה היא פה, אצלנו? עצרת רגע ושאלת מה קרה? לדעתי לא, פשוט המשכת כרגיל, בחרת להתעלם מכל הליכלוך בלי לנקות את הטעויות ולתת את הדעת על הדברים הקטנים, שהיום הפכו להיות כל כך גדולים”.
הייצוג הדל של שחקני מכבי חיפה בסגל הנבחרת בכלל ובהרכב שלה בפרט, ממחיש כי אין חדש חדש תחת השמש בממלכת הירוקים, ומה שהיה הוא כנראה מה שיהיה.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments