י"ד תמוז התשפ"ד, 20/07/2024

הירשמו לניוזלטר שלנו

חדשות הקריות ברשת

“נתניהו איבד סמכות מוסרית וציבורית”

כך מודיע ח"כ איציק שמולי, על רקע הגשת כתב האישום החמור נגד ראש הממשלה, וקורא לו לפנות את מקומו.
ח"כ שמולי (39), שעלה לתודעה הציבורית לאחר שהיה אחד ממנהיגי המחאה החברתית, נחשב לאחד הח"כים החברתיים ביותר במשכן, ויזם חוקים רבים למען האזרח הקטן והאוכלוסייה המוחלשת. למרות עזיבתה של סתיו שפיר והקמת "המחנה הדמוקרטי", הוא נשאר נאמן למפלגת "העבודה" וערכיה. בשנת 2015 היה לחבר הכנסת הראשון בישראל, שיצא מהארון במהלך כהונתו.
ח"כ שמולי מביע תקווה, שתוקם ממשלת אחדות ללא נתניהו, עושה חשבון נפש לאחר ש"העבודה" כמעט נמחקה מהמפה הפוליטית ועדיין לא זנח את חלומו להגיע לרמות הגבוהות ביותר של הפוליטיקה הארצית

ח"כ שמולי: עלה לכותרות בתקופת המחאה החברתית נגד יוקר המחיה. מבעל מסעדה וחברת קייטרינג, הפך לאחד מבכירי מפלגת "העבודה". משוכנע, שמערכת בחירות שלישית תוך שנה היא אסון למדינת ישראל ומודה, שמפלגת "העבודה" חייבת לעשות חשבון נפש, תוך תהליך בנייה מחודש (צילום: יח"צ)
Sunday December 1, 2019
בן מרדכי

מאז הבחירות הארציות האחרונות ועל רקע התוצאה הצמודה בין הגושים, העלתה המערכת הפוליטית בחודשים האחרונים כמעט אינספור אופציות, במטרה להימנע מהליכה למערכת בחירות שלישית תוך שנה. כתב האישום החמור שהוגש נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טרף את הקלפים מחדש, וכפי שהדברים נראים כרגע, שתי האופציות הסבירות ביותר הן הקמת ממשלת אחדות, ללא נתניהו, שבראשה יעמוד אדם אחר, שיצליח להשיג 61 קולות, או הליכה לבחירות, בפעם השלישית תוך שנה.
ח”כ איציק שמולי, מראשי מפלגת “העבודה”, מקווה מאוד, על רקע כתב האישום שהוגש נגד נתניהו, כי בשבועות הקרובים תוקם ממשלת אחדות, שבראשה יעמוד חבר כנסת שיצליח לגייס 61 קולות מימין ומשמאל.
“לפני הגשת כתב האישום נגד נתניהו, כאשר המנדט היה עדיין בידיו של בני גנץ, קיוויתי שתוקם ממשלת מיעוט, שבראשה יעמוד גנץ, תוך תמיכה מבחוץ של הח”כים הערבים. ממשלה כזו עדיפה בעיניי בהרבה מאשר ממשלת אחדות בראשות נתניהו, ובוודאי שהיא עדיפה מאשר הליכה למערכת בחירות נוספת. בעבר היתה לנו כבר ממשלת מיעוט שנתמכה מבחוץ ע”י המפלגות הערביות, ואני מדבר על ממשלתו של יצחק רבין ז”ל, שהגיעה להישגים והובילה שינויים מרחיקי לכת בתחום החברתי, המדיני והכלכלי. האופציה של ממשלת אחדות עם רוטציה, שבראשה מכהן נתניהו, נראתה לי בלתי אפשרית עוד לפני שהוגש נגדו כתב אישום”.
ח”כ שמולי (39), יליד תל אביב, התגייס בשנת 98′ לחיל השיריון ושובץ ב”חטיבה 7″, במסגרתה שירת בשטחים ובלבנון. לאחר שיחרורו מצה”ל בשנת 2001, הקים יחד עם אביו, מסעדה וחברת קייטרינג בתל אביב, בה עבד במשך שנתיים. לאחר מכן השלים לימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד במכללת “אורנים”, אותו סיים בהצטיינות יתרה. במהלך לימודיו נבחר ליו”ר אגודת הסטודנטים במכללה ובאוקטובר 2010 נבחר לכהן כיו”ר התאחדות הסטודנטים הארצית. בשנת 2011 עלה בראשונה לתודעה הציבורית, כאשר היה ממנהיגיה הבולטים של מחאת האוהלים, כשהצליח להוביל את כלל אגודות הסטודנטים לתמיכה אקטיבית במחאה. במהלך ההפגנות והעצרות המרכזיות, נשא ח”כ שמולי, נאומים חוצבי להבות נגד יוקר המחייה ומדיניות הממשלה דאז בתחום הכלכלי והחברתי. כמו כן, הוא נמנה עם קבוצת מובילי המחאה שנפגשה עם נשיא המדינה דאז, שמעון פרס, במשכן הנשיא בירושלים.
ביולי 2012 התפטר מתפקידו כיו”ר התאחדות הסטודנטים וכעבור זמן קצר הודיע על כוונתו להתמודד בפריימריס של מפלגת “העבודה”. שמולי הגיע למקום ה-11 ברשימת המפלגה ונבחר לכנסת ה-19, בה כיהן כחבר בוועדת הכלכלה והיה ממלא מקום בוועדה מיוחדת לדיון בהצעת החוק בעניין השוויון בנטל. כמו כן, הוא עמד בראש השדולה לקידום החינוך הפיננסי בישראל ושדולת הדיור החברתי. במסגרת פעילותו עסק רבות במשבר הדיור ובניסיונות ליזום חוק למען דיור בר-השגה. כמו כן, הוא יזם חוקים חברתיים רבים, ובהם איסור ניתוק מים לחייבים, שיפור שכר החיילים והגנה על עסקים קטנים ובינוניים.
לקראת הבחירות לכנסת ה-20, הוצב ח”כ שמולי במקום החמישי ברשימת “המחנה הציוני” לכנסת, לאחר שהגיע למקום השלישי בפריימריס של “העבודה”, ונבחר שוב לכנסת. גם בכהונה זו, יזם שמולי חקיקה ענפה, תוך שהוביל מאבקים חברתיים רבים בכנסת, ובהם מאבק נגד עוולת הביטוח הסיעודי-קבוצתי, חקיקת חוק ביטוח סיעודי ממלכתי ומאבק למען העלאת קצבאות הקשישים.
בבחירות המקדימות בפברואר 2019 הגיע ח”כ שמולי למקום הראשון והוצב במקום השלישי ברשימת המפלגה לכנסת, לאחר יו”ר המפלגה, אבי גבאי, וטל רוסו, ששוריין ע”י גבאי. ביולי 2019, לקראת הבחירות לכנסת ה-22, התמודד בבחירות לתפקיד יו”ר המפלגה, הגיע למקום השלישי ושובץ במקום השלישי ברשימת “העבודה-גשר” לכנסת הנוכחית.
ביולי 2015, לאחר אירוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, היה שמולי לחבר הכנסת הראשון שיצא מהארון במהלך כהונתו. לפני מספר חודשים הביא עם בן זוגו, ערן, תינוק לעולם, באמצעות אם פונדקאית בארה”ב.
האם בנקודת הזמן הזו, אנו קרובים יותר לבחירות נוספות או להקמת ממשלה חדשה?
כרגע רב הנסתר על הגלוי. הדבר הגרוע ביותר הוא ללכת שוב לבחירות. לצערי, בני גנץ לא הצליח להקים ממשלה והחזיר את המנדט. בינתיים, כפי שכולנו ראינו, הוגש כתב אישום נגד נתניהו, ומה שצריך לעשות הוא להקים ממשלת אחדות, שבראשה יעמוד אדם אחר, שיאחד את העם ויוציא את מדינת ישראל, מהתסבוכת הפוליטית בה היא נמצאת מזה חודשים ארוכים.
בחירות נוספות הן עדיין אופציה?
אני מאוד מקווה שלא נגיע לשם. המחיר המצטבר של בחירות נוספות עומד על כ-5 מיליארד שקלים, ועם הכסף הזה אנו יכולים לעדכן את קצבאות הקשישים ולרפא חלק ניכר מהתחלואים במערכת הבריאות.
איך אתה רואה את הגשת כתב האישום נגד נתניהו?
מדובר בכתב האישום החמור ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל, שהוגש נגד נבחר ציבור בגין עבירות שחיתות. נתניהו איבד כל סמכות מוסרית וציבורית לקבל החלטות בשם העם. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה ראש ממשלה, שיהיה כבול לענייניו בבית המשפט ביום ויכנס קבינט ביטחוני בלילה. נתניהו חייב לפנות את מקומו ולנהל את ענייניו מחוץ לפוליטיקה.

ח”כ שמולי, בן זוגו ערן לוי ובנם, שהובא לעולם מאם פונדקאית. יוצא נגד נתניהו, שצריך לשים את המפתחות, ומשוכנע, שבוחרים רבים יחזרו למפלגת “העבודה” (צילום: פייסבוק)

מה חשבת על הנאום, אותו נשא לאחר דברי היועץ המשפטי לממשלה?
לצערי, נתניהו בחר להמשיך להשתלח במערכת אכיפת החוק, שעושה עבודה יסודית ונטולת פניות. אמנם נכון שהוא נמצא במאבק על עתידו, אך אין לו זכות “לשרוף את המועדון”, תוך פגיעה במוסדות הדמוקרטיים והסתה נגד הפרקליטות, המשטרה והיועץ המשפטי לממשלה. מדובר בהסתה מסוכנת, שאינה מתקבלת על הדעת.
עוד לפני דבריו של נתניהו, היו לא מעט התקפות מימין על מערכת אכיפת החוק, בטענה לתפירת תיקים?
זה לא פלא, שאנשים מאמינים להבלים הללו של “תפירת תיקים”, מכיוון שאחרי כמה שנים של מתקפה פרועה על הדמוקרטיה ושילטון החוק, רבים כבר מתחילים להאמין בזה. כשחוזרים על שקר אינספור פעמים, חלק מהציבור מתחיל להאמין שזו המציאות. לכל התיאוריות הללו אין אחיזה במציאות, ומה שקובע הוא מבחן הראיות, ועל פי מבחן זה החליט היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום נגד נתניהו. קורה כאן דבר נורא. משתמשים בז’רגון מעולם המאפיה כדי לתאר את מערכת אכיפת החוק שלנו, זה מראה לאיזה תהום הגענו.
בוא נחזור למבצע הצבאי בעזה. עד כמה הוא היה מוצדק, או שהושפע משיקולים פוליטיים?
לדעתי, הוא לא הושפע משיקולים פוליטיים. עם זאת, אני מבין את כל מי שהעלה תהיות לגבי אותו מבצע. הרי ערב הבחירות, ראש הממשלה ניסה לדחוף למבצע צבאי כדי לדחות את אותן בחירות. יחד עם זאת, אני סומך ב-1,000 אחוז על הרמטכ”ל וראש השב”כ. הפעם, כאשר כל הדברים הסתדרו, אפשר היה להוציא את המבצע לפועל. אני מגבה באופן מוחלט את מה שקרה ומברך על הנחישות המבצעית. עם זאת, צריך לזכור שאת בעיית עזה לא נפתור בעוד סיבוב צבאי, וחייבת להגיע גם יוזמה מדינית.
מפלגת “העבודה” בקושי הצליחה לגרד 6 מנדטים בבחירות האחרונות. איפה טעיתם?
מה שקורה במפלגת “העבודה”, הוא תולדה של משבר מתמשך. המפלגה זקוקה להליך חשיבה עמוק ולבנייה מחדש בכל הרמות, כולל ברמה האידיאולוגית. יש לנו תוכנית לבנות את המפלגה מחדש, כי לדעתי לה עדיין מקום במפה הפוליטית, והאג’נדה שאנו מציגים מדברת אל חלקים גדולים בעם.
נראה, שמפלגת “כחול-לבן” לקחה מכם לא מעט מנדטים?
אני מסכים. הם נתפסו כמפלגה שיכולה להגיע לשילטון, ומי שהצביעו להם, רצו קודם כל שינוי. אני משוכנע, שאחרי שנתניהו יירד מהמפה הפוליטית, הרבה מצביעים יחזרו הביתה, למפלגת “העבודה”. אנו לא נשאיר את זה ליד המקרה ונעבוד קשה מאוד כדי לשכנע ציבור רחב של בוחרים, שמפלגת “העבודה” היא הבית שלו.
לאחר האיחוד עם מפלגתה של ח”כ אורלי לוי-אבקסיס, יש מקום לאיחוד נוסף, עם “מרצ”?
קשה לי לענות על כך כרגע, אבל אין ספק שהדבר מחייב בדיקה. מדובר בשתי מפלגות שונות לגמרי, ואיחוד הוא דבר אפשרי רק במידה שיביא יותר מנדטים לגוש מאשר ריצה בנפרד. עלינו לעשות מה שטוב לגוש, זה השיקול היחיד.
יש לך פנטזיה להיות יום אחד ראש ממשלה?
אני מכוון לרמות הכי גבוהות בפוליטיקה הישראלית. חשוב לי מאוד להיות בעמדת השפעה על עתיד המדינה ועם ישראל, שיקרים לי מאוד, אבל יש לי עוד כמה תחנות בדרך שאני חייב לעבור. בתקופה קצרה יחסית בפוליטיקה, בסך הכל 8 שנים, הובלתי יוזמות ומהפכות ששינו את חייהם של מאות אלפי ישראלים, אבל אני יודע שיש לי עוד מה ללמוד עד שאגיע לצמרת הגבוהה ביותר.
ותגיע לשם יום אחד?
אני מקווה מאוד שכן.

הרשם
שלח הודעה אודות
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments