י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

חזר בסערה

למרות שלקח פסק זמן של ארבע שנים מהחיים הפוליטיים, ולמרות שראש הממשלה ניסה להתנכל לו, הצליח גדעון סער, להתברג בחמישיה הפותחת של פריימריס הליכוד, לקראת הבחירות הקרובות.
סער (52), בעל תואר ראשון במדע המדינה ובמשפטים, שימש בתחילת דרכו כעיתונאי ואף היה עוזר ליועץ המשפטי לממשלה. בתקופות בהן שימש שר החינוך ושר הפנים, זכה לפופולריות גבוהה בקרב הציבור, ונבחר פעמיים במקום הראשון בפריימריס של הליכוד.
בריאיון ל"חדשות הקריות", מגלה סער למה החליט לחזור לחיים הציבוריים, אינו מתרשם מרשימת "כחול לבן" של גנץ ולפיד, קורא להם להכריז, שלא יפעלו להקמת גוש חוסם עם הערבים, לא מתרגש מהקריאות נגד הימין הקיצוני ואינו מוכן לדבר על עתידו הפוליטי עד שהליכוד לא ינצח בבחירות

גדעון סער: חזר לחיים הציבוריים לאחר 4 שנים בהן עשה למשפחתו.. כמי ששימש בעבר כשר חינוך, שר פנים וחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, הוא מתכוון לשרת את המדינה עוד שנים רבות (צילום: זיו קורן)
Tuesday March 12, 2019
גל זייד

ארבע שנים לאחר שהודיע, כי בכוונתו לקחת פסק זמן מהחיים הציבוריים, חזר השר לשעבר גדעון סער, לקידמת הבמה הפוליטית, כאשר דורג בחמישיה הפותחת של הפריימריס בליכוד, למרות שראש הממשלה, בנימין נתניהו, פעל נגדו כמעט בכל דרך אפשרית. בריאיון ל”חדשות הקריות”, מסביר סער למה החליט לחזור, מה הוא חושב על רשימת “כחול לבן” של בני גנץ ויאיר לפיד, ואיך הוא רואה את האפשרות שנציגי המפלגה הגיזענית “עוצמה יהודית”, יגיעו לכנסת.
סער (52) הוא בנם של ברוריה, מורה ומחנכת, וד”ר שמואל סרצ’נסקי, רופא ילדים שעלה ארצה מארגנטינה. את אישתו הראשונה, שלי, הכיר בהפגנת הימין, ואת אישתו השנייה, העיתונאית גאולה אבן סער, הכיר לאחר שערכה עימו ריאיון טלוויזיוני. מאישתו הראשונה יש לו שתי בנות (והוא גם סב לנכד), ומאבן סער יש לו בן ובת. באמצע שנות ה-80 התגייס לצה”ל, שם שירת תחילה כלוחם בחטיבת “גולני”, ולאחר שנפצע באימון, עשה הסבה למש”ק מודיעין.
לאחר שירותו הצבאי סיים תואר ראשון בהצטיינות בחוג למדע המדינה באוניברסיטת ת”א, ולאחר מכן סיים תואר ראשון במשפטים. בתחילת הקריירה שימש עיתונאי, כאשר תחילה עבד בעיתון “העולם הזה”, ולאחר מכן בעיתון “חדשות”, שם שימש כתב לענייני מפלגות. אלא שהקריירה העיתונאית שלו היתה קצרה, ובסוף שנות ה-90 שימש עוזר ליועץ המשפטי לממשלה, ולאחר מכן עוזר לפרקליטת המדינה דאז, עדנה ארבל.
בשנת 99′ החל הרומן שלו עם הפוליטיקה, כאשר מונה למזכיר הממשלה בממשלת נתניהו הראשונה, ולאחר מכן שימש באותו תפקיד בממשלתו הראשונה של אריאל שרון. בשנת 2003 נבחר לראשונה לכנסת, כנציג מחוז ת”א ברשימת הליכוד, ושימש יו”ר הקואליציה בממשלתו השנייה של שרון. בכנסת ה-17 כיהן כיו”ר סיעת הליכוד והפך לגבר הראשון שעמד בראש הוועדה לקידום מעמד האישה. בדצמבר 2008 זכה בהישג גדול, כאשר סיים במקום הראשון בפריימריס של הליכוד, ולאחר הבחירות מונה לשר החינוך ולחבר בקבינט המדיני-ביטחוני. גם לקראת הבחירות הארציות הבאות, בשנת 2012, זכה במקום הראשון בפריימריס, ולאחר הבחירות מונה לשר הפנים.
בספטמבר 2014 הודיע סער על נטילת פסק זמן מהחיים הפוליטיים, וכעבור כחודשיים הגיש את התפטרותו מהכנסת. במאי 2015 הצטרף סער כעמית בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), והחל לפרסם במסגרתו מאמרים ומחקרי מדינות, כולל בעיתונות הכללית. כמו כן, הוא הצטרף לסגל המרצים של הקריה האקדמית אונו, שם העביר קורס בנושא “מימשל, משילות ורפורמות”, לתלמידי תואר שני.
באפריל 2017 הודיע סער, שבכוונתו לחזור לפעילות בליכוד, תוך שפתח במסע “חוצה ישראל”, במטרה להציג את רעיונותיו ולשמוע את הציבור. באוקטובר 2018 טען נתניהו, כי סער רקם מזימה עם הנשיא ראובן (רובי) ריבלין, במסגרתה לאחר ניצחון הליכוד בבחירות הקרובות, יטיל הנשיא על סער להרכיב את הממשלה. השניים הכחישו מכל וכל את דברי נתניהו, וסער אף ציין, כי מדובר בחציית קו אדום. בחודש שעבר התמודד סער בפריימריס של הליכוד, ולמרות התנגדות חזקה אליו מצד ראש הממשלה ומקורביו, הצליח להתמקם בחמישיה הראשונה. “עבורי, מדובר בהישג גדול. ציבור בוחרי הליכוד החליט להחזיר אותי להנהגת המדינה, לאחר יותר מארבע שנים בהן הייתי בחוץ, ללא שום תפקיד או מערכת מנגנונית שעמדה לרשותי, ולמרות התנגדות חזקה מאוד”, הוא מדגיש. “יחד עם זאת, חשוב לי לומר, שמעולם לא פרשתי מהליכוד, ותמיד הייתי נאמן לדרכה של המפלגה. ויתרתי על הכיסא, אך לא על הדרך. חזרתי לחיים הציבוריים מכיוון שמדינת ישראל חשובה לי מאוד. כאן אני מגדל את ילדיי, וכאן גדל הנכד שלי. כאשר לקחתי פסק זמן, אמרתי שברצוני להיות עם משפחתי וילדיי, ושלאחר מכן בכוונתי לחזור לחיים הציבוריים, ואת שני הדברים הללו קיימתי”.

סער מצביע בפריימריס האחרונים של הליכוד: למרות שנעדר למשך תקופה ארוכה, מתפקדי הליכוד הכריעו, שיחזור להנהגת המפלגה. בעבר זכה פעמיים במקום הראשון בפריימריס (צילום: ראובן קסטרו)

תוכל לשתף פעולה עם נתניהו לאחר הבחירות, אחרי שניסה להתנכל לך?
איני רואה שום קושי לשתף עימו פעולה, גם במהלך הבחירות וגם לאחריהן.
אינך חושש מרשימת “כחול לבן”, המנצחת את “הליכוד” בסקרים האחרונים?
האיחוד בין “יש עתיד” ו”חוסן לישראל”, מחדד את הבחירה שעומדת בפני אזרחי ישראל בין שתי דרכים: האם להמשיך בדרך שחיזקה את מדינת ישראל בעשור האחרון, שזו דרך הליכוד, או לחזור למדיניות המסוכנת של נסיגות, ויתורים וכניסה לאשליות, שהיא דרכה של הרשימה החדשה של גנץ, לפיד ויעלון, גם אם הם עושים מאמץ גדול להסוות ולעמעם את עמדותיהם. אני מצפה מגנץ ולפיד להתחייב, שלא ינסו להקים גוש חוסם עם הערבים.
מדוע אתה סבור שהם יובילו מדיניות מסוכנת?
יש עדויות וראיות רבות על כך, שאשכנזי וגנץ היו שותפים לתוכנית האחרונה שגובשה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), שהינה תוכנית לנסיגה עמוקה משטחי יהודה ושומרון, ואת עמדתו של לפיד אנו מכירים כבר שנים. ישבנו יחד בממשלה, ועמדותיו המדיניות היו מתואמות עם אלו של ציפי לבני. בכל פעם שעמדה על הפרק בנייה בירושלים ובגוש עציון, הוא התנגד לכך.
לטענת גנץ, אין דבר כזה “ימין” ו”שמאל”?
מדובר בסיסמא מופרכת. יש ימין ויש שמאל, תמיד היה ותמיד יהיה. אגב, זו לא בושה להיות איש שמאל, מדובר בעמדה לגיטימית, גם אם איני מסכים איתה, אבל כאשר אומרים ש”אין ימין ואין שמאל”, מדובר באחד משני דברים: או שאין להם דרך, או שיש להם דרך מאוד ברורה, אותה הם מנסים להסתיר.
אתה רומז לכך, ש”כחול לבן” היא מפלגת מרכז-שמאל, אך יש בה גם אנשי ימין, כמו יעלון, האוזר והנדל?
“כחול לבן” היא רשימה הכוללת צירוף של שלוש מפלגות שונות. המרכיב הקטן ביותר ברשימת “כחול לבן”, היא זו של מפלגת תל”ם, בראשות יעלון, שהיא באמת לא מפלגת שמאל. אנשים נמנעים מלדבר על עמדותיה של ח”כ יעל גרמן, שהיתה בעבר ב”מרצ”, או על אנשי שמאל מובהקים החברים ברשימה, כמו אסף זמיר. הרוב המכריע של חברי הרשימה החדשה, כולל שני מועמדיה לראשות הממשלה, נמצאים שמאלה מהמרכז.
אינך מברך על כניסת הרמטכ”לים לשעבר, גנץ ואשכנזי, לפוליטיקה?
יש לי המון כבוד לגנץ ואשכנזי, ובמיוחד לעברם כלובשי מדי צה”ל ולנכונותם להיכנס לחיים הציבוריים. הם אנשים ראויים ביותר, אך אני מצפה מהם שיציגו דרך ברורה לאזרחי ישראל, הנמצאים לקראת מערכת בחירות גורלית, וכוונתי בעיקר לתחום המדיני.
מה עמדתך לגביי צירופה של מפלגת “עוצמה יהודית” לרשימת “הבית היהודי”, ולגביי האפשרות, שמיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר יגיעו לכנסת?
עמדותיהם אינן תואמות את עמדותיי או את עמדות הליכוד, אבל אני רוצה להזכיר, שבן ארי כבר היה ח”כ בעבר. כל עוד המפלגה הזו חוקית ויכולה לרוץ לכנסת, אין מניעה שדבר כזה יקרה. עפ”י החוק, ציבור הבוחרים הוא שקובע אם חברי הרשימה יגיעו לכנסת. ההיסטריה בה אנשים עוסקים בנושא זה, בשעה שהם מתייחסים בשוויון נפש לכך שרשימה כמו בל”ד, שכל כולה עוינות למדינת ישראל, נמצאת כבר עשרות שנים ברציפות בכנסת, מלמדת על מידה רבה של צביעות. בעניין זה אזכיר את הדברים שאמר המלך אלכסנדר ינאי לאישתו שלומציון המלכה: “אל תתייראי לא מן הצדוקים ולא מן הפרושים, אלא מן הצבועים, העושים כמעשה זימרי ומבקשים שכר כפנחס”. בעיני הצבועים, זה לגיטימי שלרשימות בל”ד והתנועה האיסלמית תהיה נציגות בכנסת, כדי להוות גוש חוסם להקמת ממשלה בראשות הליכוד, אבל זה לא לגיטימי עבורם, שיהיו קולות מהימין הרדיקלי, מכיוון שהם רוצים שהקולות הללו ייזרקו לפח, וכך השמאל יוכל להקים ממשלה ללא תלות בהתפלגות הדיעות בעם ישראל.
מהי עמדתך בנושאים המדיניים אל מול הפלסטינים?
המדינה מיצתה את הנסיגות משטחי ארץ ישראל, וכל נסיגה נוספת תפגע בביטחוננו. הקמת מדינה ערבית בלב ארץ ישראל, המכונה מדינה פלסטינית, תפגע פגיעה קשה בישראל ובביטחונה, ולדבר זה אני מתנגד. הפיתרון צריך להיות על בסיס התוואי הקיים היום, לפיו האוכלוסייה הפלסטינית נמצאת בשליטה פלסטינית ביהודה ושומרון ובעזה, תוך שהינה נהנית מאוטונומיה שאינה ריבונות מלאה. וזהו בעיניי הבסיס להסדרים ארוכי טווח.
אתה מרוצה מתוכנית “100 הימים” של נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ?
אין לי יכולת להביע עמדה על תוכנית שטרם פורסמה ושפרטיה אינם ידועים לי. בפגישה שקיימתי עם שגריר ארה”ב בישראל, דיוויד פרידמן, הבעתי תקווה, שהתוכנית לא תכלול הקמת מדינה ערבית בלב ארץ ישראל. תוכנית כזו, שהוצגה ע”י מימשלים קודמים בארה”ב, נחלה כישלון, ואין לי ספק, שהקמת מדינה ערבית בלב ארץ ישראל, לא תביא לקידום השלום, הביטחון והיציבות במזרח התיכון. אני מקווה שהנשיא טראמפ ומימשלו, שהינם מאוד ידידותיים לישראל, יציגו תוכנית מדינית במתווה שונה מכפי שנעשה בעבר.
בהנחה שהליכוד יזכה בבחירות, אתה מצפה שנתניהו ימנה אותך לשר בכיר?
איני עוסק כעת בספקולציות על חלוקת תיקים. זה לא יהיה נכון לעסוק בדברים כאלו, בשעה שהליכוד עדיין לא ניצח. הבחירות יהיו קשות מאוד ועלינו לעשות את המאמץ הגדול ביותר כדי לקבל את אמון הציבור, ולא לעסוק בשאיפות האישיות שלנו.
ובכל זאת, איפה אתה רואה את עצמך בעוד כמה שנים?
בכוונתי להמשיך עוד שנים רבות לשרת את עם ישראל ומדינת ישראל, כפי שעשיתי לאורך שנים בעבר.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments