י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

“מתאים לי להיות שרה להגנת הסביבה”

במשך שנים ארוכות שימשה ח"כ מיקי חיימוביץ', כמגישה ועיתונאית, עד שלפני כשנה החליטה להיכנס לביצה הפוליטית, והצטרפה למפלגת "חוסן לישראל" של בני גנץ, שלאחר מכן הפכה ל"כחול לבן".
ח"כ חיימוביץ' (57), שהיתה נשואה למגיש תוכנית "חדשות הספורט", אלי אילדיס, הגישה את מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2, ולאחר מכן עברה להגיש את מהדורת החדשות בערוץ 10. בהמשך הגישה את תוכנית התחקירים "המערכת". במפלגת "כחול לבן", היא מדורגת במקום השביעי (האישה הבכירה ברשימה).
ח"כ חיימוביץ' מביעה תקווה, שבני גנץ יקים את הממשלה הבאה, בה תשמש השרה להגנת הסביבה. חיימוביץ' משוכנעת, שנתניהו עושה כל שביכולתו כדי לחמוק מעמידה למשפט ותומכת בהעברת התעשייה הפטרוכימית המזהמת ממפרץ חיפה

חיימוביץ': זכתה 5 פעמים בפרס "מסך הזהב" בקטגוריית "מגיש האקטואליה הטוב ביותר". בהיותה עיתונאית, עסקה רבות בתחומי איכות סביבה, זיהום אוויר וההתחממות הגלובאלית, בהם היא עוסקת כעת כחברת כנסת (צילום: יח"צ - ינאי יחיאל)
Sunday February 2, 2020
אבי שני

שתי מערכות הבחירות שנערכו בישראל בשנה האחרונה, כמו גם מערכת הבחירות הקרובה, עמדו בסימן הקרב של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להשיג לעצמו חסינות אישית, כדי שלא לעמוד לדין בגין קבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים. מצד אחד של המפה הפוליטית, דורש גוש המרכז-שמאל, שראש הממשלה יעמוד לדין כמו כל אזרח אחר, ומצד שני, חסידיו מאמינים בכל ליבם שתפרו למנהיג שלהם תיק, וכי הוא חף מפשע.

לח”כ מיקי חיימוביץ’ ממפלגת “כחול לבן”, שהינה האישה הנמצאת במקום הכי גבוה ברשימה (מקום 7), אין כלל התלבטות. “ראש הממשלה צריך לעמוד לדין כמו כל אדם אחר. כנאשם, עליו לתת את הדין בבית המשפט”, היא אומרת בריאיון ל”חדשות הקריות”, לקראת הבחירות הקרובות, שייערכו ב-2 במרץ 2020. “הבחירות חייבות להביא להכרעה חד משמעית. נתניהו מנסה בכל כוחו להימלט מהחוק, הוא רוצה חסינות אישית ואנו חייבים לעצור את זה. בישראל חייבים לחזור למצב, בו האזרחים נמצאים לפני הכל, ולא ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום. המדינה חייבת לחזור ולטפל בנושאים שמוזנחים מזה שנים, כמו ביטחון, סביבה, בריאות והרשימה עוד ארוכה”.

חיימוביץ’ (57), ילידת ת”א, נולדה לאב ממוצא רומני ולאם ממוצא טורקי. את שירותה בצה”ל עשתה כמפקדת פלוגה בבה”ד 12, ובמהלך השירות שימשה קצינה בפינוי ימית שבסיני. לאחר שיחרורה מצה”ל, עבדה תקופה מסויימת כדיילת ב”אל-על”.

את דרכה בעולם הטלוויזיה החלה כתחקירנית בתוכניות “מבט שני” ו”בוקר טוב ישראל” בערוץ 1. בשנת 90′ החלה להגיש ולערוך את מהדורת החדשות המקומית של חברת הטלוויזיה בכבלים “מתב” ואת התוכנית “שישי-אישי”. בהמשך היתה עורכת ראשית של מחלקת החדשות בחברה. בשנת 93′ נבחרה להגיש את מהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות של ערוץ 2, לצד יעקב אילון, ומאוחר יותר לצידו של גדי סוקניק. חיימוביץ’ זכתה 5 פעמים בפרס “מסך הזהב” בקטגוריית “מגיש האקטואליה הטוב ביותר”. עם הזמן עברה להגיש את מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10, לצד אילון. בשנת 2010 הודיעה, כי בכוונתה לפרוש מהגשת מהדורת החדשות המרכזית בערוץ 10, לטובת הקדשת זמן רב יותר למשפחתה. בדצמבר 2013 החלה להגיש את תוכנית התחקירים “המערכת” ב”רשת” (ערוץ 2).
בפברואר 2019 הודיעה, כי בכוונתה להתמודד בבחירות לכנסת ה-21 במסגרת מפלגת “חוסן לישראל”, בראשות בני גנץ, שהתאחדה עם מפלגת תל”ם בראשות משה יעלון, ושובצה במקום הרביעי. לאחר האיחוד עם “יש עתיד” והקמת “כחול לבן”, שובצה במקום השביעי, כאישה הראשונה ברשימה, לקראת הבחירות לכנסת ה-21. בבחירות קיבלה הרשימה 35 מנדטים, וחיימוביץ’ נכנסה לכנסת ה-21, ובעקבות הבחירות הבאות, גם לכנסת ה-22.

בזמן כהונת הכנסת ה-21 והכנסת ה-22, הספיקה ח”כ חיימוביץ’ לפעול בלא מעט נושאי סביבה וזכויות בעלי חיים. בין השאר היא הגישה הצעות חוק ופעלה לטובת נושאים סביבתיים כמו הזיהום במפרץ חיפה, חוק הפיקדון, חוק הפרוות וחוק נגד הרעלת אוכלוסיית הנשרים הנכחדת בישראל. חיימוביץ’ הינה בעלת תואר ראשון במדע המדינה מאוניברסיטת תל אביב. היא היתה נשואה למגיש הטלוויזיה אלי אילדיס, ויש להם שני ילדים משותפים. בספטמבר 2017, הודיעו בני הזוג על פרידה לאחר 23 שנות נישואים.

כשח”כ חיימוביץ’ נשאלת האם אין זה לגיטימי, שנתניהו יבקש חסינות, היא משיבה: “זה לגיטימי והכנסת תדון בכך, אבל צריך לשים קץ לסאגה הזו. אני מזכירה מה נתניהו אמר, כשהיו חשדות נגד אהוד אולמרט. הוא אמר, שזה לא תקין שראש ממשלה עם עננה פלילית מעליו, ינהל את המדינה, ושהוא איבד את הלגיטימיות המוסרית שלו כראש ממשלה. מה השתנה מאז? שום דבר. מה שהוא דרש מאחרים, עליו לדרוש גם מעצמו”.

חיימוביץ’: משוכנעת, שבני גנץ יצעיד את המדינה לעתיד טוב יותר ומקווה שלא יהיה צורך בבחירות רביעיות. מביעה תקווה לחזור לשולחן המשא ומתן עם הפלסטינים (צילום: פייסבוק)

נראה, שגם הבחירות הבאות יהיו על השאלה: “כן ביבי, לא ביבי”, כאילו שאין דברים חשובים אחרים?
אני מעדיפה תמיד לדבר על נושאים אחרים, אבל אף פעם לא מגיעים אליהם, כי מטבע הדברים אנו עוסקים במה שקורה עם תיקי ראש הממשלה. ל”כחול לבן” יש מצע מפורט, בו מפורטות עמדותינו בנושאים חשובים כמו חינוך ובריאות, דת ומדינה, תחבורה ציבורית וכמובן בנושאים מדיניים-ביטחוניים. אני באמת מאמינה שחייבים לשים קץ לשיח “כן ביבי, לא ביבי”. הוא לוקח אותנו לבחירות בפעם השלישית, בגלל התיקים שלו. בלי התיקים שעומדים נגדו, היתה לנו כאן ממשלה מזמן.

את תומכת בחידוש תהליך השלום וב”שתי מדינות לשני עמים”?
המצע שלנו מדבר על חידוש ההידברות ועל דו שיח עם הצד השני. כמובן שיש מגבלות, כמו המשך הריבונות בגושי ההתיישבות ובמקומות כבקעת הירדן ורמת הגולן, אבל עלינו לחזור ולדבר על מושג השלום. צריך לתת תקווה לילדים שלנו, ואי אפשר כל הזמן להמשיך ולומר “אין עם מי לדבר”.

יש הבדלים מהותיים בין עמדותיהם של כמה מחברי “כחול לבן”, כמו למשל, צבי האוזר ויועז הנדל לעומת עפר שלח ויעל גרמן. בשעת מבחן, באיזו עמדה תנקוט המפלגה?
הח”כים שאת שמותיהם הזכרת, עומדים מאחורי המצע של “כחול לבן”, והוא מחייב את כולנו. זה מה שאני אוהבת במפלגה שלנו, אנחנו באמת מרכז אמיתי, עם דופן שמאלית ודופן ימנית. אנחנו יכולים לשבת ולהתווכח, וגם ברור שיש דברים שלא כולם מסכימים עליהם, אבל זה בסדר גמור. ב-80% מהנושאים יש הסכמה ואפשר לשבת יחד.

בואי נעבור לנושאי איכות סביבה, החביבים עליך במיוחד. חווינו החורף מזג אוויר קיצוני, עם שיטפונות קשים, שגבו חיי אדם. מדובר בתוצאה של משבר האקלים העולמי?
אין ספק, שכבר שנים אנו חווים משבר אקלים, המאופיין בתופעות קיצוניות של מזג אוויר. כל המומחים אומרים, שמה שראינו החורף, כמו ירידת כמויות גשם גדולות תוך זמן קצר, אשר גרמו להצפות ושיטפונות, קשור למשבר האקלים. אם לא ניערך למשבר הזה, יהיו לנו אסונות נוספים שיגבו חיי אדם.

השיטפונות חשפו את התפוררות התשתיות בערים השונות. יש כאן בעיית עומק אמיתית, או שזו רק תוצאה של כמויות הגשם הקיצוניות?
להערכתי, יש בעיה קשה בתשתיות, ורואים את זה בכל הערים. תמיד יש בעיות אחרות שעומדות בראש סדר העדיפויות, ומי רוצה להשקיע לטווח ארוך, בתשתיות שלא רואים? פוליטיקאים מעדיפים הישגים שנראים ובולטים בשטח, כאן ועכשיו. כל הראייה הזו צריכה להשתנות. משבר האקלים יגרום לשינויים קיצוניים במזג האוויר, שיתבטא שוב בשיטפונות והצפות בחורף מצד אחד, ובהתחממות גדולה בקיץ, מצד שני. אנשים כאן חושבים שזה רחוק מאיתנו, שרק באוסטרליה נשרפים איזורים שלמים ובקוטב נמסים קרחונים, אבל המשבר הזה נמצא בפתחנו, כי כל תופעה שמתרחשת בקצה אחד של העולם, משפיעה על מה שקורה בקצה השני.

איך היה המעבר מעולם התקשורת לפוליטיקה?
הגעתי לפוליטיקה בגלל המחוייבות שלי לכמה נושאים, כמו הסביבה, משבר האקלים וזכויות בעלי חיים. במשך שנים עשיתי למען הנושאים הללו בתקשורת וגם בעבודה התנדבותית. השתמשתי ביכולות וגם בפירסום שלי, כדי לשנות דברים לטובה. במשך שנים פעלתי בתקשורת ובעמותות אקטיביסטיות, וסברתי שבמשולש הזה, של עשייה ציבורית התנדבותית, תקשורת ופוליטיקה, חסרה לי פעילות פוליטית. כשנפלה לזכותי האופציה להצטרף לגוף פוליטי שהפך לאלטרנטיבה שילטונית משמעותית, הכל הסתדר ושמחתי להצטרף אליו. מי חשב אז, שבמשך שנה נעסוק רק בקמפיינים, וצר לי על כך, שבינתיים אנו לא מצליחים לעשות את העבודה שלמענה הגענו לפוליטיקה.

את רואה עצמך כשרה להגנת הסביבה?
כשנכנסתי לפוליטיקה, הגדרתי לעצמי את התחומים בהם אעסוק, ומדובר בעיקר בהגנת הסביבה והחי, אלו הנושאים שאני מבינה בהם, ואשר בהם עסקתי במשך שנים. בעיניי, התיק הזה חשוב מאין כמוהו, ואני מקווה להגיע לשם. גיבשנו תוכנית סדורה ל-100 הימים הראשונים, יש לנו תוכניות לכמה שנים קדימה, יש לנו “מטה ירוק” ויש התייחסות למגוון הנושאים. זה עבורי כבוד ואתגר רציני לשמש שרה להגנת הסביבה, והלוואי שיום אחד אתמנה לתפקיד זה.

תושבי מפרץ חיפה סובלים מזה שנים מזיהום אוויר. את תומכת בהעתקת התעשייה הפטרוכימית?
אני מכירה היטב את חיפה והקריות, זו מערכת הבחירות השלישית, בה אני אחראית על האיזור הזה ויש לי היכרות מקרוב עם ההיבטים הסביבתיים. אני מבינה, שרבים חוששים מהעתקת התעשיות הללו, כיוון שבסופו של דבר, מדובר במקורות פרנסה. מצד שני, יש את דו”ח מקנזי, המדבר חד משמעית על היתכנות כלכלית שתאפשר את העברת בתי הזיקוק ושאר התעשיות הפטרוכימיות ממפרץ חיפה. צריכה להיות חשיבה לעומק, איך לפתח מקורות תעסוקה לאותם עובדים, אבל בשורה התחתונה, התעשיות הללו חייבות לעבור ממפרץ חיפה, כי לא ייתכן להמשיך במצב של זיהום אוויר קשה, תוך פגיעה בבריאות התושבים. מגיע לתושבי הקריות, חיפה ושאר היישובים הסמוכים, לחיות בסביבה נקייה.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments